Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ericsson: stark marginal inom Networks bör lyfta aktien

Den total försäljning kom dock in på 47,5 miljarder kronor medan marknaden väntade sig 48,7 miljarder kronor. Således var detta något sämre än väntat och förklaras av fortsatt komponentbrist som påverkade försäljningen med 2-3 miljarder kronor. Försäljningen inom Global Services och Multimedia var något sämre än väntat men försäljningen inom Network var i linje med marknaden förväntningar. Rörelseresultat före engångskostnader och joint ventures blev 6,2 miljarder kronor jämfört med marknaden förväntningar om 5,5 miljarder kronor. Således var detta bättre än förväntat och det viktigaste i rapporten. Den stora anledningen till bättre resultat var att marginalen inom Networks var hela 17 procent. Dessutom var bruttomarginalen för tredje kvartalet i rad en positiv överraskning om 39 procent (marknaden väntade sig 38,1 procent). ...

Uniflex bjöd på champagnefrukost

Uniflex redovisade på torsdagsmorgonen sitt resultat för 3:e kvartalet. Omsättning: 334,7 Mkr +87% Rörelseresultat: 26,6 Mkr +706% Jämförelsetalen är fortfarande snälla eftersom Q3-2009 inträffade mitt i finanskrisen och företagen hade då inget större behov av bemanningstjänster. Q3:an är generellt det starkaste kvartalet med bäst marginaler då kvartalet består av flest arbetsdagar, därefter Q4:an. Jag räknar med att Uniflex kan göra en VPA på 15 kr i år och ger till våren en utdelning runt 10 kr. Aktiekurs idag: 180:- efter att ha stigit med ca 100% hitills i år (nam nam). Personligen blir jag inte förvånad om kursen tar sig upp till 200 kr inom kort, dock hyvlar jag kontinuerligt av innehavet allt eftersom. ...

2017-05-30 13:39 · henk

RakaKurvan

Har sedan 25 juli 2010 förvaltat en portfölj som jag kallar Rakakurvan! Den innehåller aktier som “i princip” har gått rakt upp i minst ett år. Bolag som brukar kallas “tråkiga” pga dom inte är något för daytraders el sådana som söker spänning för varje ny dag. Skriver om den här som ett alt. till alla snabba klippare som satsar alla sina pengar på “förhoppningsbolag” som jag ser det! Sedan 21/7 har den gått upp med 15.5% ...

Höjd riktkurs för Metro 1,50kr- 2kr

Som jag tidigare har skrivit efter rapporten i måndags Man kan nog anta att analytikerna nu kommer Vända o vrida på sina siffror då man avser slå analytikernas egna konsensus med hästlängder i de nu redovisade finansiella målen, och oavsett rimligheten i att kunna uppnå dem , så lär det sannolikt uppmuntra bankerna till högre estimat och riktkurser framöver. Nu Höjer Shb sin Riktkurs till 1,5kr (1,3kr) idag 11:41 Handelsbanken Analys ...

Sigge Portfölj- en hyllningsblogg

Han hade en laptop i sitt knä, vilken blinkade grönt mest hela tiden. Nyfiken på vad det var sig som föregick på skärmen, ställde jag mig upp och smygtittade. Tre tal uppenbarade sig 150, 190 och 80. Jag bestämde mig för att fråga vad det var som hände. Mannen presenterade sig: ”Mitt namn är Portfölj… Sigge Portfölj”. Jag kollar in mina aktier. 150 är Björn Borg, 190 är Odd Molly och 80 är Betsson. Vad menas med 3000% som det står till vänster om 150, frågade jag. Det är min avkastning på Björn Borg. – Vad du skryter! skrek helt plötsligt en man som satt och knappade på sin dator. - Du är bara avundsjuk Mrs Market! svarade Sigge Portfölj skrikandes tillbaka. ...

Nokia Q3: mobiltelefonsidan överraskar

Nokia-aktien har efter två år kräftgång piggnat till i slutet av sommaren. Dagens rapport var klart godkänd och det viktigaste i rapporten var: 1. Prognosen för Nokias mobiltelefonförsäljning i Q4 blev bättre än väntat 8,2-8,7 bnEUR vs. väntat 8.1 bnEUR. Dessutom höjde Nokia den globala prognosen till mer än 10% tillväxt. Positivt! 2. Marginalprognosen för Q4 för mobiltelefonsidan om 10-12 procent var sämre än väntat då förväntningarna var cirka 11-11,5%. Å andra sidan med bättre än väntad försäljning i Q4 så blir resultatet trots allt några bättre än förväntat. Dessutom är nog Nokia försiktiga efter flera svaga kvartal. Dock något Negativt! ...

