Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo bio 3 grupper

Det finns 3 grupper när det gäller karo bio 1, De som har gjort sin due diligence och vet hur mycket pengar det handlar om och även riskerna som hör till. 2, De som förlorat pengar på biotech och ser rött varje gång karo med flera nämns. 3, De som tror sig veta bättre och följaktningen ser ner på andra som kan och vill investera i bolaget som… hör och häpna inte tjänar pengar! Hur ska man då beräkna värdet på bolaget???? ...

Framgångar och magplask

Karo Bio delar in Redeyes community i två läger. Bloggaren ”Robson” förklarar läget på ett underhållande sätt i bloggen ”Karo Bio: reflektioner”. Läs den här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/karo-bio/karo-bio-reflektioner Jag själv passade även på att skriva en krönika i ämnet i börstidningen Trends. Du kan läsa krönikan här: http://www.redeye.se/kronika/36282 Det är lätt att gå på en nitlott när man investerar i bioteknikbranschen. Detta har bloggaren Henk fått erfara, med ett rejält magplask. Han skrev en mycket underhållande blogg i ämnet på torsdagskvällen med namnet ”Henk vs. Biotech 0-1 (slut)". Läs den här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/henk-vs-biotech-0-1-slut ...

Nu ska Nokia ut!

Jag är verkligen ingen expert men nu är jag trött på mina andelar i Nokia. Bort ska dom! En mindre förlust är taget som alternativ till inget händer och händer det något så går det utför verkar det som. Jättekul det kommer bli när jag har skrivit detta och aktien rusar på måndag. Jag får leva med det helt enkelt! Den stora frågan är vad jag som ska köpas istället? Peace out! ...

Om Karo Bio och Timing

Vill börja med att ge eloge för Dawid för hans prognos för Karos kurs för ca en vecka sedan. Han utgick från TA. Helt rätt känsla, dock var stopp lossen lite fegt lagt, men vem kan pricka alla toppar och dalar rätt ? Om man skall gå efter gamla sanningar, så brukar en akties resa antigen upp eller ned gå i tre vågor. Ser man på Karos kurs nu, kan man urskilja tydligt tre fall med botten kring 5kr. Så jag håller med Dawid, det känns som vändning nu. ...

Sunbii vs Biotech 4-1 (halvtid)

Liksom Henk var jag också med och losade på Active Biotech år 2000. Dubbelt jobbigt med tanke på huvudägare Håkanssons agerande. Men jag släppte inte biotech för det och har nu fått gruvlig revanch (åtminstone temporärt) gentemot Active Biotech och andra biotechaktier. Mina största innehav idag är Biogaia, Diamyd, Bioinvent och Active B. som tillsammans utgör > 80% av mina aktietillgångar. Bortsett från Biogaia är biotech aktierna inhandlade senaste 1-3 åren och totala avkastningen på ovanstående innehav ligger på mellan 200- 300%. Tidigare ingick också Karo - men jag lyckade komma ur det innehavet tidigare i år med liten vinst i behåll. ...

Axis Q3: riktigt stark tillväxt - igen

Försäljning i det tredje kvartalet blev 737 miljoner kronor(marknaden väntade sig 674 miljoner kronor) och rörelseresultat blev 121 miljoner kronor (marknaden väntade sig 106 miljoner kronor). Således var både försäljningen och resultatet klart bättre än förväntat. Den organiska försäljningstillväxten inom det viktigaste området, Video (kamera), blev hela 29 procent (marknaden väntades sig 21 procent). Detta är det viktigaste i rapporten. En annan viktig parameter är bruttomarginalen som i kvartalet blev 50,4 procent. Detta var något bättre än de 50 procenten som var förväntat. Därmed verkar Axis klara av att parera den hårdnande konkurrensen men nya vassa produkter. En stark försäljning, godkänd bruttomarginal och något högre marknadsföringskostnader, medförde att resultatet blev 14 procent bättre än marknadskonsensus. ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen förväntas inleda handelsdagen i moll. Press kommer från svaga asiatiska börser och ledande europeiska och amerikanska terminer. Sentimentet var svagt på de amerikanska börserna under gårdagen. Statistik rörande nyanmälda arbetslösa kom in sämre än väntat och pressade kurserna ytterligare. Vid stängning var Dow Jones oförändrat, S&P 500 tappade 0,4 procent och Nasdaq sjönk 0,2 procent. Råoljepriset föll under dagen sedan veckans lagerrapport indikerat en svag efterfrågan. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 82,67 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 0,34 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon steg med 0,3 respektive 0,4 procent. En generell valutamisstro ledde till stigande ädelmetallpriser och spotpriset på guld noterade en uppgång på 4,70 dollar per uns till 1376,85 dollar per uns. ...

