Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Försiktig inledning

New York-börserna öppnade svagt under onsdagen för att sedan vända uppåt efter en timmes handel. Efter de senaste månadernas starka uppgång är nu handeln mer avvaktande samtidigt som en tydlig riktning saknas. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,1 procent medan breda S&P 500 steg 0,4 procent samtidigt som Nasdaq Composite slutade upp 0,6 procent. Oljepriset steg under onsdagen till följd av börsuppgången och en försvagad dollar. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljan i första termin för 87,81 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 1,09 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon Mobil steg med 1,9 procent respektive 0,8 procent till följd av det höjda oljepriset. ...

SENSODETECT - KANON ELLER KALKON ?

KANONEN KOMMER SLAKTA KALKONEN!! Det mesta tyder enligt mig för att det kommer bli kanon. Har suttit och läst lite om de senaste nyheterna och nedan kommer en lägesrapport ur min synvinkel. Dessa saker oroar mig INTE : * Risk för nyemission. Det är inte helt osannolikt att en nyemission kommer under nästa år för att möjliggöra en snabbare expansion. Om så blir fallet tror jag vi får se en riktad emission och jag tror inte bolaget får några problem att hitta intressenter till detta. Så en nyemission ser jag i detta läge som något positivt. Bolaget har dock inte indikerat att en nyemission är aktuell. ...

Starkt köpläge i NeuroVive nu på 23-24 kr

Jag anser det vara ett starkt köpläge nu i NeuroVive på risk/reward på några veckors och på lååång sikt nu kring 23+ kr. Jag kunde inte ana att min “offentliggjorda nyhet” 29 okt skulle orsaka sådant kursras (och därmed associerat forum-rabalder ). Jag gissade att aktien skulle falla till ca 28-30 kr initialt och sedan återhämta sig något lite innan NeuroVive kommenterade BHR Pharma, LLC och deras progresteronpreparat, men placerarna verkade väldigt panikslagna när kursen dök till 23 kr som lägst redan 29 okt, dvs där kursen ligger nu ungefär. Bolagets tystnad då skrämde, med viss rätt tycker jag men ras till 23 kr var och är knappast rimligt. Frånvaron av storplacerare som köper förundrar lite men de brukar avvakta i sådana här fall ...

Ditt eget Redeye i mobilen!

Som IT-bloggare intresserar jag mig givetvis för mobila applikationer eller ”appar”. Direkt när Apple valde att släppa in all världens kreativitet i det såkallade App Store fattade man att fantastiska saker skulle hända. Det gjorde det också. Dryga två år efter App Store öppnades finns det nu 250 000 appar för nedladdning. I september avslöjade även Apples VD Steve Jobs att det laddas ned 200 appar i sekunden världen över. Analysföretaget Gatner räknar med att App Store omsätter över 30 miljarder under 2010 vilket är en ökning med 62 procent jämfört med året före. ...

Opcon rapportkommentar Q3

Det mycket lovande och före detta hausade miljö teknikbolaget Opcon vilka sedan i våras ingår i min portfölj har redovisat Q3 rapport. Aktien går i dagens läge upp dryga 16 procent på rapport. Här är siffrorna. Jämför med Remium estimat. Nettoomsättning: 137 083 väntat 190 000 Kommentar: Opcon avyttrade under perioden delen Mobility products för 84 Miljoner med en nettovinst på 61 miljoner. Detta bolag omsatte på årsbasis 79 Mkr med ett rörelseresultat på kring 8 Mkr. Räknar därför bort 20 Mkr i Remiums skattningar. Att omsättningen skulle bli sämre än förra året var kommuniserat men detta var även sämre än Redeyes prognos på 170 miljoner. ...

Electrolux - Alla hatar den, varför?

