Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Intervju med Redeyes stockpicker

Under 2010 har exempelvis Top picks gått 33 procent bättre än index och under 2009 gick portföljen upp 86 procent jämfört med börsens 47 procent. Portföljen har även presterat bättre än börsen under nedgångsår. Har du något ”recept” som ligger bakom din stockpicker-framgång? Lite skämtsamt kan man säga att det går ut på devisen ”att tänka fritt är stort att tänka rätt är större”. Bakom de beslut som görs finns ett analysunderlag vilket ligger till grund för valet av aktie. Således kan risker och potential bedömas vilka är centrala begrepp för mig vid beslut. Jag gör alltid en bedömning utifrån en fundamental värdering sen tillkommer förståelse för komposition av aktier. Fördelen med att ha analyserat flera branscher gör även att man lär sig känna igen vilka variabler som är nyckelvärdedrivande. ...

Eniro föll på goodwill

Journalisten Gabriel Issander har skrivit en hyperintressant artikel på Avanzas hemsida om goodwill. Publicerad 16 november 2010. Han skriver om nästa års redovisningschock när alla goodwill-tillgångar skall komma i dagen. Han tror att Eniro föll på att av bolagets egna kapital så var 80 procent goodwill. Läs hans intressanta analys av företag och godwill och vilka företag men skall akta sig för. Flera läsare kommentar med att de i sina aktieanalyser alltid sätter goodwill till noll, oavsett vad företagsledningen gjort för bedömningar. ...

Epicept - En annan bild?

Satt och gjorde en bättre översikt av EpiCepts pipeline än EpiCept själva har publicerat på deras hemsida. Kan vara nytt för vissa, gammal skåpmat för andra. Men här är den iaf: Tycker EpiCept är skyldiga aktieägarna att skapa mervärde i bolaget, här framgår det att det inte är ett preparat bolaget sitter på. Skickar iväg bilden till Bob Cook så får vi se vad dom säger. /Pfenix

Drillcon och gruvnäringsljuset

När Caterpillar lägger bud på Bucyrus och dessutom betalar dubbla bolagets omsättning så känner jag en stor förnöjsamhet. Att Caterpillar ger en kraftig budpremie skvallrar om synen på gruvnäringen och dess framtid. C:s Ordföranden säger “It is a strong statement about our belief in the bright future of the mining industry.” Jordens utvecklingsländer kommer fortsättningsvis att kompensera amerikaner och europeers konsumtion på gruvprodukter. Metallprisnivåerna motiverar fortsatt stora investeringar i gruvnäringen. I vart fall så stora att de motiverar en budpremie på 32%. ...

Försiktig inledning

New York-börserna uppvisade breda nedgångar på tisdagen. Oro för skuldkrisen i Irland och ytterligare åtstramning av den kinesiska ekonomin tyngde sentimentet på finansmarknader runt om i världen. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average tappat 1,6 procent, breda S&P 500 stängde ned 1,6 procent och tekniktunga Nasdaq Composite var ned 1,8 procent. Under gårdagen rapporterades USA:s industriproduktion och kapacitetsutnyttjande i industrin vara oförändrade i oktober. Analytiker hade räknat med marginella uppgångar. Stämningsläget bland amerikanska husbyggare steg något i november jämfört med månaden före. ...

VÄRMLANDS FINANS - STRULAR IGEN

Värmlands Finans visar åter prov på sitt taskiga omdöme. Denna gång gäller det den riktade nyemissionen. Ena parten Stefan Ljungdahl har betalat sin emissions likvid enlig avtalet. Den andra parten som skulle teckna nyemitterade aktier har inte kunnat fullfölja sitt åtagande säger man i ett pressmedelande från 101110. Ännu ett prov på att VFS alltid lyckas strula till allting. Ledningen har gjort en felbedömning när man valt en riktad emission till en person som inte har de pengar som behövs. ...

Mina tankar kring G5´s Q3 rapport och framtiden.

Så var G5´s Q3 rapport här, ungefär som förväntat. Här är mina tankar kring rapporten samt framtiden. Vi börjar med det negativa: Omsättningen kom in 4 % lägre än förväntat, pga av den starka kronan. Men min uppfattning är att det är helt OK att missa en försäljningsprognos med 4 % pga valuta. Engångsnerskrivning för bolagets MIDS lösnings på 735 TSEK. MIDS är kortfattat en lösning för mobiloperatörer att automatisera designlösningar osv. Detta är inte kopplat till G5 spel, utan ett separat affärsområde som är väldigt marginaliserat och ingen stor del av G5 verksamhet. Vad som händer med MIDS i framtiden stod vet jag inte, jag hade ingen aning om att en G5 var i behov av att skriva ner värden kopplade till MIDS. Jag vet inte heller vad som kommer hända i framtiden med MIDS, men MIDS handlar alltså inte om spel och står/stod för nån enstaka % av G5´s verksamhet. ...

Lynch lektion nr 2 inkl Etrion

I sin bok “0ne up on wall street” skriver Peter Lynch om avknoppningar och han gillar speciellt avknoppningar där ägarna från ursprungsbolaget väljer att även bli ägare i det nya avknoppade bolaget. Att ett bolag blir avknoppat kan ha väldigt många anledningar men i de fallen där ägarna följer med till det nya bolaget är det mer än ofta ett starkt tecken. Dessa bolagen brukar ha en väldigt bra utveckling och mer än ofta knoppas de av med en stark balans att stå på i form av kapitalstruktur och tillgångar. ...

Metro

2010-11-16 Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar låg i oktober 26 procent högre än motsvarande månad förra året. Totalt förmedlades 1,3 miljarder kronor under månaden. Det framgår av ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer. Årets ackumulerade investeringar, för perioden januari till och med oktober, låg 18 procent högre än för samma period 2009. Sverige Mediebyråer konstaterar att den positiva utvecklingen för tv fortsätter med en ökning om 44 procent, jämfört med samma period förra året. ...

Taurus - Etanol ökar växthusutsläppen

Bidrar till lite balans i debatten kring Taurus. Jag har skrivit om denna artikel tidigare och tycker det kan vara på sin plats igen nu när många kliver in efter 1000% uppgång sedan september, En artikel i SVD per 19/1 2010 DRIVMEDEL Västvärldens satsningar på etanol leder till ökade utsläpp av växthusgaser, enligt en ny rapport från Expertgruppen för miljöstudier. Slopade etanolsubventioner skulle gagna miljön, ekonomin och världens fattiga, skriver rapportförfattaren Sören Wibe. ...