Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En Nokia-historia

Nokia Q3 Omsättning: 10270 Meur (9810) 10040e Resultat före skatt: 321 Meur (-469) 252e EPS: 0,14 euro (-0,15) 0,10e Rullande 12-mån ROE: 35,1 % (36,4%) Gearing: -43,3 % (-30,9%) Det ska sägas direkt att Nokias Q3/09 belastades av en stor nedskrivning på NSN, i storleksklassen 1 mrd euro! Därför ser det ut som om resultatet har förbättras markant på ett år. Så är det inte i verkligheten, men Nokia rapporterade trots allt ett helt ok resultat. Den häftiga kursreaktionen kan dock främst förklaras med att många hade befarat ett riktigt svagt resultat. ...

Karo Bio - Är Azimuth en bra investerare?

Nu på morgonkvisten har ny information sett dagens ljus om vilken aktör som ligger bakom Azimuth Opportunity Ltd. Bakom fonden står tydligen Acqua Wellington Asset som är kontrollerad av en investerare vid namn Isser Elishis. Isser Elishis beskrivs med mindre smikrande ord som “the banker of last resort” och hans fond med orden “a pawn-shop in the investment comunity”. Detta är taget från en artikel om hans affärer: “On October 12, 2007, Dendreon, still desperate for capital to continue clinical trials that might eventually help its cancer treatment receive FDA approval, signed the paperwork on its first PIPE deal. A dreaded PIPE – the sort of deal that dilutes equity and tends to attract naked short selling that sends a company’s stock into a “death spiral.” ...

Negativ inledning

New York-börserna återhämtade sig relativt omgående efter en öppning på minus, då ett antal svaga rapporter och prognoser tyngde sentimentet. Handeln höll sig sedan runt nollstrecket fram till stängning. Tisdagens makrostatistik kom in med blandat resultat. En stark konfidensindikator bidrog med stöd på eftermiddagen.Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent, breda S&P 500 var oförändrat medan Nasdaq Composite slutade upp 0,3 procent. De amerikanska hushållens konfidensindikator steg till 50,2 i oktober, mot förväntade 49,9. Amerikanska bostadspriser steg generellt med 0,4 procent under augusti, jämfört med en förväntad nedgång på 0,2 procent. S&P/Case-Shillers index över huspriser i storstadsområden i USA visade en uppgång på 1,7 procent i augusti jämfört med samma månad 2009, mot förväntade 2,1 procent. ...

Betsson plussar för mycket på Oddsen och tappar kunder

Jag noterade idag i DI att Betsson gav en besvikelse i sin rapport. http://di.se/Default.aspx?pid=218399__ArticlePageProvider&epslanguage=sv Bland annat att man tappat kunder ” Antalet aktiva kunder minskade till 255.700, jämfört med 288.699 vid utgången av mars. Väntat var 292.122 stycken.” Jag tycker inte att det är speciellt förvånande när jag under vårens ishockeyVM och sommarens fotbollsVM samt efterföljande evenemang kunnat jämföra liveodds från olika spelbolag. Vid en mindre jämförelse av de olika bolagens liveodds under pågående matcher var det ganska intressant att Betsson konstant gav sämre odds än sina konkurrenter, om detta genomsyrar hela organisationen så är det ju inte konstigt att man tappar kunder. Dessa odds gjorde att jag sålde mina Betsson aktier redan under fotbollsVM. ...

Procast Media – Dags att ta position!

Procast Media är ett bolag som är noterat på Aktietorget och som har levt en relativt undanskymd tillvaro. Vid första anblicken så ser bolaget inte så märkvärdigt ut, men närmsta åren kan bli riktigt intressanta om man lyckas med sin strategi. Bolaget är verksamt inom digitalt out-of-home media i väntrums- och vårdmiljöer. Bolaget driver två kanaler DENTVISION och MEDTV och har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Åland. Verksamheten omfattar försäljning av annonsutrymme, uthyrning av skärmar och system som krävs för att driva bolagets kanaler samt patientkommuniktationslösningar för vårdgivare. ...