Hej! Tänkte nedan dela med mig lite tankar kring en aktie jag tror kommer gå stark under Q4 och även under Q1 Ska tillägga att min portfölj består till 75 av denna aktie, varav 25% är avsatt till trading i aktien. Nedanstående är ett kort inlägg som jag även har publicerat på avanza.se -————————————— Nedrekylen efter rapporten har varit obefogad. Aktien handlas idag till ett P/E på runt 10 om man ser till årets prognostiserade resultat. När detta år är slut kommer man dessutom att vara totalt skuldfria då man betar av sin pensionsskuld nu. Deta betyder alltså att man vid årets slut kommer att ha nettokassa. Marknaden har heller inte räknat in att Elux troligen kommer ge oss aktieägare en rejäl utdelning. Enl deras hemsida kan man, om man vill, dela ut 2 ggr rörelseresultat före avskrivningar. Om det är som VD Hans Stråberg säger, att man når en marginal på 6 % betyder det ett rörelseresultat på omkring 6 miljarder. Detta plus avskrivningar på 3 miljarder blir 9 miljarder. Detta gör alltså att electrolux kan dela ut ca 18 miljarder, lite drygt 1/3 av börsvärdet. Gör man detta klarar man ändå av sina mål. Nu kommer detta inte att ske… Men väljer man att dela ut en 1/3 av det man kan dela ut betyder det en utdelning på 6 miljarder, eller lite drygt 29 kr per aktie. Alltså är en jätteutdelning att vänta. Man kan dock välja att inte dela ut allt nu och göra mindre extrautdelningar ett antal år framöver. Även något större förvärv kan komma att ske vilket kan göra att utdelningarna hålls ned en aning. Jag själv tippar på en utdelning på 14 kr (En extra utdelning på 10 kr) vilket ger en direktavkastning på 8,2% (räknat på nuvarande kurs) ...

Mina favoritbolag 4/2010

Då har det åter blivit dags för en genomgång av mina favoritbolag. Den här gången jämförs perioden mellan 13/8 och 9/11. Det har varit ett speciellt kvartal. Dels har det hänt extremt mycket i mitt liv och jag har inte alls haft tid att blogga. Det har också varit ett speciellt kvartal eftersom alla mina favoritbolag har stigit! Nu inser jag att det är Fed jag ska tacka för det, istället för att antyda att jag skulle ha någon sorts förvaltarförmåga. Eller? ...

Epicept - Ceplene royalty

Så kom dagen då vi fick veta mer om royalty nivån som EpiCept får i ersättning av Meda. Från den lite luddiga “two-digit royalty” till “low teens to low twenties”. För att var lite efterklok känns denna information ödesdiger för EpiCept. Med den låga upfront som man erhöll av Meda i Januari på 3 miljoner dollar för exklusiva försäljningsrättigheter inom EU, vissa delar av Asien och Australien känns denna information som ett slag i magen för föredetta och nuvarande aktieägare. Ersättningsnivån är på för låg nivå för att företaget ska kunna använda EU marknaden som stöttepelare för ett break-even scenario. Med ca 16 000 AML patienter inom EU området och ca 8 400 behandlingsbara patienter i första remission och exkl. stamcells transplanterade finns en peak-sale nivå på ca 280 MUSD. Bolaget har själv angett 100 MUSD som EU potentialen och med den inhomogena marknaden som utgör EU området kan detta vara närmare sanningen. Som tidigare diskuterats har vi, för att tillägga till problematiken, även en regulatorisk formulering som rekomenderar att preparatet ej ska användas för patienter över 60 år gamla. Följs detta av läkare så kan man direkt ta bort ca 70% av patientunderlaget för att hamna på betydligt färre patienter. Som ytterligare morot är det ju också ett faktum att stamcells transplantation behandling reserveras till just patienter under 60 som har störst chanser att genomgå proceduren framgångsrikt. ...

Svagt negativ inledning

Efter att tidigt ha legat över nollstrecket försvagades successivt sentimentet på New York-börserna på grund av oro för huruvida finanssektorn kommer att få ytterligare stöd från Federal Reserve. En spurt sista tio minuterna lindrade dock nedgångarna. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,5 procent. Breda S&P 500 sjönk 0,8 procent medan Nasdaq Composite var ned 0,7 procent. Statistik rapporterades i form av grossistlager, vilka steg 1,5 procent i september jämfört med månaden före. Analytiker hade räknat med att grossistlagren skulle öka med 0,7 procent. ...

Transatlantic

I december möbleras OMX Stockholms index om. Några bolag plockas bort och Transatlantic tillkommer. Det innebär många indexfonder måste köpa Transatlanticaktier. Till vilket pris som helst. Det borde bli säljarens marknad då. Effekten av det kan väl rimligen inte visa sig i aktiekursen än?