Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ursäkta, missade ngn Öhmans köppost på 350 tusen BEF SDB?

Black Earth har tog ett rejält dyk till 17 kr för några veckor sedan. Efter det har kursen arbetat sig upp mot 19,50 där Öhman fortsatt att dammsuga marknaden på aktien. Det som förvånar mig är att några fortfarande säljer på dessa nivåer efter att ha sett den dolda köpposten på 350.000 aktier igår i stängningscallen. Detta efter att man redan köpt över 400.000 aktier på en vecka, från i princip alla men framförallt SHB som sålt rejält, de verkar dock ha sålt färdigt nu (fast man kan ju inte vara helt säker) Sedan årskiftet har man Öhman köpt 3 miljoner aktier. ...

Avvakta Drillcon - märkligt!

Börsveckan vill att läsarna skall avvakta med Drillcon. Gruvbolagens försäljningstillväxt ser ut att vara bland de bästa i klassen på Stockholmsbörsens inför 2011. (Lundin mIning 31% 2011). Ett avvakta kan ju betyda mycket men det som förbryllar mest är att Börsveckan lade en köprekommendation på Drillcon vid 2,70 i mars med en potential på 70% (4.59). Nu anser man att den senaste tidens uppgång som nådde 3,70 som högst ger anledning att avvakta. Man har ändrat uppfattning och tycker inte att aktien har någon potential. ...

Öppning kring nollan

New York börserna uppvisade under måndagen blandade rörelser kring nollstrecket. Dow Jones Industrial Average stängde ned 0,3 procent medan det breda S&P 500 noterades ned 0,2 procent och Nasdaq Composite minus 0,1 procent. Gårdagens handel var avvaktande efter förra veckans uppgångar och utan betydande makrostatistik. Priset på råolja steg igår efter en oregelbunden handel. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 87,13 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 0,28 dollar per fat. Guldpriset nådde igår som högst den nya rekordnoteringen på 1,409 dollar per uns, trots en stärkt dollar. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 0,2 procent medan Exxon avancerade 0,5 procent. ...

Epicept - Q3 Bättre av växlingskurser

Nu på morgonen kom Epicepts rapport in och enligt mig är den sämmre än väntat. Nedan visas de senaste 3 kvartalen rapporterade. Vi kan se att “loss from operations” har i princip varit konstant under hela året, vad som förbättrar EpiCepts resultat på slutraden är ett plus saldo från monetära växlingskurser (Euro/Dollar). Tidigare kvartal har denna varit negativ med ca detsamma som den det här kvartalet blev positiv vilken genererar en förbättring av närmare 1,7 miljoner dollar mot föregående kvartal. ...

SENSODETECT - 500% UPPSIDA

I Smallcaps analys från i Maj hade man riktkurs på 96-150 SEK/aktie beroende på vilken värderingsmodell som använts det ger 100-200% uppsida från dagens stängningskurs 44 SEK. Bör tilläggas att man i beräkningarna haft en hög diskonteringsränta och varit väldigt återhållsamma i sina beräkningar. MEN det var i Maj. Vad har då hänt sedan dess? * Man har mångdubblat sin marknad genom att ge sig in på forsknings och doseringsmarknaden. Detta är en enorm marknad som innebär en mängd mätningar med SD-BERA Pharma.( http://www.smallcap.se/company/24/comment/93/ ) Denna marknad är betydligt större än diagnostiseringsmarknaden. ...

Lite om mina aktieval.

Hej! Tänkte blogga lite om mig själv och mina val av aktier. Det hela började med att jag för många år sedan köpte fyra hundra aktier i Telia när aktien noterades på stockholmsbörsen. Telia gick upp ca 14 kr för att sedan dala, denna saga känner nog de flesta till. Denna höst bestämmde jag mig för att “börja om”. Hade varit student ett bra tag(är det fortfarande vid sidan av taxijobbet) men fick efter en sommars arbete en mindre summa pengar över. ...

Tamerlane Ventures lyfter kraftigt i kväll - upprepas 2007 års 5-faldigande ?

TAM är just nu upp ca 20 % trots att TAM-metallpriserna dvs för zink och bly backar något. Aktien har dock känts som en i vattnet nedtryckt badboll efter metallprisuppgångn sedan i somras. Trots uppgång ca 35 % sedan min analys ganska nyligen finns fortfarande potential för mer än 4-faldigad kurs från nuläget. Möjligen är det något speciellt på gång nu t ex joint venture, finansieringslösning i något avseende eller någon miningbrev-rek ? ...

Dammet har lagt sig efter bjudcirkusen – tyvärr

Dammet har efter den uppblossade debatten om bjudresor och andra förmåner har nu lagt sig. De praktiska konsekvenserna lyser med sin frånvaro och snart är dessa nyheter endast trist och förglömd historia. Politikerna missar en god möjlighet att införa ett transparent system, tillgängligt för alla - utan behov av skräddarsydda och exakta pekpinnar. Det var för drygt två veckor sedan som Expressen avslöjade att moderaternas nya partisekreterare, Sofia Arkelsten, låtit sig bjudas på en resa av Shell. Shell betalade flygresor, hotellnätter och mat under vistelsen. ...

Är det dags nu?

Jag är tillbaka. Jag har helt enkelt inte orkat blogga den senaste tiden. Det går i vågor har jag märkt. Men precis som tidigare sitter jag här med en kopp kaffe. En liten skvätt mjölk i också. Det balanserar syran i kaffet. Tidigare drack jag enbart kaffe men magen tog stryk. Sura uppstötning fick jag. Näe nån måtta får det vara. Sen handlar det om tid. Har varit ute och rest lite senaste tiden och då blir det mindre tid för bloggning. Det tar tid att blogga. Research och allt. ...

CLS - Budskapet börjar spridas

Det har skrivits flera bra bloggar om CLS på senare tid som beskriver bolagets revulotionerande metod så jag tänker inte gå in på det. Läs dem gärna, jag tror ni kan bli rikligt belönande. Tänkte istället visa att CLS nu börjar bli uppmärksammade i media. Den 3 november publicerades den här artikeln i Skånska dagbladet. www.skanskan.se/article/20101103/LUND/711029773 Cancer botas snabbt Av Caroline Åkerlund 3 NOVEMBER 05.45 LUND. Redan 2011 ska cancerpatienter kunna blir friska efter bara trettio minuters laserbehandling. Lundaföretaget Clinical Laserthermia System AB (CLS) arbetar nu fram en metod som ska revolutionera cancervården. ...

2017-05-30 13:57 · gbr