Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Erfarenheter av utlandskonto

Hej alla! Nästan lite konstigt hur lugn en söndag kväll kan vara i ett höst Sverige. Har mer och mer börjat fundera över att flytta mitt kapital till ett land med bättre ränta och dessutom passa på att göra detta medans kronan står sig hyfsat stark mot i alla fall visa valutor. Är lite trött på lekstugan som våra Svenska banker bedriver här på hemmaplan. Tänkte därför höra vad era erfarenheter är av att öppna konto i andra länder, hur det är med bankgarantier i dessa länder, om det går smidigt att föra över pengar via nätet, hur lätt det är att öppna konto, krävs det att man åker dit? ...

Bolag som jag skulle vilja lära mig mer om

Jag läste nyligen en mycket intressant blog från Riskminimeraren där han har skapat en portfölj med lite mindre företag. Dessutom har jag på egen hand hittat en del intressanta företag som jag borde hålla under bevakning. Jag anser mig i nuläget vara fullinvesterad men jag min avkastning skulle öka dramatiskt om jag över tiden kan skapa en lista med 10-30 bolag som jag kontinuerligt övervakar och sedan håller mig till dessa bolag för investeringar (om det inte blir öppet mål som med BP eller Swedbank). ...

2017-05-30 13:55 · j

Metro Riktkurs 2kr enligt SE Banken

Metro har under det senaste åren genomfört stora kostnadsbesparingar och slimat verksamheten för att förbättra sitt resultat, man expanderar på marknader som visar organisk tillväxt och konsekvent säljer av olönsamma regioner. Under 15 år sedan har Metro expanderat kraftigt, 100 städer i 19 olika länder. Det totala dagliga antalet läsare uppgår till 16,7 miljoner, vilket motsvarar en upplaga på närmare 5,8 miljoner exemplar. Frankrike är än så länge den största marknaden med 2,5 miljoner läsare per dag, därefter följer i storleksordning Holland, Italien, Sverige, Ryssland, Kanada samt USA, samtliga med över 1 miljon läsare per dag. Den starkaste utvecklingen noterades i Kanada där antalet läsare ökade med 12 procent till 1,3 miljoner, vilket innebär att Metro nu är den största dagstidningen i landet i canada. ...

Argex Mining -spekulativt köp med hög risk/potential

För dig som inte litar på guld utan vill spekulera i något som faktiskt används. Argex är ett kanadensiskt företag som äger fyra projekt i Quebéc. Två av projekten har historiska resurser definierade och på ett av dem (La Blache) har företaget beställt en oberoende rapport (NI 43-101) som väntas de kommande veckorna. All borrning är gjord och företaget ligger före sin tidtabell. Den historiska resursen på 79 miljoner short tons (ca 71 miljoner metriska ton) ficks genom borrning på 50-talet. Borrningen var grund och de resultat som publicerats visar på en potentiell ökning av resursen. Att resursen inte har utnyttjats tidigare beror på att man inte hade den teknik som behövdes för att göra det ekonomiskt lönsamt. Vad är det då som ska grävas fram och säljas? ...

De sämsta aktieaffärerna

Bloggen startade en diskussion i forumet och fick 16 kommentarer där andra profiler delade med sig deras dåliga affärer. Många satsningar i Ericsson under IT-bubblan togs upp. Detta bergsäkra case som många av förvaltarna på storbankerna lyfte fram till stackars småsparare. Lärdomen är alltid att man skall lyssna på sig själv och inte andra innan beslutet tas. Man måste även i något skede acceptera förlusten och sälja. Ni kan läsa bloggen och bloggkommentarerna här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/nordic-service-partners/hur-man-far-100kr-att-bli-14kr ...

Softronic går bra - jag är på banan igen

Hej, Jag har varit borta från bloggen och det mesta ett tag. Har drabbats av rejäla problem med tinnitus, brus och pip i öronen som gör det svårt att sova och koncentrera sig. Nu börjar jag dock komma upp på banan igen. Även om det inte finns nån bot för eländet så anpassar man sig förbluffande som människa. Har haft några bra dagar / stunder där man hämtar livskraft från. Så skänk er hälsa en tanke! Så mycket viktigare än en börsportfölj. Dock är det en trygghet rent ekonomiskt att ha en liten pengabinge i stunder som denna. ...

BlackPearl talar och ShaMaran rockar fett..

BP:s VD John Festival uttalar sig idag ang BlackPearls kommande resursundersökning och ev framtid som bolag..Det luktar brud här tycker jag mer än någonsin :O) Sniff sniff .. “Den kommer att visa den ultimata potentialen avseende reserver samt avseende den långsiktiga produktion och kommer att innebära en god fingervisning om vårt ultimata värde tror jag. Det är viktig information och kommer peka på vad vårt nuvärde för bolaget kommer att vara. Det är en viktig milstolpe för våra aktieägare och jag tror att den kommer att hamna väl över vår nuvarande aktiekurs..Väl över säger han .. ...

Softronic -efter q3 och angående förvärvet av Modul1

Vad tycker ni om Softronics rapport? För mig var den ett riktigt styrkebesked. Jag började följa IT-konsulter för kanske 12-15 månader sedan och har långt ifrån erfarenhet ifrån alla. Softronic slår en dock som bolaget med överlägset bäst lönsamhet; vissa kvartal har bolaget presterat över 18% rörelsemarginal. Även om den finansiella krisen 2008 och framåt givetvis sänkt lönsamheten så har den genom hela krisen varit god. Sämst kvartal var faktiskt q2 i år med 7,56% och näst sämst q2 2009 med 8,34%. ...

Stockholmsbörsen den 22 oktober, 2010

Stockholmsbörsen den 22 oktober, 2010 Under gårdagens videogenomgång berättade vi att OMX30 handlas i en stigande trend vilket innebär att vi föredrar att köpa (gå lång) OMXS30. Vi berättade även att index är överköpt i relation till sin stigande trend. Vi kan se detta genom att priset handlas i toppen av sin trendkanal, se bilden nedan. Detta innebär att relationen mellan potentiell uppgång och potentiell nedgång är i obalans för en lång position i linje med trenden, då index kan falla ned till ca 1100 medan vi ser en begränsad potentiell uppgång. ...

Epicept - ELN / Karo Bio - CHMP

Nu i helgen kommer ELN hålla ett möte titulerat “New benchmarks in Leukemia: Focus on CML, AML and MDS” där kommer det på dag 2, den 24:e oktober kl 10:50 diskuteras kring punkten: “The new AML management recommendations on behalf of the ELN”. Diskutionspunkten är inte speciellt lång, ca 20 minuter dock kan det vara så att ELN lägger fram förändringar i rekomendationerna för behandling av AML. Något som potentiellt kan beröra Epicept och deras läkemedel Ceplene som används för remissions behandling av AML. Ceplene som hittills är marknadsförd i England, Tyskland och Österrike med ytterligare regulatoriska processer i Frankrike, Spanien och Italien kan påverka framtida resultat för bolaget samt deras partner Meda. Utfärdar ELN en rekomenderad användning av Ceplene för remissionsbehandling rör det sig om betydande intäkter för Meda samt Epicept. Bolaget ska även möta FDA i slutet av oktober för att diskutera hur man ska gå vidare med Ceplene för den amerikanska marknaden, detta efter att FDA gett avslag för ett mottagande av deras ansökan om godkännande för läkemedlet. ...