Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Abelco nyemission

Lite kommentarer kring Abelcos förestående nyemission. Bolaget skall listas på Aktietorget efter en emission som skall inbringa ca 9 miljoner till bolaget. Abelco säljer kinesikt tillverkade grävmaskiner till den europeiska marknaden och har för avsikt att växa och bli stor på den marknaden. Innan Ni teckna bör Ni vara observanta på följande stora risker: Trots att bolaget har haft bra omsättning innan 2007 har det aldrig lyckats visa några större vinster. Ett aktieägartillskott av ägaren är gjort. Detta medför att dessa pengar skall tillbaka till ägaren innan eventuella vinster tillförs övriga aktieägare. Abelco maskiner har ett mycket dårligt rykte hos större och väletablerade entreprenadmaskinföretag. Men…..lyckas man med sina småmaskiner samtidigt som kvaliteten kan höjas så finns där möjligheter.. ...

SensoDetect- Slår alla förväntningar i dagens resultatrapportering!

SensoDetect levererar resultat som slår de redan högt ställa förväntningarna med råge. Största nyheten är de positiva preliminära resultaten från den omfattande valideringsstudien på Tysklands största sjukhus, Charite. Slutrapportering sker innan årsskiftet. Dörren är nu vidöppen för europamarknaden, följt av Asien och USA. Sammanfattning av resultat presenterade vid symposiet “Progress in the use of SD-BERA in neuropsychiatric and somatic illnesses” den 4-5 november 2010: (I) Positiva preliminära resultat från den tyska valideringsstudien avseende avvikande SD-BERA-mönster vid ADHD. Jämförelsestudien (N=42), i vilken insamlade data från Charité, Berlin, jämfördes med data insamlade från svenska kliniker 2010 uppvisade god överensstämmelse. Vidare fungerade patientmätningar och dataöverföring problemfritt. En mer ingående rapport kommer att presenteras i samband med inskickning av data för publicering under slutet av 2010. ...

Lugn måndag väntas

New York-börserna noterade under fredagen små rörelser efter torsdagens breda uppgångar. Trots att det rapporterades positiv arbetsstatistik för oktober månad pendlade kurserna runt nollstrecket. Efter en liten uppgång innan stängning slutade Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent medan breda S&P 500 steg med 0,4 procent. Tekniktunga Nasdaq Composite stängde upp 0,1 procent. Trots att dollarn stärktes mot både euron och yenen under fredagen steg oljepriset. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljan i första termin för 86,85 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 0,36 dollar per fat. Oljejätten Chevron tappade 0,2 procent med Exxon steg med 0,9 procent. ...

Försnack: SJR

Det börjar dra ihop för SJR:s Q3-rapport, närmare bestämt på tisdag kl. 09.00. Det tredje kvartalet är normalt det svagaste omsättningsmässigt inom segmentet Ekonomi & Finans. Detta pga semesterperioden infaller under perioden. Av den anledningen bör SJR:s omsättning minska något jmf. med kvartal 2 (44,2 Mkr) och landa kring 42 Mkr, i så fall en tillväxt på fin fina 43% relativt Q3-2009 och i så fall utklassa marknadens tillväxttakt på 16% (Ekonomi&Finans). ...

2017-05-30 13:57 · henk

5 starka småbolag!

Det känns i luften att marknaden börjar hitta småbolagen igen i allmänhet och för all del smålistorna i synnerhet också. Positiva nyheter och analyser belönas med fina kurslyft. Kul tycker jag! Fortfarande finns det ett antal småbolag som förtjänar högre värderingar tycker jag. Är gissningsvis bara en tidsfråga innan de åker med uppåt på allvar också. Här följer ett axplock utan inbördes rankning: - Bahnhof. Internetleverantör/hostingtjänster. Detta stabila Aktietorg-bolag som ständigt levererar fina vinster, delar ut pengar, smarta uppköp och guidar marknaden till vad man siktar emot. Exempelvis lever prognosen/visionen att 2012 omsätta 500 mkr med en rörelsemarginal på 10 %. Börsvärde idag 242 mkr. Senaste kvartalsrapporten bjöd på starka siffror och en 29 % omsättningsökning under fortsatt fin vinst. Resultat efter skatt för kvartalet blev nästan 5 mkr. ...

