Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Pricer - "Elf meter ohne Tohrmann"

I.o.m dagens besked från Taurus har aktien dragit nära 1000% sedan septemberbotten på dryga 50 öre. Tau(rusning). Idag säljer jag de kvarvarande aktierna och ökar på mitt redan stora innehav i Pricer. Marknaden har fullständigt missat vad som sker och vad som kommer att ske. Jag varnar för ett starkt nyhetsflöde under resten av året samt början på nästa år. Vi talar “volume display application” of the decade. http://displaydaily.com/2010/05/18/are-esls-the-volume-display-app-of-the-decade/ Mina alerta vänner på börssnack plockade igår upp nyheten från en av Pricers kunder i Mexico. I sammanhangent är det värt att påminna om vad Pricer skrev i Q3 => “I Mexiko och flertalet andra latinamerikanska länder pågår flera nya pilotprojekt.” ...

Redeyes IT-semianarium- Liveblogg

Anders Brenner och Greger Johansson från Redeye inleder dagen. Man nämner att IT-bolagen på Stockholmsbörsen har gått upp 8 procent i år jämfört med index som gått upp 16 procent. Greger som ansvarar för IT-sektorn på Redeye tror att många av Sveriges mindre IT-bolag har mer att ge den närmsta tiden. Han menar också att branschen är het. Qliktech från Lund har noterades på Nasdaq i somras och har gått upp 130 procent sedan noteringen. Episerver som valde att inte noteras svenska börsen för en mindre tid sedan. Bolaget har dock nu i november blivit uppköpt. ...

EpiCept - Desinformatör?

Det har dykt upp en diskussion i det “ofentliga rummet” angående Ceplene’s användningsområde. Tydligen har det dykt upp ytterligare oklarheter angående verkningsgrad av Ceplene i olika åldersgrupper, en diskussion som jag personligen tycker vi vänt varje sten på. Men för sakens skull (och för nya aktieägare) tar vi det en vända till. Enligt artikel : (“Histamine dihydrochloride and low-dose interleukin-2 as post consolidation immunotherapy in acute myeloid leukemia” publicerad av Informa healthcare under rubriken “Expert Opinon”) ...

NeuroVives målkurs höjs KRAFTIGT efter viss hjärtinfarkt-diskontering

NeuroVive har ett patent på ett CremophorEL-fritt bärarmedium till den verksamma substansen cyklosporin-A, vilket dock löper ut 2012. Det ska emellertid kunna förlängas med en omformulering av det. I vilket fall som helst är det NeuroVive som kommer ha ett färdigt läkemedel, om det godkänns, som kan injiseras utan risk för anafylaktisk chock vilket Sandimmune Injection kan ge. Jag räknar trots det med att NeuroSTAT långsiktigt tar endast 10-20 % av marknaden pga att generika och eventuell annan konkurrens kommer fram. Att cyklosporin-A har en lovande effekt på hjärtinfarktpatienter visade redan den franska externa pilotstudien, och mekanismen är densamma som vid mitokondriebaserat nervcellsskydd för t ex TBI, med den skillnaden att det gäller andra cellers mitokondrier. Cyklosporin-A kan binda till cyklofilin-D även i dessa och därmed öka kalciumjonbuffringsförmågan i mitokondrierna vilket verkar cellskyddande vid reperfusionskador vid hjärtinfarkt. Sannolikheten att NeuroSTAT når marknaden för hjärtinfarkt kan antas vara lägre än för TBI. En vanlig procentsats för framgång är 30 inför fas 2. I detta fall med en redan beprövad läkemedelssubstans CsA som används som immunhämmare och med många olika studier genomförda som visar den mitokondrieskyddande effekten och med mekanismen klarlagd känns 30 % klart koncervativt, men jag väljer ändå den sannolikheten. ...

Pressad inledning

Handelsveckan inleddes avvaktande i USA under gårdagen. De amerikanska börserna noterade blandade rörelser kring nollan. Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent medan det breda S&P 500 noterades ned lika mycket. Tekniktunga Nasdaq Composite stängde på minus 0,2 procent. Råvarumarknaderna tyngdes av en stärkt dollar men fick stöd av positiv BNP-statistik från Japan samt positiva amerikanska detaljhandelssiffror. Vid golvhandelns stängning var WTI-terminen i första position oförändrad på 84,88 dollar per fat. Bland oljejättarna tappade både Chevron och Exxon 0,7 procent. ...

Stamceller på ingång.

Det lilla bolaget Stemcells inc skall imorgon tisdag få besked av Us food and drug admin. om de får använda stam celler för att behandla patienter med rygg märgs skador. www.marketwatch.com/story/human-genome-stemcells-lead-drug-stocks-2010-11-15?siteid=yhoof En studie på människor är planerad att ske i Schweiz. Potentialen är stor och aktie kursen har redan börjat repa sig från första halvårets slakt. Flera nyheter är på ingång och bolaget är väl värd er uppmärksamhet. (Var är Krax när man behöver honom?) ...

