Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Rek letter

To find stocks that the vast mass already haven’t find and that has a good risk/return relation is almost impossible for the normal small player investor. To look overseas and in irregular branches provides no guaranty for neither finding good or unexploited stock, it does however increase your odds. In contrary to what you might have heard from preachers of the efficient market hypothesis or the random walk theory, there are some patterns on the stock market that can be exploited if you have the patience, guts and/or knowledge. One example of a pattern is the fact that the large cap stocks as well as the most known mid cap stocks of the OMX index generally tends to lead when the market changes from a bear to bull phase, like the one we had after the credit crisis. Another would be that stocks tend to converge towards the average “Shiller PE” (10 year average PE) over time. Those with guts should therefore buy/sell a relevant index when it is far from the “Shiller PE” average of ~18, compared to the IT bubble average that was nearly 45 before the IT-crash. I believe there to be one more pattern that I intend to exploit in this week’s letter. Stocks of companies that are closest to the consumer markets are generally early in the investing cycles, whereas the stocks of the suppliers for these same companies’ are lagging behind. TDK, Murata and Qualcomm are all suppliers to many electronic producers, including Apple, HTC, Samsung etc., and I believe that the public have failed to notice their full potential yet and that they have fallen in the shadow of the end product, i.e. Apple. In addition to above theory is the fact that the market for above companies will grow tremendously in the coming years and all of these companies are strong and stable players in this segments. ...

DORO - Skisser för framtiden.

Doros rapport var lysande, likväl reagerar marknaden panikartat, frågetecknet har legat kring finansnettot. Detta klargörs väl i fundaments analys av Doro, om ni nu missat den.” http://www.redeye.se/medlemsanalys/36698 ” Vad som är viktigt i en situation som denna är att skilja på tillfällig problematik och långsiktiga problem. Hade vinsten blivit högre pga. tillfälligheter och den underliggande verksamheten sämre, hade man kunnat fundera på om man skulle sälja. Beaktansvärt är att vi har ett omvänt läge där de fundamentala är högst anslående, men priset på aktien pressas av tillfälligheter och irrationellt betande”hoppas jag” =). ...

2017-05-30 13:58 · imper

Doro - VD uttalar sig

Nu går VD ut i ett pressmeddelande (finns att läsa i di) där man målar upp en mycket ljus bild av framtiden. Man växer så det knakar och aktien vänder upp till 24,50 från botten imorse på 23 kr. Utan den nyheten är jag övertygad om att det hade varit fortsatta fall för aktien fram till Q4. Men jag är tveksam till om uppgången håller i sig, det är egentligen inget nytt som framkommer – bara att man har en stark tillväxt och det ser fortsatt väldigt bra ut för verksamheten. ...

Finansinspektionen svarade i e m om NeuroVive

“Anmälan av ofullständigt nyemissionsprospekt avseende NeuroVive Finansinspektionen godkände och registrerade, med stöd av bestämmelserna i 2 kap. 25 och 26 §§ lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument (LHF), det i april 2010 av NeuroVive Pharmaceutical AB (publ), org. nr. 556595-6538, upprättade prospektet. Prospektet har godkänts av och registrerats vid Finansinspektionen i enlighet med bestämmelserna i 2 kap 25-26 § lagen (1991:980) om handel med finansi-ella instrument. Godkännandet och registreringen innebär inte någon garanti från Finansinspektionen om att sakuppgifterna i prospektet är korrekta eller fullständiga. Däremot föreligger krav inom bilaga 1, punkten 1.2 avseende en ansvarförsäkring från de ansvariga för registreringsdokumentet att de vidtagit alla rimliga försiktighetsåtgärder för att säkerställa att uppgifterna i dokumen-tet, så vitt de vet, överensstämmer med de faktiska förhållandena och att ingen-ting är utelämnat som skulle kunna påverka dess innebörd. ...

