Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SENSODETECT - VÄRDERINGEN

Tycker att diskussionen på vissa forum angående värderingen är intressant. Om man jämför SensoDetect (värde ca 160 Mkr) med till exempel ett bioteknik företag, i utvecklingsfas, som ofta värderas till 500-1000 Mkr så utkristalliseras en massa fördelar. Börsen vimlar ju av olika utvecklingsföretag som har betydligt högre värdering. BIOTEKNIK: Ofta lång tid till marknaden (ofta ett flertal år). Konkurrensen är stenhård (ofta ett flertal bolag som forskar inom samma område). Risken för ett flertal emissioner stor med tillhörande utspädning. Risken stor då studierna ofta är i fas 1-2 och ett bakslag i studie sänker kursen till botten. Ofta beroende av ett flertal myndighetsbeslut/godkännanden som tenderar att dra ut på tiden. ...

Smällkaramellen ShaMaran Petroleum

Årets första smällkaramell ! En potentiell 1000-taggare, skrev jag då… I januari i år så gjorde jag en analys på ShaMaran Petroleum, och gav den köprek med mycket hög potential och hög risk..Ett signum jag försöker leva upp till..Höga risker alltså :) ShaMaran är upp 139 % sedan dess, på lite drygt 10 månader, och det känns som att det blev en raket som flyger högt, än i alla fall..Grattis till dig som vågade kliva på direkt, och våga nu ligga kvar fram tills vi får veta hur borrningen i Atrush går..Sent januari 2011 får vi veta om det blir olja eller luft :) Sufflé eller en femstegsraket..Om du är osäker eller helt enkelt nöjd med vinsten så är det bara att sälja av, alt sälja hälften nu och ligga kvar med resten och hålla tummarna på att det går vägen i Atrush..Ditt val..Hög risk, men med en enorm potential.. ...

Konstigt i media

Det är två saker som diskuteras i svensk affärspress just nu 1) krisen på Irland 2) bostadsbubblan i Sverige Men det är saker som är konstiga: Nu står det i Aff’ärsvärlden att den ansedda ekonomen Kenneth Rogoff vid besök i Sverige i fredags varnat för att Sverige står inför en bostadsbubbla. Men det var ju precis det som han INTE sa: Han sa att det stora problemet är europeiska bankerna med anledning av problemen i Grekland och nu Irland med fler länder. ...

Positiv inledning

Handeln var stillsam på de amerikanska börserna under onsdagen efter tisdagens breda nedgång. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent, S&P 500 var oförändrat medan Nasdaq avancerade 0,3 procent. Råvarumarknaderna noterade oregelbundna rörelser under gårdagen. Råoljan fortsatte att sjunka kraftigt efter tisdagens fall, medan basmetallerna överlag visade uppgångar. Handeln tyngdes av oro för en kinesisk åtstramning och den irländska skuldkrisen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 1,88 dollar per fat till 80,46 dollar per fat. ...

Epicept - De okända preparaten

Igår publicerade jag en pipeline för bolaget EpiCept som kan tyckas vara främmande för en del. Med lite modifiering av webb adresserna på EpiCepts hemsida kan man komma åt information som inte är länkade till på hemsidan. Så här kommer informationen av dessa halv okända preparaten. EP2167 is the lead compound from a family of compounds whose apoptosis-inducing anti-tumor activities are mediated through the transferrin receptor via a rapid and novel molecular mechanism. Transferrin receptor is a known and validated oncology target, but in 2005 EpiCept published (Proc. Nat. Acad. Sci. USA, 102:12095-12100, 2005) the first evidence describing its role as a rapid inducer of apoptosis, a unique and different mechanism of its use as an oncology target. The transferrin receptor is located on the surface of cells and is over expressed in several types of cancer. In preclinical testing, EP2167 has been shown to induce apoptosis in multiple cancer cell types, including prostate, breast, colorectal, non-small cell and small cell lung cancers and leukemia, and has been shown to inhibit tumor growth in xenograft tumor cancer models of differert types. ...

