Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags för börsras?

Tony skriver om det amerikanska banksystemet som fortfarande set allt annat än friskt ut. Läs här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/whoops-court-gave-your-house-wrong-bank Investerarprofilen Hannibal har positionerat sig för börsnedgång. Läs varför här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/varfor-raset-kommer-nu Investerarprofilen ”iTrader” ställer sig fortfarande frågandes till septemberrallyt. Den största anledning var förmodligen förväntningarna till kvartalsrapporterna. Några av våra finska industrikollegor har kommit in med vinstvarningar. Kommer de kommande rapporterna verkligen infria de nu högt ställa förväntningarna? iTrader lyfter dock fram en finsk favorit som kom med en stark rapport. Något att lägga in i portföljen? Läs mer här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/basware/vi-hade-iallafall-tur-med-vadret ...

Vi hade iallafall tur med vädret

Ni som följer bloggen vet att jag är aningen negativ till börsen just nu. Jag har ärligt talat lite svårt att se logiken bakom septemberrallyt, som naturligtvis berodde på QE2. Under förra veckan var mitt mantra för att förklara de stigande börserna att “vi har haft tur med vädret” eller på fackspråk: “vi har iallafall inte fått några vinstvarningar”. Man måste nämligen alltid ha en förklaring till börsens rörelser. Så är det i finansbranschen. ...

Tuff veckostart på börsen

New York-börserna öppnade starkt i fredags, med stöd av detaljhandelsstatistik och Feds Empire State-index, som rapporterades in över förväntan innan öppning. Under dagen tyngdes dock handeln av Michigan-indexet, som kom in något sämre än väntat. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,3 procent. Breda S&P 500 steg 0,2 procent medan Nasdaq Composite gick upp 1,4 procent. University of Michigans index över konsumentförtroende sjönk till 67,9 i september. Analytikerna hade väntat sig ett utfall på 68,9. Detaljhandelns försäljning i USA steg med 0,6 procent i september, att jämföra med en förväntad uppgång på 0,4 procent. Federal Reserves Empire State Manufacturing Index steg till 15,7. Analytiker hade väntat ett intex på 6,00. ...

"Whoops. The court gave your house to the wrong bank."

Det ser ut som de Amerikanska bankerna lyckats ställa till det ännu en gång. Hittade lite läsvärt på WSJ´s webb - det börjar som följer: “First we learned America’s biggest banks couldn’t properly lend. Then we learned they couldn’t keep themselves solvent without taxpayer assistance. Then we learned they couldn’t effectively work with troubled borrowers in a bursting housing bubble. And now we’ve learned they don’t even know how to foreclose.” ...

2017-05-30 13:38 · tony1

Taurus Energy & George Washington University

Lilla Taurus Energy, Börsvärde 30 Msek, får återigen finbesök från en av de största etanolproducenterna i Usa. Med två st har man redan tecknat ett non disclosure. Inför en trolig mindre emission före årets slut har två intressanta ägargrupper börjat köpa på sig. De nytillkomna större aktieägarna är företagen c5 ligno technologies in lund ab och balx 3 ab. Ägarna bakom båda företagen utgörs av en del av de forskare som står bakom flera av taurus patent. Undrar om det är dessa bolag som senaste dagarna stärkt sina positioner. Ett kommersiellt avtal skulle skicka iväg kursen till skyarna. ...

Varför raset kommer nu!

Jag skrev en blogg i början av februari om hur vi skulle rädda Europa och om en kommande kris med (minskad köpkraft) tillfälligt.Jag föreslog också en form av penning politik som då inte hade något namn(Kvantitativ lättnad). En form av lån som man borde ta på köpkraften. http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/starta-sedelpressarna Läs kommentarerna också Nu har jag för avsikt att göra en uppföljning och berätta vad som kommer att ställa till problem följande år.USA använder den metod jag förespråkade vilket är rätt men USAs ekonomi(BNP) är handel(70%) i stora delar byggd på varor från utlandet stigande priser och minskade reallöner och en ekonomi byggd på handel. Hur låter det? ...

Stålmannen

Tack för all support och alla hejarop aktiekompisar..Visst är det roligt och spännande med aktier ? Up we go and then down we go and then up again and so on… Kan man vara en Stålman vid fyllda 29 ? f´låt det ska visst stå 49 där.. Visst kan man det..Jag äter stål till frukost, som vanligt, och sen skiter jag kätting frampå kvällskvisten :) En del tror kanske att jag sitter på kammaren och deppar över Questerres debacle..Nädå, inte har man tid med det inte..Jag är en alldeles för positv person för sånt..Har varit med på banan så många år nu..Detta tillhör aktiespekulationen..Jag gläds istället åt mitt skötebarn BlackPearls exempellösa framgångar..Jag såg att Redeye bröstade upp sig lite förra veckan med att Topicks hade stigit med fina 52,7 % i år jämfört med index som bara gått upp 16,1%..36,6 procentenheter bättre..Starkt jobbat gubbar..BlackPearl är upp 62% under samma tid..Alltså 9,3 procenenheter bättre än Topicks..Starkt jobbat, Stålmannen :) he he …Slå mig en signal redeye , och få en gratis lektion ;O) Lugn o fin nu Tomas, jag bara skojar lite .. ...

FXCM Research Sverige: Stockholmsbörsen inför 18 Oktober, 2010

Hej, Här är kvällens videogenomgångar. Vi går igenom dagens handel samt vad vi kan vänta oss inför måndagen. Länkarna går till vår “kanal” på blipTV: OMXS30: http://blip.tv/file/4251081 EURUSD: http://blip.tv/file/4251049 Har ni frågor ni relateade till marknden som ni vill att jag skall ta upp vid nästa videogenomgång är ni välkommna att lämna en kommentar nedan. __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research Email: azambrano at fxcm.com Ansvarsfriskrivelse: Valuta som handlas med hävstång kan medföra en hög risk för förlust och är därför inte lämpligt för alla investerare. Du bör vara medveten om alla de risker som är förknippade med valutahandel med hävstång och bör därför konsultera en oberoende rådgivare om något är oklart. Åsikter, nyheter, analyser, priser eller annan information som publiceras av FXCM är allmänna marknadskommentarer och utgör inte investeringsråd. FXCM Holdings LCC bär inte ansvar för förlust eller skada, inklusive förluster av vinster. Detta gäller oberoende av storlek av förlust eller skada som kan uppstå direkt eller indirekt av bruket av denna information. ...

Ett levande FORUM!

Efter många om & men hittar jag förvisso ett Redeyeforum. Inläggen i detta forum är tyvärr allt utom aktuella. Tolka mig inte fel, jag anser att Redeye är en ypperligt högklassig sajt. Kanske skulle dock ett forum med en egen flik vara grädden på glassen. Folk & fä måste hitta dit lätt! Då hade vi sluppit inlägg likt detta i bloggen!?:) Vad tycker du? Exempel på inlägg som egentligen inte har i bloggen att göra: ...

En amatörs tankar om BlackPearl!

Efter att tålmodigt väntat in en större uppgång I BP, undrar jag om aktien gjort sitt för den gången? Notera att jag poängterar för den “här gången”. Är övertygad om att detta är en bra investering i det långa loppet, men funderar på att stiga av för tillfället. Jag tackar KF för hans inlägg, & hoppas han ger sin syn på saken. Jag ligger ganska tungt i BP, & överväger att låta pengarna jobba på annat håll ett tag, tills nästa ryck uppåt är aktuellt för BP. Har jag rätt eller fel, enligt dig såklart. JAG vet inte!:) ...