Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ABB underskattas

ABB 138,90 kr Jag undrar om inte marknaden för närvarande underskattar potentialen i ABB. Själv tycker jag att det luktar “köpläge”. Kursen har hastigt gått tillbaka sedan rapporten, och aktien handlas nu åter på de nivåer som rådde kring årsskiftet, för tio månader sedan. Det torde vara en av de minst bevarade hemligheterna att ABB tillhandahåller tekniska lösningar för framtidens energianvänding. En riktkurs på 160 kr är rimlig. Kundernas investeringar i elektronisk utrustning kommer att öka i takt med att ekonomin återhämtar sig. Det borde ge utslag för ABB. ...

Portföljrapport oktober 2010 - Questerre vs. Northland

Nu är det mycket på jobbet och hemma. Hustrun har tagit tjänstledig för studier och de pengar vi nu får in är naturligtvis inte alls lika mycket som tidigare. Det känns riktigt tråkigt att inte kunna investera så mycket trots att vi lever sparsamt för att kunna lägga undan. Men självklart stöttar jag hustrun i detta. Pengar är ju inte allt… (Man måste få klaga lite ibland.) Dessutom hinner jag varken läsa bloggar (mer än att kasta en blick några gånger i veckan) eller skriva min egen (mer än den minimala portföljrapporten). Det är lite segt nu och jag saknar att kunna engagera mig mer. Men det kommer att bli bättre. Hoppas jag. ...

Ericsson: miljardkostnader för all framtid?

Mötet som varade i cirka 1 timme innehöll mycket detaljdiskussioner om allt ifrån kunder i Afrika, uppgraderingar av nätverk runt om i välden till rena teknikdiskussioner om RBS 6000 (multibasstation) och joint ventures som ST-Ericsson och Sony Ericsson. Nu kommer jag inte redovisa detaljerna här då dessa inte påverkar vår syn på framtiden i någon större omfattning. Huvudfrågorna för Ericsson framöver är om mobilsystemmarknaden (Networks som står för mer än 50% av Ericsson totala försäljning och en rörelsemarginal om 16,5%) kommer att visa någon stabil tillväxt överhuvudtaget. Nu har det varit två år av negativ tillväxt trots att datatrafiken i näten har exploderat. Dessutom är det ytterst få operatörer runt om i världen som indikerar någon ökning av sina investeringar (CAPEX) framöver. Ericsson hävdar givetvis att tillväxten ska komma men trovärdigheten är låg då de inte ens kan indikera hur marknadsstillväxten ser ut ett kvartal framöver, trots att man är störst i världen på marknaden. Eventuellt har de rätt att tillväxten kan återkomma men under de senaste två åren så har prispressen från bland annat kineser (Huawei och ZTE), försiktigare operatörer och lågkonjunktur satt stopp för en ökande mobilsystemmarknad. ...

Välkommen Ture Tratt!

Kalles farsa toppar listan för de mest lästa bloggarna under veckan. Bloggen ”The Great Trader” har varit det mest populära innehållet. Om du missat den underhållande och spännande bloggen om en oförglömlig trading-förlust i Nokia kan du läsa den här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/great-trader Densamme har även idag rekommenderat ett nytt oljesandsbolag med säte i Kanada. Många likheter finns med ”kollegan” BlackPearl. Läs här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/southern-pacific-res Topp 2 till 5 vad gäller populära bloggar domineras av inlägg angående Karo Bio och dess utannonserade nyemission som presenterades i veckan. Beskedet har fått aktien att rasa 25 procent på en vecka, och upprört många aktieägare. Du kan läsa de senaste bloggarna om Karo Bio här: http://bridge.redeye.se/bolag/karo-bio/bloggar ...

Meda - inför rapporten

Meda 54,95 kr Rapporten, som kommer den 3:e november, kommer att ge en fingervisning om företagets ekonomiska situation. I samband med den kan kursen komma att svänga. Tidigare var det relativt ovanligt att Medas aktiekurs ändrades i samband med kvartalspubliceringen, men osäkerheten har ökat och kurskasten likaså. …. Rekommendation Swedbank Markets upprepar rekommendationen starkt köp på Meda och sänker riktkursen till 73 kronor från tidigare 75 kronor. Det framgår av ett marknadsbrev daterat den 15 oktober. A-aktien stängde på 58:75 kronor dagen innan rådet gavs. ...

