Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

DORO in i Kanada!

Ja, då verkar det vara klart med att DORO fortsätter att expandera och nästa land blev som jag skrev om i min förra blogg Kanada! Även om jag hade rätt här så har ju kursen fallit från 26 till 24kr. Det verkar som en del tar hem sina vinster innan rapporten även om Avanza flaggade för ökning igår. Jag är långsiktig och behåller mitt innehav och tror att det kan vara ett bra läge att öka i DORO innan rapporten. ...

Råvaror och rapporter i fokus

Samtliga av de stora indexen på New York börserna stängde i moll under onsdagen. Statistik och bolagsrapporter rapporterades in under handelsdagen med blandat resultat vilket ledde till oregelbundna rörelser på börserna. En försvagning av dollarn vid sluthandeln begränsade nedgångarna. Vid stängnig noterades Dow Jones Industrial Average ned 0,4 procent, det breda S&P 500 tappade 0,3 procent och Nasdaq Composite avslutade onsdagen på minus 0,2 procent. Råvarubolagen agerade sänke under onsdagen och råvarupriserna uppvisade breda nedgångar. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 81,92 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 0,63 dollar per fat. En stark sluthandel begränsade nedgångarna då WTI som lägst var nere runt 80,50 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 1,0 procent och Exxon stängde på minus 1,3 procent. Aluminiumjätten Alcoa tyngde Dow Jones med en nedgång på 1,3 procent. ...

Countermine-VD:s desperata försök att undvika stämning

Cirkus Karo Bio fortsätter medan det grekiska dramat Countermine precis har tagit steget från komedi till tragedi för Christer Bergqvist. På ett sätt känns det nästan skönt att han uppvisar samma inkompetens med sin privata ekonomi som med Countermine. Att genomföra en uppenbart falsk bodelning där man i äktenskapsförordet tvingas redovisa hela sin förmögenhet måste vara bland det dummaste man kan göra (artikel om bodelning i e24). När Christer nu har “skiljt” sig så har kronofogden självklart insett att Christer kommer att göra sitt bästa för att komma undan några stämningar (artikel om razzia). ...

2017-05-30 13:56 · j

Min portfölj - del 1

Det var tidigare någon som skrev att han bloggade för att senare se hur han resonerat kring sitt aktieinnehav. Jag tänkte nu göra samma sak med min portfölj om än inte så djupgående men i alla fall i stora drag gå igenom varför jag äger mina aktier. Bahnhof är en internetoperatör som säljer data- och bredbandstjänster till privat- och företagsmarknaden. Företaget erbjuder tjänster inom hosting (serverdrift med totalansvar), bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster samt tjänster inom IP-telefoni. Bolaget verkar i stor del av landets stadsnät. ...

Sveriges Kärnkraft sämst i Europa ==> Pilum en vinnare

Sverige som har mest kärnkraft per capita i världen, och billig EL, börjar få problem. Det politiska käbblet, startat av sossar och mp, har gjort att hela dynamiken och handlingskraften för reparation, underhåll och nybygge blivit bakbunden. Konsekvenserna blir långtgående. När förändringsarbeten som nu pågår fungerat några år blir det pga av kärkraftverkens ursprungsålder redan om ett antal år åter dags för nya underhåll, enligt experter i kvällens aktuellt. Följden kommer bli högre Elpriser och förändrade förutsättningar för svensk industri under lång tid. Lösningen för industrin blir EnergiTeknik och EnergiEffektivisering. En av de långsiktiga Vinnarna tror jag blir Energi- och MiljöTeknik bolaget PILUM. ...

Bra ingångsläge i Wesc

Wesc med hela världen för fötterna när man nu fått genombrott i erkänt svåra USA handlas väl på p/e 15 nu kanske för detta räkenskapsår. Tillväxten är intakt även om valutan döljer lite just nu. Bolaget kan lätt addera fler produkter till varumärket och i takt med att bolaget växer så bör vi kunna se en marginalexpansion likt Borg under glansdagarna. En del olyckskorpar jämför med Odd Molly och deras problem nu men Wesc är knappast lika modekänsliga. ...

Om en människa från mars steg ned

Jag har varit utomlands och var ej hemma i Sverige när rapporten från Swedbank kom. Som vanligt var det stor hyllningskör. Jag hade inte funderat på att skriva något om denna rapport. Men så fick jag i dag läsa i Affärsvärlden där det står. Det går så bra för Swedbank att om en människa från Mars hade nedkommit i dag så hade han inte förstått vad vi sysslade med för ett år sedan när vi dömde ner Swedbank och andra svenska banker. ...

Karo bio cirkusen är i stan

Cirkus Karo har kommit till stan direktör Fredrik pressenterar Clownen Bosse bus och som speciellt inbjuden gäst har vi inte mindre än den ökända Azimuth som ska göra ett dödsföraktade nummer.. Alla affärsmän som har gjort sig en bra vinst på börsen och de andra som står kvar med notan blir av naturliga skäl förbannade när de blir omkullsprungna. Bo Håkansson sålde i rätt tid aktier i Active biotech och gick in i ett bolag som rusade, AB rasade på dåliga studieresultat i en dubbelblind studie och drevet med högafflarna var i full aktion. Han blev när han var barn kallad Bosse Bus och det namnet användes som skällsord av tidningar och aktieägare för att håna Bo Håkansson. Håkansson gjorde inget fel men det har under de senaste 10 åren förföljt honom. ...

RakaKurvan

Hej igen Till denna dag har Portföljen RakaKurvan gått upp med 17.7% from 21/7-10 I förra veckan åkte Avanza (på 224kr förlust 3638kr) ut då dom floppade med sin rapport! och gen en säljsignal, mao dom gick igenom den raka trendlinjen. In kom i stället Kone cranes (köpta 29,60euro) som gått rakt i över 1 år samtidigt som deras rapport var mkt bra och gen ett GAP upp (mao köpsignal) om man följer TA (se TN-info Johnny Torssells bok EDGE) ...

Northland - Ny riktkurs 42 NOK

Idag kom den gruvnischade internetsidan minesite.com med en ny rekomendation av det företag på börsen som jag tror starkast på just nu… Nämligen Northland Resources. På 12 månaders sikt oppjusterar minesite riktkursen till 42,7 NOK per aktie mot tidigare 28,7 NOK. Bland annat motiveras den nya målkursen med det höga koppar/järnpriset och halten den höga halten av koppar i Northlands ägendomar. Läs hela analysen på http://www.minesite.com/fileadmin/content/pdfs/Brokers_Notes_Oct_10/Northland%20Resources%20-%20New%20Iron%20Ore%20Pricing%20Structure%20Increases%20Valuation%20-%2026-10-10.pdf Northland handlas idag før ca 15 NOK. ...