Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guldet - Nästa bubbla?

Efter att flertalet tidningar och nyhetssiter publicerat artiklar om guldet vill jag lufta mina åsikter kring denna glimmande villfarelse. ;) Hint hint Peter Schiff är en stor förespråkare för guldet som investering. Jag anser att Mr Schiff är en fullkomligt lysande ekonom som har en enorm förmåga att se problemen som uppstår på en marknaden långt innan många andra. Han i det närmaste spikade både IT-bubblan och subprimekrisen. På följande länk förklarar han lite noggrannare vad som fick honom att inse att något inte stod rätt till: http://www.youtube.com/watch?v=EgMclXX5msc ...

DORO- intervju och nytt innehav G5

Doro och G5 Entertainment är två av vinnarna på årets börs. Det finns anledning till att fortsätta äga dessa aktier då potentialen är enorm samtidigt som båda företagen går med vinst och sitter på nettokassor. Doro som säljer enkla mobiltelefoner är mitt största innehav och här följer en intervju med IR-ansvarig Annette Boren 1.Förra gången nämde du att Consumer Cellurar försökte få ut era telefoner i detaljhandeln, tror du de lyckas med det i år? Såg att de utökat med två callcenter innebär det ökad försäljning för er del med? Vi jobbar på att komma ut i detaljhandeln, med detta är en lång process. Consumer Cellulars försäljning ökar dock. ...

USA - Ett fall för lyxfällan!

Jag har under en längre tid “snikat” runt på era bloggar här på redeye. Nu har jag kommit fram till ett läge där jag känner att det kan vara motiverat att själv föra lite liv i luckan och “ge” tillbaka lite grand. Förhoppningsvis kan jag bidra med tankar och tyckande som åtminstone kanske vidgar vyerna för er läsare. Under gårdagkvällen läste på lite kring USA ´s minst sagt prekära situation. Som ett ljus från klar himel insåg jag plötsligt att USA i dagsläget följer mönstret som finns i majoriteten av alla lyxfällanavsnitt som jag sett (TV3 (?)). ...

3L Slaktas = fyndläge

Marknaden verkligen slaktar 3L nu, ner ca 13 % i skrivande stund. Bolaget redovisar en förlust på -9,1 MSEK (–1,6 MSEK). Som tidigare meddelats gör man en reservering på 6,3 MSEK för försening i leverans till en viktigt kund inom 3L Media, ytterliggare 1 MSEK hänförs till omstruktureringskostnader samt valutakursförluster på 1 MSEK. Räknar man bort detta så landar resultatet på -0,8 MSEK. Omsättningen stiger ifrån 17,3 till 19,5 MSEK. ...

Proact

Finns det något bättre bolag som ligger så rätt i tiden än Proact. De har arbetat på under flera år med organisk tillväxt. Nu slår de över på att förvärva mindre bolag på nya marknader. Förvärvet som presenterades idag köps för 12 mkr och har en omsättning på 108 mkr. P/S ca .0.11 Proact handlas på P/S 0.7. Bolaget binder upp sina kunder på långa avtal samt låser in sina kunder då det blir svårare och mer komplicerat att flytta lagringen till en ny leverantör. Inom ett år kommer säkert Proact bli utköpt från börsen, ett tydligt Private Equity case ligger för fötterna för PE bolagen. ...

Cybercoms rapport idag lovar gott för Avega om en vecka

Inför Cybercoms rapport hade jag dessvärre inga aktier kvar för hela min it sida av portföljen ligger i Avega. Upp 13 % i dagsläget är väl motiverat den starka lönsamheten man visar i vanligtsvis svagt kvartal som Q3. Anledningen till att köpa på sig Avega innan rapporten är: Nr 1 är självklart att vi antagligen får en kommentar och eventuellt kanske även ett datum för listningen på smallcap skall ske snart. VD:n ville inte kommentera mer än att FI har haft mkt att göra men att det är inga tveksamheter att Avega ska in på Small cap inom kort. Han skulle kolla med PWC om hur mkt han kunde nämna i Q3-rapporten om detta. Avega är inte utsatt för några valuta problem till följd av den starkare kronan. Avega visar god lönsamhet redan i dagsläget och Cybercom .vittnar om ett ännu bättre läge nu i Öresundsregionen vilket även borde påverka Avega positivt. Avega har inga skulder och kommer antagligen visa på en nettokassa på 15 MSEK. Därmed handlas enligt mina kalkyler fortfarande Avega med en låg EV/EBIT mulitpel jämfört med konkurrenterna Connecta, KnowIT, Cybercom etc. Vad tror ni andra inför rapporten? ...

Whoops - En uppföljning.... (Nästa finanskris?)

Skrev häromda´n bloggen “Whoops. The court gave your house to the wrong bank.”, där jag bl.a. skrev: “I periferina av ForeclosureGate börjar det så sakterliga mummlas att de som idag investerat i MBS, (mortgage backed securities) eventuellt kan vilja göra en “Ctrl+Z”, d.v.s lämna tillbaka sina MBS till bankerna i utbyte mot att få sina pengar tillbaka.” Igår började investerares Ctrl+Z-önskan nå Amerikansk media med stora rubriker, Bloomberg har idag bl.a. denna artikel på sin webb: ...

2017-05-30 13:38 · tony1

Öppning kring nollan

Stockholmsbörsen förväntas inleda dagen kring nollan. Press kommer från svaga asienbörser och gårdagens breda amerikanska nedgångar, medan stöd kommer från ledande europeiska och amerikanska terminer. Tyngda av bland annat Apple och IBM:s rapporter samt Kinas räntehöjning noterade de amerikanska börserna breda nedgångar under tisdagen. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average sjunkit 1,5 procent medan S&P 500 och Nasdaq sjönk 1,6 respektive 1,8 procent. Den kinesiska höjningen av styrräntan, som tyder på att regeringen vill kyla ner ekonomin, slog hårt mot råvarupriserna. Extra press på råvarumarknaderna kom också från en stigande dollar. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång på 3,59 dollar per fat till 79,49 dollar per fat. ...

Hur man får 100kr att bli 14kr

För att förbättra sig och ta lärdom kan det vara nyttigt att titta i backspegeln på investeringarna där man har träffat helt fel. Två av mina sämsta köp är NSP (köpt mitten på 2007 på kurs motsvarande 98kr efter omvänd split) och Empire (köpt sep 2006 på kurs 12kr). Tyvärr har jag inga anteckningar för hur jag resonerade då när jag köpte in mig bolagen, men lite kommer jag ihåg. Detta är en lärdom jag har dragit, att föra anteckningar kring varför jag köper och hur jag resonerar även om det är utifrån någons annans analys. ...

Orexo: Digert nyhetsflöde väntas under kommande kvartal.

Orexo står nu inför mycket närstående intressant nyhetsflöde och det är en missuppfattning från marknadens sida att det “bara” skulle handla om ett FDA beslut rörande huvudprodukten Abstral. Faktum är att flera bolag i biotekniksektorn just nu står inför viktiga händelser rörande några av sina viktigaste produkter där många investerare har fått sina tålamod prövade p g a ett generellt rådande kortsiktigt investerarklimat i kombination med fördröjningar och ändrade strategier. Orexo hör till de bolag som sannolikt har ett mycket närstående positivt nyhetsflöde framför sig där man väntar på ett besked från FDA rörande godkännande för Abstral som är ett fentanylbaserat smärtlindringspreparat för genombrottssmärta hos cancerpatienter. ...

2017-05-30 13:38 · krax