Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Negativ inledning

New York-börserna öppnade starkt under torsdagen till följd av positiv jobbstatistik och starka bolagsrapporter. Handeln tyngdes sedan av negativa bolagsnyheter och börserna föll tillbaka för att stänga runt nollan. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,1 procent medan breda S&P 500 steg 0,1 procent samtidigt som Nasdaq Composite stängde upp 0,2 procent. Den starka börsöppningen i kombination med en försvagad dollar fick oljepriset att stiga under torsdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljan i första termin för 82,18 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 0,24 dollar per fat. Oljejätten Exxon Mobile rapporterade en stigande vinst för det tredje kvartalet till följd av ökad efterfrågan och högre oljepriser. Aktien steg med 0,8 procent. ...

Formpipe på väg att vända? Efter 14 väntar 16-17 kr.

Jag var just på väg att skriva ett kort blogginlägg kring Formpipe när jag såg Redeyes uppdatering. Den är bra tycker jag att dom höjer avkastningspotentialen till 7,5 och sätter riktkursen till 21 kr. Nedan är lite tankar kring Formpipe och det aktuella läget: Har för det första lite svårt att förstå inprisningen av osäkerheten kring ramavtalet som kommuniceras vilken dag som helst. Dom är i princip 2-3 riktigt starka aktörer varav Formpipe är en och ramavtalet skall välja in 3 till 6 st. Vilket gör att de i mina ögon till 100% kommer ta med Formpipe om inte annat visar ju alla orders Lemontree dragit in åt Formpipe bara senaste månaderna att det har en mkt stark produkt. Samtidigt är det viktigt att påpeka att i princip alla de avtalen vad jag förstår inte bygger på det gamla ramavtalet utan har kunnat slutas ändå med alla konkurrenter på marknaden, viktig poäng. ...

Min portfölj - del 2(3)

Balder är ett svenskt fastighetsbolag med både kommersiella- och bostadsfastigheter i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt på tillväxtorter. Bolagets fastighetsbestånd hade per 30 juni 2010 ett värde om 13,6 Mdkr. Känner mig fortfarande trygg med detta innehav trots att kursen dragit iväg senaste tiden. Som Ture Tratt skrev häromdagen så handlas bolaget fortfarande under eget kapital och p/e-talet är under 8 sett till aktuell intjäningsförmåga. Om inte något oförutsett inträffar så känns det som att den här aktien kommer finnas i portföljen många år framöver. ...

Eniro, något är konstigt

Eniro slaktades som bekant på börsen idag pga nyemissionsnyheten. Men om jag ska vara ärlig kan jag inte riktigt se problemen. Aktien står nu i dryga 5 kr. Men det operativa kassaflödet för de senaste 9 månaderna uppgår ju till 1,9 kr per aktie??? Jag fattar knappt vad jag läser själv om jag ska vara ärlig. På 9 månader genererar Eniro nästan hälften av de pengarna som aktien kostar. En payback tid på nästan 2 år om jag förstår detta rätt. Uppenbarligen måste jag vara sämst på att tolka delårsrapporter, för detta kan väl ändå inte stämma? ...

Köp osexigt

Om man lyssnar på gurus som Buffett och Lynch så ska man köpa aktier i “tråkiga och osexiga” bolag som t.ex Balder och inte det som är hett och inne för tillfället. Ett bolag som är sådant är det väldigt anonyma Lagercrants som jag sedan en tid tankat upp rejält i. Nu har det kommit några rekar som satt lite fart på kursen men aktien är fortfarande lågt värderad. Bolaget har numera den framgångsrika inriktning som t.ex Indutrade, Addtech och OEM och köper mindre teknikbolag. Lagercrantz gjorde ett kostnadsbesparingsprogram under finanskrisen och sparade in hela 2,65 per aktie som nu börjar ge resultat. VD säger att han följer och har kontakt med över 100 bolag och plockar succesivt in företag nu senast för några veckor sedan ett danskt. ...

SEB redovisar inte sina derivat-åtaganden från och med i dag

Att jag personligen blivit uppmärksammad på bankernas derivat beror på Warren Buffet och Georg Sorros. De har ju varnat för detta i flera år. Buffet har talat om bankernas derivathandel som “massförtörelsevapen”. Han bävar för den dagen det skall “smälla”. Det första han gör i dag när han ser en banks årsredovisning är att kolla efter derivatåtagandena. Jag har tidigare skrivit att det står i amerikanska tidningar att anledningen till att Bear Stearns räddades var just att denna investmentbank hade så stora derivatåtaganden. Nu fick en annan bank ta äver Bear Stearns men FED och (skattebetalarna givetvis) fick ta över derivatåtagandena. Hade Bear Stearns gått i konkurs och inte kunnat betala sina derivatåtagande så hade det fått verkningar för i stort sett varje bank i hela världen, inte minst de svenska. ...

SEB - Dagens rapport. En tanke.

Personligen får jag känslan av att rapporten är ett virrvarr av begrepp och förluster och någon konstig vinst i baltikum. I det tredje kvartal landade rörelseresultatet på 2 847 Mkr. Resultatet belastades med en omstruktureringskostnad om -755 Mkr vilket gjorde att kvartalets kostnader uppgick till -6 231 i jämförelse med det tidigare kvartalets kostnader om -5 907 Mkr. Dock skall anmärkas att personal- och övriga kostnader sjunkit. Vad som är intressant att nämna är kreditförlusterna försvunnit från föregående kvartal som då visade -639 i jämförelse med dagens siffror 196 Mkr. ...

Ett hack i kurvan

Det var ett tag sedan jag gjorde något väsen av mig här på Redeye, närmare bestämt drygt ett år sedan. Nu är det hög tid att jag “visar upp mig igen” och förhoppningsvis bidrar till något positivt. Jag läser fortfarande nästan alla bloggar och försöker ta till mig så mycket som möjligt. En av mina huvudinvesteringar är Swedbank… nu blir jag väl sågad av den utmärkta bloggaren Staffan Kjellin men det får jag ta. ;) ...

Hedson Tech Q3 rapport - styrkebesked

- Tilltagande tillväxt med lönsamhet - Tilltagande återhämtning på flera vikiga marknader - Positiv respons på den nya produktserien vid den stora Frankfurt mässan Automechanika i September - Högre orderingång vid slutet av kvartalet än i början - Fortsatt positiva framtidsutsikter Det fina i Q3 förutom alla siffror som visar att det går mycket bra var den annars så återhållsamma VD´n Dr Peter Löprick som verkligen lyser av optimism. Hela världen tycks nu ligga öppen för Hedson och de är beredda att möta den. ...

Att observera om SEB:s "vinst-skräll"

Citut ur DI den 20 oktober 2009 SEB och Swedbank har under perioden genomfort betalningsfrihet under de senaste redovisade kvartalet. När låntagare som inte kan betala har tillåtits att slippa amortera. Under det gagna redovisade kvartalet har dessa lån som fått amorteringsfrihet INTE lagts i högen for reservering for kommande kreditförluster. - Svenska banker i Baltikum bara skjuter problemen framfor sig. Så står det i DI 20 oktober 2009. - Vår oro är att nedgången i andelen icke-presterade lånar tillfällig. Betalningslättnader som erbjuds kommer endast att skjuta problem framåt. ...