Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vad krävs för att tjäna pengar på aktier?

Vad krävs egentligen för att tjäna pengar på aktier? Förenklat så går aktiesparande ut på att finna en aktie som någon annan är villig att betala mera för vid ett senare tillfälle. Det sker enklast genom att man köper kvalitetsaktier, och behåller dem. Utdelningarna betalar ofta hela aktien alltefterhand som tiden går. Den som satsade 10 000 kronor vid H&M:s börsintroduktion 1974 har idag över 42 miljoner kronor. (Räknat på aktiekursen 200 kr) Den svindlande kursuppgången, totalt 425 000 procent, sammanhänger med en duktig företagsledning och ett fungerande affärskoncept. ...

Börsläget 21/11

Jag sitter nu och läser bloggar, artiklar och en del årsredovisningar. Jag tycker vi är inne i en spännande period i börscykel just därför att det ekonomiska ränteläget förändras, industrin ökar takten och kanske framförallt så har vi något som en del kallar bobubbla. Börsen, som vi vet, påverkas av en hel del omvärldsfaktorer och tillsammans blir det något av en coctail när alla dessa effekter korrelerar. Börsen har nu pendlat en del fram och tillbaka och i veckan fick vi se lite Irlands-feber som drabbade stockholmsbörsen. Jag satt så klart och följde kurvorna som den intresserade jag är och fäste extra intresse för ABB aktien. (Såklart höll jag ett öga på swedbank/seb warranterna också men det är en annan historia). Aktien dök ner till 138 kronors nivån, vilket har varit lite av en gräns för mig. Jag sålde av mitt innehav vid 130 för något år sedan men har känt att det är ett trevligt bolag att ha i portföljen. ...

Sellout i neurovive???

aktien bör gå ner kraftigt för att nå ett fundamentalt rimligt värde som kan ligga så lågt som 5-10 kr tom. Insiderpersoner vräker ut aktier. Frågan är om de kommer fortsätta nu när fler lockupclausuler går ut? Troligen! Det kan bli en tävling för insiders att få ut sina aktier till bästa möjliga kurs när vi trots allt har en värdering på 500 000 000 för ett bolag med 5 anställda. ...

Arbetarna tar steget upp i medelklassen

Medelklassen i samhället driver på konsumtion samhället, Kinas medelklass håller på att växa och därav den världsliga ekonomin dvs arbetarna tar steget in i medelklassen. Men om det vore som någon var inne på att man skall gå tillbaks till det gamla samhället när arbetarklassen var inget annat än slavar och inte fick pengar över till något annat än det livsnödvändiga, så skulle samhället inte utvecklas någonting. Hur skulle det se ut om de som har lärt sig spela piano och vore medelklassen sedan vart ingenjörer då skulle företagen vara överbefolkade med ingenjörer till ingen nytta. ...

2017-05-30 13:59 · p51

Medelklassen

Jag har i dag varit på Akademiebokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm och lyssnat på ett föredrag av historikern och journalisten i Dagens Nyheter Henrik Berggren. Han presenterade sin nya biografi över Olof Palme. Han trodde att han hade svaret på det stora Palme-hatet i Sverige. Tidigare har man sagt att det berodde på att han svek den överklass han kom från. Berggren har det förlösande svaret som jag aldrig tidigare hört men direkt förstår att det var rätt. ...

NeuroVive - Stark uppmaning att läsa Fakta

Har varit aktieägare i NeuroVive sedan mars i år, gick alltså in i aktien innan det började skrivas särskilt mycket om bolaget. All publicitet är bra publicitet sägs det men när det sprids rena faktafel av personer som uppenbart inte är pålästa så har det gått för långt. Det mesta som skrivs om NeuroVive nu verkar inte handla primärt om bolaget. I onsdags var jag på ett investerarmöte i Lund med NeuroVives ledning, på plats från bolaget fanns Mikael Brönnegård VD, Eskil Elmér chefsforskare, Marcus Keep Styrelseledamot samt Andreas Inghammar suppleant och forskare. ...

2017-05-30 13:59 · gbr

NeuroVive - ett målkursintervall införs i analysen

För att kunna värdera NeuroVive någorlunda noga MÅSTE man värdera de olika forskningsprojekten med många hyggligt rimliga antaganden. Det finns inga bra enkla genvägar. Målkursintervallet i min analys på speglar olika utfall i framtida marknadsandelar för NeuroSTAT vilket kanske kan hjälpa en del läsare till förståelse av analysens målkurs. Man kan komma fram till andra värden med andra beräkningar och antaganden, men min analys visar att det nu finns en mycket stor värderingsmässig uppsida, samt en otvetydigt enorm långsiktig potential. ...

Uppföljning av BP (British Petroleum)

Jag gör ett sällsynt gästspel och följer upp en blogg som jag skrev i somras. Den 6/6 2010 skrev jag en blogg om BP.bridge.redeye.se/aktiebloggen/bp-ett-av-varldens-storsta-bolag-i-brygga Katastrofen i Mexikanska golfen var då ett faktum. Jag tog beslutet att köpa då krisen var som värst. Jag gick emot fonder, analytiker, redeyemedlemmar, BS-medlemmar och politiker som dömde ut BP. Minns så väl att halva BS skrek KK, välrenomerade analytiker och “förståsigpåare” i USA skrek KK. ...

RIKTKURS - 19998 SEK / AKTIE!!!

Ja jag kan väl erkänna att rubriken är lite provocerande men den passar ändå till bloggen. Det har i ett flertal bloggar belysts problemet och relevansen med riktkurser. Vi ser dessa riktkurser överallt, i bloggar, analyser, från professionella analytiker och från amatörer så som jag själv. Det är ju inte ovanligt att riktkurserna är flera 100% från dagskursen. Efter StockUp´s kommentar till min SensoDetect blogg idag så började jag reflektera över hur jag jobbar med riktkurser på mina innehav samt vikten av riktkurserna. ...

neurovive

läste nyss en mycket läsvärd blogg för alla som funderar på att köpa en aktie som en mycket duktig skribent vurmar för i eget intresse,det finns en orsak till varför det endast är så många småsparare som köper aktier i förhoppningsbolag,varför köper inte investor,lundbergs mfl. i dessa biotechbolag om det vore så bra? det är lättare att blogga fram positiva saker om små bolag som inte granskas lika mycket som storbolagen på börsen,utstuderat lurendrejeri av skickliga bloggare som tjänar bra med pengar på småsparare ...