Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Öppning i sidled

Första handelsdagen i november på New York börserna präglades av oregelbunden handel och blandade rörelser. Handeln tyngdes utav en stärkt dollar och fallande bankaktier. Därtill var marknaden alltjämt avvaktande inför Federal Reserves räntemöte som anordnas idag och imorgon. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och det breda S&P 500 upp 0,1 procent medan Nasdaq Composite stängde ned med samma procentsats, 0,1 procent. Råoljan och basmetallerna avancerade under gårdagen med stöd från kinesisk och amerikansk statistik. Det amerikanska inköpsindexet presenterades bättre än förväntat vilket fick råoljan att klättra. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 83,23 dollar per fat vilket motsvarar en uppgång med 1,80 dollar per fat. Chevron stängde ned 1,4 procent medan Exxon klättrade 0,7 procent. ...

Diamyd - NP2 vs NP-1 / Abstral

Jag blev lite nyfiken på vad skillnaden mellan dessa preparat var så jag skrev och frågade Diamyd, här kommer svaret: “Tack för ditt mail och ditt intresse för Diamyd! Det är svårt att svara kort på din fråga då vårt angreppssätt är väldigt skiljt från de produkter du nämner, men jag skall försöka hålla det kort och inte för tekniskt. Både Orexo och Epicept använder olika vanliga teknologier för att leverera sedan länge kända smärtstillande kemiska substanser. Det nya i dessa produkter är kombinationen av substanser och leveransteknologi. Orexo har en tablett med opioiden fentanyl (Abstral) och Epicept en kräm (NP-1) man smörjer på huden som innehåller serotonin-norepinephrine reuptake inhibitorn amitriptyline och opioiden ketamin. Det är själva formuleringen och kombinationen av de aktiva substanserna som är det nya med dessa produkter, alltså i princip vad man blandat den aktiva substansen med. Båda måste tas flera gånger om dagen och åtminstone Abstral går ut i hela kroppen, medan NP-1 eftersträvar en mer lokal effekt. Båda substanserna är syntetiska kemikalier. ...

Finansinspektionen svarar om SEB:s ändrade derivatredovisning

På din första fråga fanns den informationen som du säger i “Tilläggsinformation” eller “Fact book”. Den informationen är frivillig för bolagen. Det innebär att den inte regleras i t.ex. Årsredovisningslagen (för kreditinstitut & värdepappersbolag) eller av International Financial Reporting Standards (IFRS) och FI har därför inga synpunkter på vad bolagen väljer att lyfta fram i dessa rapporter. > >Det som lagen, FI och IFRS ställer stora krav på är bolagens års- och delårsrapporter. Däremot är inte upplysningskraven lika omfattande i delårsrapporterna. I årsredovisningen ska t.ex. derivat framgå i balansräkningen eller i en not. Men i delårsrapporterna kan bolagen redovisa det sammantagna beloppet om inte derivat är en egen post i årsredovisningen. ...

Rapport kommentar Valuetree Q3

Aktien gick upp 8 procent på rapporten. Dock är aktien rejält nedtryckt efter besvikelsen under Q2 med rejäla avskrivningar. Valutree rapporterar följande i rapporten. Jämför med remium estimaten vilka är de enda tillgängliga. Resultatet för första 9 månaderna Netto omsättning 9 månader: 45 Mkr väntat 48,6 Mkr Kommentar: Något sämre än väntat Resultat: - 11,3 Mkr väntat -5,4 Mkr Kommentar: Med tanke på engångskostnaden på 3 miljoner under sista kvartalet var inte resultat katastrof. Dock något sämre än väntat. ...

NeuroVives nyemissionsprospekt anmält till Finansinspektionen

Till Finansinspektionen : Anmälan av ofullständigt nyemissionsprospekt i NeuroVive Jag ber härmed att till Finansinspektionen få anmäla ett nyemissionsprospekt i NeuroVive från april 2010 pga att där i konkurrent-avsnittet saknas den kanske främsta konkurrenten inom NeuroVives huvudindikation dvs traumatiska hjärnskador. Ett ytterligare motiv till att genomföra anmälan är att bolaget (via mailkontakt under föregående helg med forskningschefen i NeuroVive Eskil Elmér) har uppmanats och beretts tillfälle att offentligt kommentera dessa uppgifter om den utelämnade konkurrenten i fas 3 och förklara sig vilket inte skett (hittills åminstone). ...

Sensodetect - på torsdag smäller det!

På torsdag/fredag anordnar Sensodetect ett symposium i Lund. http://www.sensodetect.se/uploads/2010/Symposium/Folder.pdf I samband med detta kan man utläsa att resultat från en schizofrenistudie kommer att publiceras (fredag kl 11:30). Jag utgår från att positiva data kommer att presenteras, annars hade man sannolikt inte valt detta tillfälle att rapportera. I övrigt slås jag av de imponerande titlarna på talarlistan. Inte mindre än sju professorer står på talarlistan, vidare ett par phD och doktorer. Den som anser ljudstimuli av hjärnbarken vara lite hokus pokus bör nog tänka om. ...

Upplagt för bra start

De amerikanska börserna avslutade månadens sista handelsdag oförändrade efter att fredagens bolagsrapporter och makrostatistik kommit in med blandat resultat. Vid stängning var Dow Jones upp knappt 5 punkter, S&P 500 var ned en halv punkt medan Nasdaq var i princip helt oförändrat. Sammantaget har Dow Jones stigit drygt 3 procent under oktober efter den starka septembermånaden. Fredagens utveckling på råvarumarknaderna var oregelbunden. En försvagad dollar gav stöd åt ädelmetallerna, medan basmetallerna och råoljan föll. Vid golvhandelns stängning på Nymex hade WTI-oljan i första termin fallit 0,9 dollar per fat till 81,28 dollar per fat. ...

Money management

Om man nu har pengar över efter livets nödtorft så kanske man vill investera dessa och se dem växa. Många drömmer om att pengahögen på så sätt ska bli så stor att man leva på den eller i alla fall få ett bättre liv. Man lägger ner stor tid på att hitta kommande vinnare men glömmer nog ofta det som är minst lika viktigt, money management. För det första på vilket sätt ska man spara och mitt val är det som historiskt varit överlägset, aktier. Det är ju dessutom roligt och passar ju bra på ett aktieforum… ...

Portfölj uppdatering Oktober

Fortum -risk låg ca 30 % ( +6%) Fortum börjar äntligen visa vinst i den Ryska verksamheten och lönsamheten har ökat med 17 % mot förra året. Årets vinst bör landa kring 1,75 Euro vilket på dagens nivå ge ett (p/e) på 12. Detta är i paritet med sina Europeiska kollegor vilka är beroende av den smutsiga kolkraften till en stor utsträckning. Direktavkastning bör landa en bit över 5 %. För en mer ingående analys se. ...

Metro

Jag ska inte bli långrandig, men vore mkt intresserad av vad ni tror om Metros aktie? kommer den klättra uppåt något? den tog ett skutt vid rapporten upp mot 1,40 för att sen sjunka ner till så lågt som 1,14 i fredags. Jag har inhandlat 4000st vid 1,28 + 4000st vid 1,20… nu vill ja ha upp den!! :P