Var är investeringsmoralen?

Idag pratar man om risk och bolagens tillväxt osv. Men vad jag tycker faller mellan stolarna är vad bolagen faktiskt bedriver för verksamhet. Jag är en förhållandevis ung investerare och har det som en stor hobby att följa börsen i ett såväl mikro samt makroekonomiskt perspektiv. När den stora finanskrisen tog världen med häpnad gick jag tungt in i svenska bolag. (För att citera Aktiespararnas Gunnar Ek “När det är som djävligast på marknaden, det är då man skall gå in”). Det är absolut ett av mina bättre beslut. Men innan jag genomförde alla transaktioner och courtageberäkningar så var det en given sak som jag var tvungen att veta och förstå. I vilka bolag ville jag bli ägare? ...

Bubblor i guld eller bostadsrätter?

Jag har läst Ture Tratts blogginlägg i dag om att visst är guldet en bubbla. Han talar om hur en ekonomisk bubbla skall upptäckas: Det var en intervju i Dagens Industri får någon tid sedan med någon som hette Edward Chancellor och jag citerar ordagrant hans definition på vad en bubbla i varande är. Det är alltså taget från Dagens Industri: För att känna igen en bubbla krävs lite mod, och förmågan att upptäcka följande egenskaper: ...

Visst är guldet en bubbla

Skallet går hårt nu Köp guld. Jag fick ett reklamutskick med rubriken i stil med “Be not insane buy gold”. När sådant kommer så ringer varningsklockorna i alla fall för mig. Man skickar med diagram som visar utvecklingen det senaste decenniet men tiger om att guldprisutvecklingen var helt iskallt i två hela decennier innan… Till detta kommer att man inte får någon avkastning på guldet. Motiveringen är främst att valutorna kommer att bli mer värdelösa när det trycks så mycket pengar och många länder har problem med skuldsättning. Men det finns ju andra realvärden att satsa i som t.ex mark, skog, fastigheter mm Aktier har varit det historiskt bästa stället att ha sina pengar och jag tror det kommer att vara det fortsättningsvis. Jag såg en uträkning att om man köpt 100 Skanska eller Skånska Cemengjuteriet som det hette 1980 för ca 50.000 så hade det varit värt ca 2 miljoner idag med alla avknoppningar och om man då köpt HM ska vi bara inte prata om… ...

SSAB sackar. Aningen dyr.

SSAB A 96,75 kr Grafen. Det är svårt att sia om framtida kursrörelser, men vi kan konstatera att kursen föll kraftigt efter den senaste rapporten, och bottnade på 91,60 kr. Sedan dess har den återhämtat sig något. Trenden är fallande, vilket innebär att risken för fortsatt kursnedgång bör beaktas. Ur fundamental aspekt kan man fråga sig: När kommer köparna att börja tycka att SSAB är billig? Den lägsta kursen de senaste tre åren ligger på 49,3 kr. Kanske ännu intressantare är att den genomsnittligt lägsta kursen de senaste fem åren är 83 kr. ...

WeSC - fortsatt stark tillväxt.

Som ett litet svar till Redeyes egna säljtips av WeSC så behöver kommenteras att det inte riktigt är så illa som Redeye tycker kanske. Mycket av den uteblivna förväntade tillväxten, för inte säga allt, beror på valutaeffekter. Av detta sänker Redeyen sina förväntningar på bolaget även framöver. Valutaeffekten drabbar alla svenska bolag som säljer utomlands och självklart tror man på en fortsatt förstärkning av kronan så kommer det fortsättningsvis även det att drabba dom svenska bolagen. ...