Sony Ericsson Q3: endast 3% marknadsandel

Bolaget sålde 10,4 miljoner telefoner under tredje kvartalet (SME/marknadens estimat: 12,1 miljoner) och marknadsandelen var endast runt 3 procent (baserat på våra globala marknadsestimat om 340 miljoner telefoner i Q3), 4 procent enligt Sony Ericsson. Detta var klart sämre än väntat. ASP eller snittpriset i Q3 blev dock 154 euro (SME: 150 euro) vilket var något bättre än väntat men lägre jämfört med Q2'10 (160 euro). Försäljningen blev därmed sämre än väntat på 1,6 miljarder euro (SME: 1,8 miljarder euro) i huvudsak beroende på svaga volymer. Bruttomarginalen före engångskostnader under kvartalet låg kvar runt 29,7 procent vilket är okej men något sämre än de 31 procent som vi väntade oss. Med lägre försäljning och lägre bruttomarginal blev rörelseresultat före engångskostnader 68 miljoner euro (SME: 88 miljoner euro) vilket var sämre än förväntat. Detta är något negativt men å andra sidan visar bolaget i alla fall på en robust vinst tredje kvartalet i rad. Dessutom har de en ambition om att bli etta på Android-telefoner vilket vi ser som positivt. Således kommer vi att justera ned våra försäljnings- respektive vinstestimat något för Sony Ericsson (och Ericsson) och bolaget kommer att visa en högre vinst i Q4 (troligen runt 100 miljoner euro). Engångskostnader blev endast 4 miljoner euro i Q3 (SME: 14 miljoner euro). ...

Henk vs. Biotech: 0-1 (Slut)

Henk’s aktieportfölj har varit med om tre krascher. Den första inträffade 2000 och efter den togs beslutet att aldrig mer investera i biotech, en regel som jag levt efter sedan dess. Orsaken till kraschen var ett bolag som heter Active Biotech som höll på att forska fram ett medel mot ETEC (turistdiarré). Fas I och Fas II studierna hade passerats galant och marknaden förväntade sig att det sista hindret (Fas III studierna) var en formsak innan produktionen skulle dra igång året efter. Substansen skulle drickas och alltså skydda mot s.k. turistdiarré. Hos en familj som satsat semesterkassan på en resa till t.ex. Egypten för hela familjen á 20.000 finns säkert ett stort incitament att satsa några hundralappar för att undvika att farsan sitter på toan under semestervistelsen. ...

2017-05-30 13:38 · henk

Stockholmsbörsen inför 15 oktober, 2010

Hej, Här är kvällens videogenomgångar. Vi går igenom dagens handel samt vad vi kan vänta oss inför morgondagen. Länkarna går till vår “kanal” på blipTV: OMXS30: http://blip.tv/file/4246840 EURUSD: http://blip.tv/file/4246891 Har ni frågor ni relateade till marknden som ni vill att jag skall ta upp vid nästa videogenomgång är ni välkommna att lämna en kommentar nedan. __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research Email: azambrano at fxcm.com Ansvarsfriskrivelse: Valuta som handlas med hävstång kan medföra en hög risk för förlust och är därför inte lämpligt för alla investerare. Du bör vara medveten om alla de risker som är förknippade med valutahandel med hävstång och bör därför konsultera en oberoende rådgivare om något är oklart. Åsikter, nyheter, analyser, priser eller annan information som publiceras av FXCM är allmänna marknadskommentarer och utgör inte investeringsråd. FXCM Holdings LCC bär inte ansvar för förlust eller skada, inklusive förluster av vinster. Detta gäller oberoende av storlek av förlust eller skada som kan uppstå direkt eller indirekt av bruket av denna information. ...