Trevande start

New York börserna gick starkt under onsdagen. Stöd kom från starka bolagsrapporter och att Federal Reserves Beige Book inte indikerade en försämring av den ekonomiska återhämtningen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 1,2 procent medan det breda S&P500 avancerade 1,1 procent. Tekniktunga Nasdaq Composite stängde upp 0,8 procent. På råvarumarknaderna skedde en kraftig rekyl efter tisdagens fall. Råvarupriserna steg på en svagare dollar och stigande USA-börser.Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 81,83 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång med 2,4 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron upp 1,5 procent medan Exxon avancerade 1,4 procent.Aluminiumtillverkaren Alcoa stängde upp 2,2 procent. ...

Boliden - svårbedömd

Boliden 106,90 kr Råden inför rapporten skiljer sig avsevärt mellan mäklarfirmorna, vilket också återspeglas i att aktien kastat rejält i kurs de två senaste dagarna. Först ordentligt ned, sedan åter upp. Här är några klipp från nätet. Nyligen gjorda bedömningar av välkända analysfirmor. ****** Sänkta estimat ger lägre riktkurs UBS sänker riktkursen på Boliden, från 80 till 75 kronor, med anledning av sänkta estimat. Rekommendationen sälj upprepas. Det framgår av ett marknadsbrev daterat 19 oktober. Bolidens aktiekurs har fått stöd av högre koppar- och zinkpriser på sistone men UBS är ändå negativt inställda till aktien eftersom man tycker att marknaden har förbisett effekten av den svaga dollarn jämfört med kronan och euron. UBS har justerat sina estimat för att passa sina valutaprognoser samt sina förväntningar om något högre metallpriser. Därmed faller estimaten för Bolidens vinst per aktie för helåren 2011 och 2012 med 13 respektive 23 procent. Vad gäller den stundande rapporten för det tredje kvartalet, som släpps den 21 oktober, noterar UBS att den svaga dollarn kan ha pressat Bolidens vinst under perioden då koppar- och zinkpriserna endast är oförändrade jämfört med det andra kvartalet. (Nyhetsbyrån Direkt) 20 oktober 2010. ...

Filip Weintraub....

Verkar ha hittat ett klassisk Value case i Italien…..Parmalat heter bolaget….och ni som kommer ihåg Uno Kryss Due och Thomas Brolin vet att detta bolag sponsrade fotbollslaget Parma under många år!! Vad är så speciellt med detta bolag? Jo, efter en lyckad tvist i rätten sitter bolaget på 1,4 miljarder euro i nettokassa jämfört med börsvärdet på 3 miljarder. 5 x EV/EBITDA i livsmedelsbranschen (största produkt är Mjölk) Marginalerna i bolaget är lägre än branschkollegerna trots deras starka marknadsposition. Här finns tydligen utrymme för goda nedskärningar. ...

NeuroVive - uppdaterad, utförlig och bättre strukturerad analys

Det har hänt en hel del positivt i NeuroVives verksamhet sedan i våras. Kursen har dock hämmats av lite sommartorka och i höst av att vissa indirekta aktieägare, t ex amerikanska, i största ägaren Maas Biolab nu kunnat ta hem vinst för första gången på ett decennium genom att få aktier i NeuroVive som utdelning och sedan sälja en del. Pga amerikansk utdelningsskatt på denna transaktion måste de dessutom skaffa medel att betala den varför en viss försäljning av NeuroVive-aktier på Aktietorget är logisk om än kurspressande. Huvudägarna som i samma veva lyckats placera ut 0.7 M aktier på större placerare och institutioner - oklart vilka i dagsläget - har i huvudsak gjort detta av samma skäl, dvs utdelningsskatteskäl. Några andra har i stället fått köpa billigare än väntat. Ett nytt lock up-avtal fr o m 1 nov har frivilligt ingåtts( men kanske gav ökat incitament för köparna i ägarspridningen). ...