Min förfrågan till Finansinspektionen om SEB

Jag har i dag skickat följande email till Finansinspektionen SEB redovisade vid tredjekvartalsrapporten den 28 oktober 2010 ej för derivatinstrument som finns inom moderbolaget Skandinaviska Enskilda Banken. På förfrågan hos bankdirektör Annika Halldin som är ansvarig för kvartalsrapporten säger hon att SEB har avsiktligt uteslutit denna uppgift efter samråd med Finansinspektionen. Tidigare har dessa derivat (som innehas mindre än ett år, arbetspapper) redovisats till marknadsvärde. På FI:s hemsida kring 2008 stod att dessa derivat från och med nu skulle kunna redovisas till nominellt värde. ...

Southern Pacific Res.

Brödtext : Köp oljeaktier och mindre med bröd :O) Southern Pacific Resources (STP) är ett Kanadensiskt juniorbolag inom oljesand..Köpvärt med låg värdering och en enormt bra potential till ökad produktion..Skuldfritt med en kassa på 65 musd samt en kreditlina om 55 musd..Too cheap not to buy :) Fullt utspätt finns det 344 miljoner aktier och den kostar i dagsläget $1,22 ..Market Cap ligger på $397 ex kassan, och det är om inte ett jättefynd så i alla fall billigt sett till STP:s fina reserver och fina potential från 4400 till 25,000 boed… ...

6 månader plus ränta i biotech

Diamyd Medical B 2010-04-12 KÖP 132,25 kr 2010-10-29 KURS 131,50 kr Förändring: -0,38 % Epicept 2010-04-12 KÖP 14,80 kr 2010-10-29 KURS 3,90 kr Förändring: -73,65 % Eurocine Vaccines 2010-04-12 KÖP 46,50 kr 2010-10-29 KURS 27,50 kr Förändring: -40,86 % Karo Bio 2010-04-12 KÖP 8,40 kr 2010-10-29 KURS 4,30 kr Förändring: -48,81 % Neurosearch 2010-04-12 KÖP 224,90 kr 2010-10-29 KURS 121,72 kr Förändring: -45,88 % Neurovive Pharmceuticals AB 2010-04-12 KÖP 51,50 kr 2010-10-29 KURS 25,80 kr Förändring: -49,90 % ...

SINO AGRO FOOD- kinesisk framgång, 30% svenskägt!

Intresset för SINO AGRO FOOD i Sverige är nu stort. Bara bland Jordanfondens medlemmar äger man nu över 20% av bolaget och lägger vi till de större innehaven utanför JF-kretsen i Sverige, så landar vi på klart över 30%. När SIAF under hand nu tar sig upp på en av listorna AMEX/Nasdaq finns möjlighet för dual-listning i Sverige. Vinsttillväxten i bolaget är stark (berörs vid bolags-presentationerna i Stockholm 18-19 nov) och det kan vara ett krav från den stora svenska aktieägarkåren att vi listar bolaget här. Ett första klass kinesiskt regeringscertifierat matproducerande bolag (biffkött, mejeri, fisk, grönsaker) skulle dra till sig stort intresse i Sverige och Europa. ...

Den förbjudna lågkonjunkturen

Veckans fredagspaller ska handla om den förbjudna lågkonjunkturen! Det gäller inte den Afganska börsen där parlamentet helt enkelt förbjöd börsen stänga under en viss (laglig) nivå under hösten 2008. Istället handlar det om att vi numera i västvärlden har blivit så omhändertagna av mamma och pappa centralbank att vi “curlingmedborgare” numera ska slippa omaket med lågkonjunkturer. Centralbanker och stater har försökt avskaffa dessa farliga, men högst påtagliga, situationerna. De kanske inte har lyckats fullt ut, men de gör verkligen allt de kan för att allt ska fortsätta som tidigare. ...