NeuroVive-analysen

Analysen är senast uppdaterad 15 nov SLUMPMÄSSIGT FORSKARRÖN GRUNDEN FÖR NEUROVIVE NeuroVive Pharmaceutical är ett Aktietorg-noterat biotekniskt forsknings- och läkemedelsutvecklingsbolag från Lund bildat år 2000 vars ursprung egentligen var en biupptäckt vid misslyckad transplantationsforskning från 1993-1994. Nuvarande forskningschefen i NeuroVive ingick i ett team som av en slump fann att cyklosporin-A som passerat blod-hjärnbarriären var kraftigt nervcellsskyddande. Senare har även flera andra oberoende forskargrupper visat i djurförsök att cyklosporin-A är starkt nervcellsskyddande vid traumatiska hjärnskador (TBI). ...

Taurus Energy 200% på 4 veckor

I väntan på bättre tider i Karo bio, mitt sämsta innehav alla kategorier i år, får man glädjas åt ruschen i bl.a Taurus Energy. Sedan min blogg för knappt fyra veckor sedan, http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/taurus-energy/taurus-energy-george-washington-university är aktien i skrivande stund upp nära 200%, Även om det förstås finns möjlighet till fortsatt uppgång påhejat av närtida resultat samt ev avtal med “etanolamrisar” väljer jag ändå att plocka hem stora delar av vinsten. Riskhantering. Bolaget har flaggat för nyemission men kan med stöd av starka nyheter naturligtvis fortsätta upp. Då gläds jag över de få jag har kvar samt med alla andra som fortsatt är inne i aktien. ...

TAM rocket ready for another take off !

När jag gjorde en (sv-?)engelskspråkig analys av TAM 2007 var det inledningen till ett kursrace på över 400 % på ett drygt halvår innan sub primekrisen tog över. Nu kommer årets analysversion som jag gjorde i morse. Jag har numera över 10 % av portföljen i denna högriskare : Of course as usual I take no responsibility what so ever for this stock analysis including its calculations, conclusions and eventual economic loss claimed to be caused by acting upon it. I have tried to do the analysis carefully and thorough but I as evereyone else except for insiders I depend on that the information presented by the actual company is correct and not misleading at all. There is always a big risk with investing money in the stock market, and you cannot predict everything that may affect the stock price. That said good luck and ...

Dagens Öhman (Blackearth)

Till att börja med så vet jag inte vilken kurs Öhman kommer fortsätta tanka BEF SDB till men imorse låg dom iaf med en dold order på 220 000 aktier om jag såg rätt. Antagligen om dom fortsätter att driva aktien så hårt på kort sikt så har dom tänkt sig en betydligt högre kurs än den i dagsläget. Igår sprang vi snabbt upp och testade som väntat 200-dagars på 22,80 och fick sedan en rekyl/konsolidering kring 22,00-22,30. ...

US dollar

En liten morgonblogg har guld i mun. Eller? Näe hur lät det där? Grattis till alla er som äger Blackpearl. Kallesfarsa skall ha en stor eloge för det tipset. Nog om det.. När jag gjorde analysen om silver exempelvis om att den skulle göra en ny topp så gjorde den faktiskt en ny topp och var uppe på 29. Dock ser jag nu tendenser på en starkare dollar. Jag trodde den möjligtvis skulle toppa ur på 77. Nu är det inte omöjligt att den slår ut en tidigare topp på runt 78,40. Det skulle innebära ett litet köpläge i dollarn på kort sikt i alla fall. ...

BlackPearl Q3 samt update

Highlights från BlackPearls Q3 rapport : Intäkterna var 33 miljoner dollar (24). Efter royalties var intäkterna 25 miljoner (17). Produktionen under kvartalet uppgick till 6.646 fat oljeekvivalenter per dag (5.091). Nettoresultatet uppgick till -9 miljoner dollar (-12), motsvarande -0,03 dollar per aktie (-0,05). Det operativa kassaflödet uppgick till 14 miljoner dollar (8), motsvarande 0,05 dollar per aktie (0,03). Produktionsprognosen för 2010 justeras därmed till i genomsnitt 6.800-7.100 fat om dagen, från tidigare 6.800-7.300 fat om dagen men samtidigt så höjer bolaget prognosen för 2011 till mellan 11.000 - 13.000 fat.. ...