Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

paandrasidanhq.wordpress.com

Kolla denna: paandrasidanhq.wordpress.com

Technor & Cellpoint Inc - Ägarna bluffade till sig 300 Mkr???

Någon på Redeye forumet som minns Technor sedermera Cellpoint Inc samt de omtalade grundarna av företaget Peter Henricsson och Lynn Duplessis? Ge gärna en kommentar. En grupptalan mot bolagets ägare är publicerad på webben. http://grupptalan.info/index.html Peter Henricsson och Lynn Duplessis startade Cellpoint (Technor) i Örebro. De bodde då i en enkel hyreslägenhet med låg standard. På pappret blev de förmögna på Cellpoint, men sålde aldrig officiellt några aktier. Däremot kontrollerade de andra bolag och sålde i stor omfattning dessa Cellpointaktier. ...

Råvarurallyts vinnare

Kortsiktigt känns det mer osäkert. De listade ett antal bolag som gått starkast under dem senaste månaden. På förstaplatsen hamnade något märkligt bolag som heter BlackPearl. Vad är detta tänkte jag och kollade in min depå. Jag fick då se att ett bolag med samma namn utgör halva min kapitalförsäkring. Hur har det här gått till? Den där Kalles farsa måste ha något med det hela att göra. BlackPearl har rusat ytterligare 30 procent den senaste tiden och värderas idag till 7,6 miljarder kronor. Aktien kan nu kvalificera sig som en ”Ten-bagger” som vår käre Peter Lynch skulle ha sagt. Aktien har tiodubblats sedan kursbotten den 27 oktober 2008. ...

Sjumilakliv i Northland Resources.

Nu börjar det komma intressanta signaler från bolaget uppe i norr! VD Waplan far som en skottspole över vår jord och träffar intressenter och utifrån vad han säger mellan raderna så är det inte direkt som att sälja is till eskimoerna. :-) Bland annat så sägs det att: " “Investeringen i projektet kommer att uppgå till 600 miljoner dollar. Det ska finansieras av blivande kunder, banker och genom nyemission. Planen är att lån ska finansiera 400 miljoner dollar av projektet och 200 miljoner ska finansieras med nyemission.” " ...

Därför bloggar jag - Varför bloggar DU?

Här på forumet lägger folk ner ofantligt med tid på att blogga och analysera bolag. Resultatet blir, enligt mig, ofta en mycket mer matnyttig läsning än man får från “riktiga” analytiker. Anledningen till att jag bloggar är att jag lägger ner många timmar per vecka på att leta intressanta case. Gärna mindre bolag och relativt oupptäckta bolag. När jag hittat en guld klimp så bloggar jag gärna om bolaget både av egoistiska skäl samt för att andra ska kunna gör pengar på aktien. ...

Lönsamhet " Tillväxt" Ökade finasiella mål är Metros tre mantra

Metros Rapport var mycket innehållsrik och aktieägarna kan idag vara mycket nöjda, Det verkar som att man har växlat upp en nivå då man har för avsikt att nå en ganska så aggresivt mål, för det första så anser man från och med nu generera ett positivt rörelseresultat på årsbasis. man avser desutom att ha en 15% rörelsemarginal med en Dubbelsiffrig Ebit-marginal 2010 Vilket är en betydligt starkare prognos än analytikernas konsensus på 5% Ebit-marginal nästa år och 6,4% 2012 jag kan tillägga VD:ns kommentar Vår finansiella situation är bättre nu än vad den har varit tidigare så vi har börjat tittat på andra sätt att finasiera våran verksamhet, därför skall vi se över vår kapitalstruktur, ...

Starka rapporter

De amerikanska börserna inledde handelsveckan med en uppgång. Större delen av dagen karakteriserades av trevande handel, men efter en spurt under de sista timmarna stängde börserna på plus. Vid stängning var Dow Jones och S&P 500 upp 0,7 procent medan Nasdaq avancerade 0,5 procent. En försvagad dollar tillsammans med strejker vid franska raffinaderier ledde till stigande oljepriser och vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljan i första termin för 82,69 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 1,44 dollar per fat. Oljejättarna Exxon och Chevron fick stöd från oljeprisökningen och steg 1,7 respektive 1,0 procent. ...

Stockholmsbörsen inför 19 oktober, 2010

Hej, Här är kvällens videogenomgångar. Vi går igenom dagens handel samt vad vi kan vänta oss inför måndagen. Länkarna går till vår “kanal” på blipTV: OMXS30: http://blip.tv/file/4262022 EURUSD: http://blip.tv/file/4262000 Har ni frågor ni relaterade till marknaden som ni vill att jag skall ta upp vid nästa videogenomgång är ni välkomna att lämna en kommentar nedan. __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research Email: azambrano at fxcm.com Ansvarsfriskrivelse: Valuta som handlas med hävstång kan medföra en hög risk för förlust och är därför inte lämpligt för alla investerare. Du bör vara medveten om alla de risker som är förknippade med valutahandel med hävstång och bör därför konsultera en oberoende rådgivare om något är oklart. Åsikter, nyheter, analyser, priser eller annan information som publiceras av FXCM är allmänna marknadskommentarer och utgör inte investeringsråd. FXCM Holdings LCC bär inte ansvar för förlust eller skada, inklusive förluster av vinster. Detta gäller oberoende av storlek av förlust eller skada som kan uppstå direkt eller indirekt av bruket av denna information. ...

Hexpol i jätteaffär

Excel väntas omsätta motsvarande cirka 2,5 miljarder kronor i år, medan Hexpol själva ligger på en årstakt strax över 3 miljarder kronor. De båda bolagen ser ut att likna varandra i flera avseenden och Hexpol räknar med att få stora kostnadssynergier efter sammanslagningen. Den nya koncernen får en dominerande ställning globalt och en bonuseffekt blir att en tuff konkurrent försvinner från marknaden. Hexpols stora exponering mot bilindustrin minskar troligen vilket också är viktigt, men några siffror på Excels försäljning till olika kundkategorier har vi ännu inte sett. ...

Guld Invest - smyckesförsäljning i underkant

Guldinvest 0,17 kr Den senaste kvartalsrapporten, visade på en förlust på tre öre, sedan årsskiftet, och en marginal på låga 0,7 procent. Att den blev så liten sammanhänger med att rörelseresultatet uppgick till 0,7 MSEK, att jämföra med 5,9 för samma period året innan. Efter skatt blev förlusten från januari till september -0.9 MSEK (4,9). Minus 0,01 kr. Det tredje kvartalet var en “katastrof”. Förlust på 3,8 miljoner. På grund av sämre resultat än önskat under de två första kvartalen har en översyn gjorts under det tredje kvartalet. ...