Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Försiktig veckostart

De amerikanska börserna avslutade veckan med en tydlig nedgång. Handeln tyngdes framförallt av oro för en kinesisk räntehöjning sedan inflationen i oktober blev högre än väntat. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,8 procent, S&P 500 tappade 1,2 procent och Nasdaq föll 1,5 procent. Totalt sjönk Dow Jones 2,2 procent under den gångna veckan. Även råvarorna tyngdes av spekulationerna kring en eventuell kinesisk räntehöjning. Nedgångarna förstärktes dessutom av en dollaruppgång under eftermiddagen och vinsthemtagningar efter den senaste veckans prisrekord för både koppar och guld. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 84,85 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 2,96 dollar per fat. ...

Hooked on a G5-feeling

Jag har definitivt viktigare saker att göra men har blivit lite ”hooked” på möjligheten att beräkna G5 Entertainments kassaflöden utifrån aktuella listplaceringar given den info bolaget tidigare presenterat. Om man accepterar följande antaganden kan man i alla fall göra ett försök med lite exceltrixande. 1) Intäkterna av spelen på topplistan från 1 till 1000 följer en normalfördelning (dvs i princip en halvnormalfördelning utgående från ett max på 1) 2) Standardavvikelsen är 250 för iphonelistan (1-1000) (detta valt efter att ha testat 25-300 och denna siffra ger mest rimliga värden) och 50 för Ipadlistan (1-200) (även det motsvarande en fjärdedel av den totala spridningen). ...

2017-05-30 13:58 · yak

SensoDetect - Användare rättspsykiatrin

Inom rättspsykiatrin i Växjö har man börjat använda SensoDetects SD-BERA vid dignostiska utredningar angående ADHD och Schizofreni. Detta enligt Nyhetsblad från Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö Nr 2/2009 September. Denna “gamla nyhet” är ny för mig. SensoDetect börjar redan innan studierna är klara att sälja sin metod med framgång. Detta är ännu ett exempel som talar för att SensoDetect kommer lyckas med att sälja SD-BERA. Jag tror att vi får se fler nyheter likt denna framöver. Närsta vecka 101123 släpps delårsrapporten och då får vi se lite vart det bär. ...

Insiders - Ta rygg på de som vet

Ämnet är på intet sätt nytt, men jag tycker det är väl värt att upprepa. Genom att följa kompetenta människors spår ökar vi våra chanser att lyckas. Peter Lynch fond steg i snitt med 29 % per år mellan 1977 och 1990; ett track-record väl värt att dra lärdom av. Lynch menar att vi har förutsättningar för att ha edge på olika områden. Frisörer kan frisöryrket bäst, medan raketforskare har bättre förutsättningar för att förstå raketer. Vilka har då allra bäst förutsättningar för att kunna bedöma ett specifikt företag? ...

C-Rad - Stora framsteg bäddar för kursuppgång.

1,5 år av stora framsteg C-Rad har under ca 1,5 år tillbaka gjort enorma framsteg som bolag inom strålterapin. Dess erfarna ledning med VD Erik Hedlund och professor Anders Brahme i spetsen vet precis hur marknaden fungerar och de har också en mycket viktig kunskap och spetskompetens när det gäller att ta fram konkurrenskraftiga produkter till acceleratortillverkarna världen över. Sedan avtalet med Elekta signades under -09 så har en mycket god grund lagts för de framgångar vi nu börjar kunna se. Att C-Rad nu är på gång att bli något mycket stort borde de flesta förstå när man ser vilka partner man knyter till sig, man har nu avtal med: ...

Tankar kring Starbreeze

Nu är stämman gjord och beslutet om nyemissionen klart. Vad är då tankarna kring bolaget och dess vidare framfårt i spelvärlden då?? Tyvärr hade jag ingen möjlighet att deltaga vid stämman, men förmodligen var det en ren formalitet utan större sensationer. Jag kommer också att deltaga i nyemissionen, men jag har inte bestämt mig för om jag skall vara med fullt ut eller bara delvis. Att bolaget har problem är uppenbart,sedan är frågan hur stora dom är. ...

Politik och lite makro

Idag har jag en sån där ångest jag kan få av dagens (investerar-)samhälle. H&M är börsens bästa totalavkastare, men egentligen är deras typkonsumenter allt annat än avundsvärda. Tära hårt på jordens resurser för att i snabb takt handla och förbruka kläder av tveksam kvalitet men med rätt design. Eller när man hör nån förklara varför det är absolut nödvändigt att ha 270 hk-motor: ”mycket långtradare och sånt jag måste kunna blåsa förbi fort vettu (jag är en mycket viktig person för jag tjänar mycket pengar) ”. ...

Höjs hyrorna så stiger värdet på bostadsrätten

Ture Tratt är mycket duktig eller outstandning på att finna bolag som har potentialen att stiga i aktievärde. Fastighetsbolaget Balder är ju hans senast, jag vill kalla det uppvisning, på hur det går till att analysera fram en vinnar-aktie. Men jag vill dra nytta att Tures research för att använda hans analys vid bedömningen av kommande prissättning på bostadsrätter. Vid senaste stora analysen Ture gjorde av Balder efter årsstämman i våras skriver Ture: ...

NeuroVive - solig vecka med en glödhet onsdagskväll väntar ?

Åtminstone vädret här nere känns nästan så med stekande sol varje dag ;-) På onsdag 17 nov kl 18 äger deras sannolikt mycket välbesökta investerarmöte rum i Lund. Ett stort antal mycket intressanta frågor om fundamenta i bolaget kommer att penetreras och ge oss lite ytterligare “kött på benen” för att analysera aktien ännu bättre. Det hetaste frågan fundamentalt sett vore ett tydligare besked eller ens en vink om och i så fall när den planerade stora externa fas 3-studien inom TBI blir sponsrad av NIH och kan starta. Detta har marknaden väntat ganska länge på nu. Jag “privatforskade” f ö kring just det när “BHR-nyheten” upptäcktes lite olyckligt. ...

Ja int bitter

Nu kliver jag av Alltele. Det är inte för att det är ett dåligt bolag med en tveksam ide utan det är hur de hanterar mål, både kortsiktigt och långsiktigt. De väljer först att lansera en rapport utan nya prognoser och sedan helt plötsligt efter börsras att upprepa visionen (när aktiekursen rasar) med en avdammad omsättningsprognos på 650 miljoner 2012, det är inte seriöst. Nu slickar jag såren och håller mig till beprövade Phonera, Doro och Bahnhof, där håller de en fast linje. Tack för fisken! ...