NeuroVive - positiva besked på deras investerarmöte i Lund igår kväll

NeuroVives investerarmöte 17 nov gav flera olika positiva och för aktieägarna nya värdeskapande besked ! Jag tar bara kort upp de allra mest potenta här : 1. Det står nu utom det mesta av rimligt tvivel ATT den stora planerade franska hjärtstudien blir av, och och att NeuroSTAT kommer med men eftersom det är en extern studie råder inte NeuroVive över dess tidsplan upplägg etc. 2. Den egna planerade fas 2b-studien kan eventuellt t o m bli en kombinerad fas 2-3-studie. Det är inget säkert ännu men skulle ytterligare kunna tidigarelägga en marknadsintroduktion för NeuroSTAT inom TBI med flera år oaktat om den planerade externa fas 3-studien i USA blir av eller ej. Det vore i så fall värdehöjande för TBI-bidraget till målkursen, även om jag inte tar med någon höjande effekt nu utan avvaktar mer besked. ...

SMÅBOLAG - MINOR OCH RAKETER

Min portfölj har de senaste året viktat över mot nästan bara småbolag. Aktietorget, First, Smallcap och Midcap är mina jaktmarker. Även en del utländska marknader. Direkt efter finanskrisen hade jag nästan bara större bolag. Då kunde man ju som bekant kasta pil på Largecap för att hitta ett undervärderat bolag. Men i takt med att börsen rusat så blir det svårare. En anledning till att jag väljer mindre bolag är att där kan jag få ett övertag mot de större aktörerna. De större bolagen är punktmarkerade av analytiker och annat löst folk. De mindre bolagen är mindre genomlysta både på ont och gott. Det är bland de mindre bolagen de riktiga raketerna finns. Där finns som bekant även de riktiga minorna som jag försöker undvika. ...

CLINICAL LASER - Dåligt produktskydd ?

Jag innehar en mindre post i CLS. Att metoden är intressant är ju helt klart! Vad jag ställer mig frågande till är hur pass bra skydd CLS har för produkten? Om man drar en parallell till SensoDetect som jag har en större post i så är deras metod starkt skyddad med patent och ännu viktigare den analys / kunskapsbank som används i analysen. Den har de byggt upp under ca 30 år. De var smarta som valde att inte patentskydda själva utvärderingsdelen av resultatet då det skulle avslöja mer än skydda. Skyddet i SensoDetects produkt SD-BERA är således urstarkt! ...

OPCON

Opcon har haft stora problem med diverse olika händelser under senare tid. Bland annat har bolaget varit i en duell om Tricorona och haft lite trubbel med bolag i Australien. Oavsett är Opcon ett mycket intressant bolag med bra produkter i form av bla powerboxen. För vidare fundamentala anledningar att köpa Opcon läs här: http://stockpicker.se/interview/showInterview.aspx?interviewId=57 I Q3 resultaten ser man att Opcon går åt rätt håll även om stor del av vinsten kommer från försäljningen av en enhet. Opcon handlas till ett Market Cap just under eget kapital vilket enligt Lynch, Buffet och andra generellt är en låg värdering. ...

Råvaror / Valutor

Hej på er gamla rävar! :-) Många tycker säkert att mina bloggar är lite skumma sådär..Säger han nånsin något vettigt..Jafan det gör jag ju!! Ibland… Jag skrev att silver och guld kommer raka i höjden. Dock ändrade jag mig 3 dagar senare i denna blogg..US dollar hette den.. http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/us-dollar Där skrev jag om en kommande uppgång i dollarn. Även att råvaror skulle komma att ta stryk. Skrev i kommentarerna längst ned på sidan att jag tog en position lång i dollar och kort i guld. Läser man bloggen och kommentarerna så är tajmingen brutal. Det stora raset kom i fredags om jag minns rätt..Det började på torsdag kvällen efter att jag skrev bloggen. Möjligt att min blogg gjorde att hela Wallstreet gungade till och tryckte på säljknappen. :-) haha!! ...