Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NeuroVive stark varning

Fredagstipset denna vecka kommer handla om den nya P & D aktien, Neurovive noterat på aktietorget. Först, för Er alla som gillar spänning så gäller det att haka på. Målkurser över 200,- målas upp och det ropas köp, köp på alla aktiesiter. Bland dom som ropar högst finns det ofta ett flertal “kända” profiler. Dessa är tyvärr ofta med i ett nätverk eller är rent utav samma personer med olika nicknames. Och Ni skall alla veta att dom HAR köpt aktier och kommer inte att köpa fler. (även om det ofta utrycks så). ...

Hausse i aktieklubben

Investerarprofilen Barney Gumble tror hårt på Metro-caset som väntas bli en turn around. Detta är han inte ensam om, SEB Enskilda upprepade sin köprekommendation på aktien vid den senaste rapporten med en riktkurs på 2 kronor. Aktien handlas idag till dryga kronan. SHB är inte fullt så haussade och nöjer sig med en rikturs på 1,5 kr. Under veckan så bloggade Barney Gumble om att mediainvesteringarna via Sveriges Mediabyråers medlemmar låg 26 procent högre än motsvarande månad förra året. Läs de senaste bloggarna på Metro här: http://bridge.redeye.se/bolag/metro-international/bloggar ...

BEF SDB kan vara läge ta hem vinsten.

Jag skrev om BEF för några veckor sedan att det såg ut som ett solklart köpläge på 19,50 där Öhman damsög alla aktier. Nu har vi nått 24 kr och värderingen börjar bli lite ansträngd på de siffror vi hittils sett från bolaget. När rapporten kommer på fredag nästa vecka är det som att kasta pil enligt mig iaf på hur kursen kommer reagera det är 50-50. Då säljarna knappt synts så har nu Öhman dock själva börjat sälja till en fin vinst. Idag börjar dock andra aktörer sälja också och “gummisnodden” mot medelvärdet börjar bli rejält utsträckt. Därför tror jag på en rekyl på kort sikt iaf och att det därmed är läge att ta hem en vinst på iaf 23 fina %. ...

Kalahari är startklar

Mitt första och hittills enda GULDCASE..En 10.000 -taggare som kan bli den första aktien att resa hela vägen till Jupiter..Snacka om att ta i så man spricker :) Det händer en hel del kring det Kanadensiska guldprospekteringsbolaget Kalahari Resources Inc och en av dom hetare var ju kinesiska guldbolaget Shandongs 17% -iga köp av guldgruvan Lamaque..Ett av Kalaharis stora mål har varit just att få in en stor stark, inte öl, partner med finansiella muskler och nu har man det..Mycket positivt för bolaget..Kassan stärktes med 3 Musd..Shandong har garanterat gjort hemläxan..Nästa nyhet är att Kalahari startar ett borrprogram över 8000 meter..En borrigg finns på plats och bolaget letar efter flera riggar..I Forestel zone så visade samtliga 11 borrningar som gjordes i somras på signifikanta guldmineraliseringar..En parallel zon med 18 hål om totalt 4891 meter borrades också och där är resultaten under bearbetning, as we speak.. ...

NYHETER i Northland!

Har inte tid att skriva så mycket här nu, men känner mig ändå manad att slänga in några ord. Hela Northland Resources produktion är nu uppköpt. Från PM: " Northland is pleased to announce the conclusion of a long-term off-take agreement with Standard Bank Plc (“Standard Bank” or the “Bank”) for up to 3 million tonnes of iron ore pellet feed per year from the Kaunisvaara Iron Ore Project in Northern Sweden." ...

Track Record Trading Scenarios Oktober

Efter den starka uppgången i september blev oktober en månad med sidledes utveckling. Under september bröt OMXS30-index över motståndet vid ca 1070 punkter vilket var ett styrketecken och vi räknade därefter med att nivån skulle utgöra stöd. Vi inledde oktober med en exponering strax över 50 procent och då index nyligen nått färska toppnivåer blev taktiken att öka exponeringen på kommande rekyler. En nedgång skedde redan under de första dagarna i månaden vilket vi utnyttjade till att öka exponeringen. I portföljen utgjordes majoriteten av positionerna av aktier med defensiv karaktär och vi försökte därför inleda positioner i bank- och verkstadssektorn som är mer offensiva. ...

Försiktig inledning

De amerikanska börserna noterade breda uppgångar på torsdagen. Stöd kom från amerikansk statistik som kom in bättre än väntat, samt minskad oro över den irländska skuldkrisen. Vid stängning var både Dow Jones och Nasdaq upp 1,6 procent medan det breda S&P 500 steg 1,5 procent. Även råvarorna noterade stadiga uppgångar under gårdagen. En svagare dollar och stigande börser bidrog till det starka sentimentet. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 81,89 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 1,45 dollar per fat. ...

Tankar från en amatör...

Hej på er alla glada! Ja för snart är det ju jul, inte så där jättelänge kvar i alla fall. Jag sålde mina aktier i Alliance Oil för 105,10kr för att lägga in pengarna i Husqvarna B, detta var lite av ett felsteg då aktien bara dagarna efter kom upp i 108kr. Skulle nog ha behållt Alliance men ville ha kvar Lundin Oil och PA Resources så då var det bara att välja vilken oljeaktie som skulle ryka. ...

Mina små pärlor.

Efter att ha läst DaniTheDogs blogg imorse om hans strategi att satsa enbart på småbolag blev jag inspirerad till att skriva om mina egna små pärlor i portföljen. Dessutom har porföljen gått som ett skott sedan jag sålde Doro efter rapporten och det gör mig ännu mer inspirerad. Min portfölj består av en långsiktig del 50 % och en tradingdel 50 % där jag swing och daytradar. I min långsiktiga del har jag tre bolag Generic Sweden (First North, inköpt i veckan), G5 (Aktietorget)och Jays (pytteliten potentiell pärla på Aktiertorget). ...

Därför SKA NeuroVive UPP !

Därför är NeuroVive grovt felvärderat och “måste” uppvärderas mycket mer framöver : De första styckena av målkurskalkylen avseende transplantation och TBI, där främst TBI dvs NeuroVives “traditionella” huvudindikation ger god potentíal i sig tack vare bra marknadstorlek och chans för framgång satt till 65 % vilket är normalt efter extern fas 1-2-studie. TBI och transplantation är det som de flesta på marknaden antagligen värderade NeuroVive efter i våras och somras, inkl jag själv och ger tillräcklig aktiepotential i sig. TBI-potentialen är något reducerad numera pga konkurrenten BHR Pharma, LLC. ...