Balder fortsatt intressant

Uppgång på 132 % på ett år är ju bra på största innehavet…;-) fast det konstiga är att Balder fortfarande känns billig i alla fall jämfört med sina fastighetskamrater… https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=172183 Fastighetsbolagen trivs i nuvarande lågräntemiljö där även den förbättrade konjunkturen är positiv förstås. Jag håller inte med de sk experter som nu säger att fastighetsrallyt (som de antagligen missat) är över och jag gör det speciellt inte för Balder… P/e på aktuell intjäningsförmåga under 8 om vi räknar utan skatt som man aldrig lär betala. Aktien handlas under eget kapital där man även kan lägga till ett stort övervärde i räntederivaten. Om man dessutom räknar som Wallenstam och lägger på latent skatteskuld på det egna kapital så handlas aktien med mycket stor substansrabatt… Midcapflytt vid årskiftet lär öka intresset och bevakningen och så har vi ju bonusmöjligheten med preferensaktier som varit så lyckosamt för Sagax och Corem… ...

PILUM - Ketchupeffekt 2011

Gott Gotti Gott Gott!… blev Lott Lotti Lott Lott! Finanskrisen och dess efterdyningar drabbade Energi- och miljöteknikbolaget PILUM extra hårt. Det har fram till halvårsskiftet synts i uteblivna vinster samt mager utdelning på ordersidan. Kursutvecklingen har varit usel. Efter min blogg “Bevaka Pilum” i januari 2010 http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/pilum/bevaka-pilum steg kursen 50% på några få veckor. Jag korkade upp en och annan Krug, det skall medges, men det skulle visa sig att jag var lite tidigt ute. Visserligen smakade det “gotti gott gott”… men baksmällan blev desto värre och Pilum började allt mer framstå som “Lotti Lott Lott”. Q-Rapporterna som följde under året var, siffermässigt, inte mycket att hetsa upp sig över. Q3 (juli-sep) som kommer 11:e Nov blir säkert minus även det. Är det så illa som aktiekursutvecklingen säger eller är det tidernas köpläge när nu intresset från marknaden verkar vara noll och intet? ...

Midway och ACAP

Följer upp min blogg om dessa två bolag från 24 september 2010. Aktieutveckling Midway B har sedan dess gått upp 13% (från 30 kr till dagens 34 kr) ACAP B har sedan dess gått upp 16% (från 38,5 kr till dagens 44,5 kr) OMXSPI har under samma period gått upp 1%. Q3 Midway levererade en bra rapport för Q3. Omsätningen steg med 25% och rörelseresultatet steg med 271% jmf med Q3 2009. Både teknikföretagen och handelsföretagen ökade vinsten kraftigt. Vinst per aktie för Q3 blev 0,68 kr. För 2011 bör vinsten per aktie kunna närma sig 4 kr. Detta skulle i så fall ge P/E 8. ...

Karo Bio - Risken minskar

Nu kom beskedet om finansieringen. I nuläget kan jag referera till en tidigare blogg titulerad “Karo Bio - Kurspotentialen Minskar”. I den bloggen redogjorde jag för precis vad som kommer hända nu. De aktieägare som ägt aktien och räknat febrilt på riktkurser får nu sänka sina estimat i och med att nya aktier kommer tryckas upp. Vidare kan jag referera till min senaste analys av bolaget där jag räknade med att fas III studierna skulle kosta ca 30-40 miljoner dollar. Nu meddelas att kostnaden ligger på 400 miljoner kronor, dvs ca 60 miljoner dollar. Detta resulterar i att mitt estimat på behov av kapital på 910 miljoner utökar till ca 1040 miljoner, det ska dock framhållas att detta är på en förbränningstakt på 39,7 miljoner per kvartal, något man lyckats understiga detta kvartal. ...

Trevande start

New York-börserna öppnade starkt under måndagen till följd av goda nyheter från G20-mötet som minskade oron för ett valutakrig. Efter den starka öppningen föll de amerikanska börserna tillbaka under eftermiddagen men stängde ändå på plus. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,3 procent medan breda S&P 500 klättrade 0,2 procent samtidigt som Nasdaq Composite stängde upp 0,5 procent. Råvarumarknaderna steg under förmiddagen till följd av en försvagad dollar. Priserna sjönk dock senare under eftermiddagen i takt med att dollarn stärktes. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljan i första termin för 81,97 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 0,8 dollar per fat. Oljejätten Chevron steg med 0,4 procent medan Exxon tappade 0,2 procent. Aluminiumtillverkaren Alcoa gick upp med 1,2 procent sedan aluminiumpriset stigit. ...