Finansmammans råd: minilong i ABB

ABB 142,30 kr Signaturen “Finansmamman” gör något väldigt intressant. Hon köper en minilong i ABB. Jag har nu köpt en future, en minilong i ABB. Den heter Minilong ABB I och har en hävstång runt 6, stopp/loss ligger på 130 kr. Kursen på ABB låg på 142 kronor vid mitt köp, jag siktar på cirka 150 kronor. Det är tänkt som en kort affär. finansmamman.blogspot.com/2010/11/koper-minilong-i-abb-och-okar-i.html Eftersom att jag själv tror att det kan dröja något så tycker jag att det är en bra idé att satsa med hjälp av ett instrument som kan förlängas i tid. Samtidigt som oddsen att ABB så småningom kommer att nå målkursen på 150 kr, måste bedömas som goda. ...

Sveriges ledande IT-bolag samlas hos Redeye

För fjärde året i rad arrangerar Redeye imorgon sitt stora IT-seminarie på Grand Hotel i Stockholm. Intresset är rekordstort och hela 16 bolags VDar kommer att delta. Bolagen som kommer att presentera sig är HiQ, Tradedoubler, Micronic, Axis, HMS, Net Inisght, AllTele, Phonera, DGC, Precise Biometrics, Cybercom, DIBS, Prevas, Formpipe och Enea. Dessutom kommer det mycket heta onoterade bolaget T.A.T också att köra en dragning. Under året som gått har IT-index stigit med 8 procent (eller drygt 5 procent exklusive Ericsson). OMX-index har under samma period ökat med 16 procent. Många IT-bolag har under året genomfört omstruktureringsprogram och går stärkta in i nästa år med betydande vinsttillväxt i sikte. Därmed är det upplagt för en revansch under 2011. Dessutom är: ...

NeuroVives Q3-rapport gav överraskande positiva besked - höjd målkurs

Fundamentalt blev det en “solig morgon” för NeuroVives aktieägare med en Q3-rapport där bolaget äntligen för första gången officiellt kommenterar den kritik som vissa ( host host :-) ) aktieforumskribenter har riktat mot nyemissionsprospektets avsaknad av omnämnande av konkurrenten BHR Pharma, LLC och deras progesteronepreparat som är i fas 3 nu. NeuroVives svar är i linje med det jag skissade på i bloggen i helgen. Jag citerar ur rapporttexten : “Under de första veckorna i november lyftes frågan på olika aktieforum huruvida informationen i prospektet från företrädesemissionen tidigare i år var korrekt med avseende på vår analys av NeuroVives konkurrenssituation. NeuroVive gör kontinuerligt analyser av konkurrensen inom bolagets affärsområden och lyfter fram bolag och forskningsgrupper med intressanta teknologier och läkemedel under utveckling som vi anser kunna konkurrera med våra produkter eller utgöra potentiella partners för olika typer av samarbeten med syftet att stärka NeuroVives marknadsposition. Detta analysarbete baseras framförallt på den vetenskapliga relevansen av nya teknologier och läkemedel, potentiell marknadspenetration, tid till marknad samt patentsituationen. Vid tidpunkten för prospektets färdigställande bedömdes till exempel inte användning av det kvinnliga könshormonet progesteron vid traumatisk hjärnskada som en viktig konkurrent till NeuroVives mitokondrieskyddande läkemedel, en bedömning som fortfarande står fast. Urvalet av konkurrenter i prospektets sammanställning baserades på vetenskaplig analys, analys av för bolaget tillgängliga kliniska data (för progesteron den så kallade ProTECT-studien), samt kommersiella möjligheter. Det är viktigt att notera att verkningsmekanismen för progesteron som nervcellsskyddande läkemedel är okänd och att progesteron inte skyddar mitokondrierna i centrala nervsystemet (förhindrar inte permeabilitetstransition) och utgör därför inte en direkt konkurrent till bolagets teknologi. Forskare knutna till bolaget har i en jämförande studie visat att progesteron (och även en av dess nedbrytningsprodukter) framförallt i hög koncentration har en skadlig effekt på mitokondriernas funktion i hjärnan (Morota S. Exp. Neurology 2009) vilket naturligtvis har påverkat bolagets bild av dessa läkemedelskandidater för användning vid traumatisk hjärnskada. Härutöver är det rimligt att anta att även om något annat läkemedel registreras före NeuroSTAT® för traumatisk hjärnskada minskar detta inte marknadspotentialen för NeuroSTAT®. Det är bolagets uppfattning att effektivt nervcellsskydd kräver mitokondrieskyddande läkemedel, men att det inte hindrar att andra läkemedel med kända eller okända verkningsmekanismer kan ges samtidigt för att uppnå eventuella kliniska synergieffekter. Som även påpekats i våra prospekt torde det första registrerade läkemedlet mot traumatisk hjärnskada medföra en ytterligare ökad investeringsvilja bland de stora läkemedelsbolagen för inlicensiering – det vill säga ett kraftigt ökat ekonomiskt intresse i detta marknadssegment. Ett sådant ökat intresse vore positivt för NeuroVive.” ...

Doro överallt

Såg precis att man köprekar Doro i senaste numret av Börsveckan. Man ser fortsatt potential i bolaget trots årets redan fina uppgång. Därför upprepar man sin tidigare köprekommendation. www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp Aktien är upp 3,75% i den inledande handeln. Samtidigt så har reklamen för bolagets telefoner börjat rulla i våra tvapparater. Senast i morse såg jag hur man i tv4 gjorde reklam för sina “enkla mobiltelefoner” som man själva uttryckte det. Kanske det har gjort länge men då jag tittar väldigt lite på tv så har i a f jag missat det… Filmen kan ses här: www.youtube.com/watch ...