Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Det går bra nu...

En av mina favoriter Lagerkrantz kom med en kanonrapport igår. Fantastiskt här är man optimist men de överträffar på alla punkter. Omsättningen ökar med 23 % under kvartalet. Rörelsemarginalen ökar till 7,1 % (3,0) och vinsten per aktie under kvartalet blev 1,14 (0,36). Det betyder att aktien handlas på p/e ca 10 nu trots uppgången medan kamrater som OEM, Addtech och Indutrade handlas mellan p/e 12-17. Stark balansräkning och man adderar nya bolag succesivt senast ett danskt som kommer med i nästa rapport. Mer egna produkter och besparingsprogram hjälper till att höja vinsten och fortsättning följer…över 60 kr inom ett år är ett mycket försiktigt tips.. ...

Nu blir det efterfest - SJR

Idag levererade SJR sin rapport för tredje kvartalet. Det var ett riktigt smörgåsbord för en aktieägare, smaka på detta: Omsättningstillväxt på 44%, att jämföra med marknadens tillväxttakt på 16%. Rörelsemarginalen stiger till 15,3%, jämfört med 3,1% föregående år. Ett kassaflöde på 5,5 Mkr att addera till kassan som nu motsvarar 8:20 kr/aktie. VD:s kommenterar:“I nuläget är verksamheten stabil och prognosen för fjärde kvartalet är en fortsatt positiv utveckling.” Detta sista sagt i början på november när VD bör ha full koll på hur kvartalet utvecklats så här långt och hur efterfrågan ser ut. Marknaden svarade också med att skicka upp aktien 14% till 46:90 senast betalt. Vilket innebär att aktien just nu handlas till pe-tal 12,7 på rullande 12-månaders resultat. Jag är fortsatt positiv till aktien och räknar med att pe-talet sjunker ner mot 11,0 vid bokslutskommunikén. Dessutom väntar en fin liten utdelning till våren på kanske 4 kr. ...

2017-05-30 13:58 · henk

Rapport kommentar VSF

Värmlands finans kom fredagen den 5:e November ut med en Q1 rapport rapporten gav blandade besked. Omsättningen var något lägre på grund av semestertider i juli, augusti. Siffrorna i korthet. Omsättning fakturor: 13 485 928 Vinst på fakturor: 1 083 895 Marginal på 3 månader: ca 8 Procent Kostnad personal: -458 014 Övriga externa: -958 745 Rörelseresultat: - 356 399 Detta är andra kvartalet i rad som VSF visar negativa siffror för verksamheten. Marginalen är fortsatt goda men för en gång skull pratar inte VD om problem att köpa fakturor då bolaget behöver mer pengar. Troligtvis kommer likviditeten på marknaden vara bättre framöver vilket kan sänka marginalerna något. Åh andra sidan har ett antal större avtal slutits. ...

Priskrig slår hårt mot Netonnet

Netonnets första kvartal gav ett oroande intryck. Visserligen ökar omsättningen med över 20 procent men på bekostnad av försämrad lönsamhet.En förlust gjordes i rörelsen på 4,5 miljoner kronor vilket ska jämföras med fjolårets vinst på 10,7 miljoner kronor. Det är tydligt att konkurrensbilden hårdnat och att prispressen tilltagit. Netonnet har tvingats till effektiviseringar både avseende lagershopar och sortimentet. Det är oroande då bolagets strategi med lagershopar är relativt ny. Att bolagets affärsmodell skulle vara unik är svårt att ta till sig och risken är att även kunden i slutändan hittar lägre priser hos en konkurrent om bolaget väljer att stå utanför i priskriget. Vi har svårt att se att Netonnet kommer att kunna locka kunder på något annat än att produkterna ger bra valuta för pengarna. Strategin med produktbreddning och fler butiker tror vi inte är tillräcklig i den hårda konkurrensen. ...

Genovis forskning har mångmiljardpotential

Genovis, detta lilla bolag på First North som var så haussat 2006-2007 har på senare tid blivit bortglömt. Detta antagligen främst på grund av att ingen riktigt förstår vad deras forskning handlar om. De är i huvudsak inblandade i två stora projekt. Dels Sentinel Node som syftar till att använda de nanopartiklar som Genovis tillverkar till cancerdiagnostik. Det andra projektet är LUPAS, ett projekt som syftar till att utarbeta unika diagnostiseringsmetoder för alzheimers. ...

Tamerlanes "bryggfinansiering" till mindre aktieutspädning än väntat

Tamerlane kom inte oväntat med en finansieringsnyhet idag. Därav kursrusningen igår efter en uppenbar läcka, som brukligt är i Kanada. De tar ett brygglån på 5 M USD och ett “stand by-lån på 5 M USD. Totalt verkar antalet aktier öka med som mest ca 7 M till 87 M fullt utspätt. Jag hade räknat med 10 M i min kalkyl. Dock kan man knappast helt utesluta att ytterligare bryggfinansiering behövs senare. ...

Det rosa GULDET! Bakkafrost kom med en stark rapport!

Ännu ett starkt kvartal från Bakkafrost Produktionen ökar (dubblas till Q4 jmft m Q3) och man börjar dela ut (man skall dela ut >50% av vinsten) Bakka tror på högre priser Q4 (men man kan se att priserna kan börja dala redan 11Q1) Billigt bolag handlas till p/e tal på ca 6! Q3 2010: ANOTHER QUARTER WITH STRONG MARGINS (Glyvrar 9 November 2010) Bakkafrost Group’s operational EBIT for Q3 2010 was DKK 47.3 million (DKK 50.9 million in proforma Q3 2009). Operational* EBIT for the first 9 months of 2010 was DKK 156.4 million (DKK 142.1 million in proforma for the first 9 months of 2009). ...

Black Earth Farming!

Hej Ser ut som många följer (Gillar BEF)! Tänkte skriva en TA på aktien! Som ni sr så visar BEF positiva tecken MultiOpt modellen (som är den modell som har visat sig vara den bästa för BEF) ger kortsiktligt köpsignal! samtidigt så visar Stochastics att köpintresset har gått upp! Så BEf kan (borde gå upp kortsiktligt upp till ca 24 kr där det finns ett motstånd! På längre sikt har den inte gen någon köpsignal och trenden är fortfarande NER! ...

RakaKurvan

Hej Igen Tänkte uppdatera er om min “tråkiga” portfölj Rakakurvan Denna vecka har den gått upp med 2,3% (OMX Sth PI har gått upp med 0,7%). Stjänorna i postföljen är Bilia, SKF, SAGAX och Autoliv. Trots att flera har nergraderat SKF så väljer jag att behålla den (den har ännu inte vissat några svagheter). Däremot har VBG börjat visa några svagheter! Den är lite för “svagig” för att passa in i Rakakurvan! ...

DORO

Rörelseresultatet är urstarkt men det finns en post i rapporten som jag ställer mig frågande till - Finansnettot på -13.1 mkr raderar ut hela vinsten. Man förklarar inte varför det är så stort, sedan är skatten en pluspost på 10 miljoner kr och således ser vinsten ändå bra ut. Hoppas det är en engångsföreteelse eller att det finns en bra förklaring men det är ett frågetecken jag vill reda ut. kanske någon som följer Doro som vet vad som ligger bakom? ...