Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aktietips: 3L System

Efter att Q1-Q3 resultaten har tyngts av engångskostnader om 7,3 MSEK redovisade 3L ett resultat på -1,3 MSEK eller -0,5 sek per aktie. Rensar vi från engångskostnaderna får vi ett VPA för Q1-Q3 på: 3,08 - 0,50 = 2,58 SEK Q4 är företagets starkaste kvartal och även VDn nämner att Q3 hade mycket eftersläpning som kommer att hamna i Q4an istället. Han var själv väldigt positiv för det fjärde kvartalet. ...

USA-terminer ger stöd

Handeln på New York-börserna påverkades på tisdagen av en rad negativa faktorer. Spänningen mellan Nord- och Sydkorea tyngde börserna runtom i världen. Vidare fortsatte skuldkrisen i Europa att tynga sentimentet. Uppgifter om åtstramning i Kina och den pågående hedgefondutredningen i USA sattte ytterligare press på kurserna. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 1,3 procent. Breda S&P 500 sjönk 1,4 procent medan teknikdominerade Nasdaq Composite gick ned 1,5 procent. ...

CNBC insights

Satt precis och kollade på CNBC och då frågar de en analytiker vad han tror om marknaden. Hans svar är ganska intressant “Förra veckan skrev jag mitt kortaste research brev någonsin. Det jag skrev var - i samband med att FED släppte QE2 pratade de kring börsen som att de vill se att den kommer upp- när världens mäktigaste bank säger detta finns det inte mycket mer som jag kan tillföra till detta väldigt tydliga budskap att man skall gå lång DOW eller Nasdaq”. ...

Entraction-nytt guldavtal

En liten sifferlek Entraction avslöjade idag vem den stora operatören som man tecknat avtal med- Victor Chandler poker. VC är idag medlem av ipoker-nätverket, europas största nätverk. Victor chandler är en mycket stor kund i det nätverket vilket kommer att bli kännbart för ipoker. Ett riktigt prestigeavtal som kommer att dra till sig fler operatörer i nära framtid. På nätet hittar man siffror som talar om peakar på 1000 ”real money players”. ...

Northland Resources - BIG News

Det damp ner som en mindre bomb här! Inte nyheten i sig men att det skedde så snabbt! :-) De ligger inte på latsidan precis! Northland kör Book Building processen som skall generera mellan 200 - 250 milj. USD I NATT! Om allt går som det skall, och det får vi väl tro, så är den avklarad i morgon kl. 06.00. Så känner du att du har 500.000 norska som ligger och bränner i fickan, så lägg ett bud. ;-) ...

SensoDetect - Rapport strålande enligt prognos

SensoDetect släppte idag delårsrapporten för Januari - September. Det var en rapport som, för mig, inte bjöd på några större överraskningar. Allt går strålande enligt prognoserna. SensoDetect fortsatte under perioden att validera och vidareutveckla SD-BERA genom kliniska studier och egen utveckling. Detta har bolaget tidigare sagt ska vara fokus under 2010 och de håller tidsramarna. Sammantaget genomfördes perioden 374st SD-BERA-mätningar kommersiellt eller inom ramen för forskning. Försäljningen av diagnosstöd omsatte 30 % mer än motsvarande period 2009 samtidigt som antalet forskningsmätningar för produktutveckling och validering femdubblades. Värt att notera med etta är att det är fantastiskt att de kan ta betalt för mätningarna redan innan metoden är kliniskt validerad. Vidare har bolaget nu en stabil grund med mätningar att visa inför försäljningen som startar om ett par månader. ...

Orc Software - när dåligt är bra

Idag ökade jag mitt innehav i Orc Software. Orc Software har fått en kraftig minskad vinst i år. Förvärv av Neonet har gett stora engångskostnader. Valutorna har ej spelat ORC i händerna. ORC får sina mesta inkomster i USD och EUR men har kostnaderna i SEK. Banker har gått omkull samt så har finansoron lett till minskad investeringslust bland banker, mäklare et.c. vilket påverkat orderingången för ORC. Så varför köpa? ...

Råvaror!

Hej! När jag vaknade imorse så såg jag att konflikten mellan syd och Nordkorea hade blossat upp igen. Jag förstod direkt vad det innebär. Rally i US dollar. Dock fick rallyt inte den effekten att ädelmetaller sjönk i pris. Blev lite förvånad men givetvis kan ädelmetaller skapa trygghet i dessa tider. Dock försvann lite av caset som jag hade byggt upp och det skapade en oro över mina innehav. Jag har sålt av mitt innehav i silver och guld som jag köpte för någon vecka sedan. Skrev det i min senaste blogg och sen dessa har utvecklingen på guld och silver varit riktigt bra..En vinst på 25-30% på nån vecka ungefär i båda innehaven. ...

Karo Bio - Börsvärdet

Extra Bolagsstämma i morgon. Kursen rasar och de flesta skriver ned bolaget. Undertecknat har inga kunskaper i att värdera bolaget men konstaterar följande. Och jag uppskattar om ni korrigerar mig. Sifforrna nedan är grova uppskattningar. Börsvärdet per idag 23 Nov (med aktiekurs på 3 kr) inkluderat den förestående nyemissionen landar runt 780 Mkr. I denna värderingen ligger då en kassa en bra bit över 400 Mkr. Förra året, i slutfasen av dåvarande emission, bottnade aktien 24 nov med ett börsvärde på ca 785 Mkr. Rätt lika dagens värde. I denna värdering fanns en kassa på dryga 200 Mkr. (inkl emissionen). En dryga vecka senare när emissionen var klar och aktien börjat stiga låg börsvärdet på 954 mkr för att efter uppgågen i dec och januari 2010 landa på 1,6 Mdr. ...

E7 vs G7

Kommer världens råvaror att räcka till, om dom s.k emerging countries ska komma upp till I -ländernas levnadsstandard ? Om man tittar på E-7 länderna Kina - Indien - Indonesien - Brasilien - Pakistan - Ryssland och Mexiko så bor där totalt 3,352 miljarder människor eller c:a 49% av hela världens befolkning, och dom levererar 18% av världens totala BNP.. G-7 länderna Usa - Japan - Tyskland - Frankrike - Storbritanien - Italien och Kanada så bor där totalt 734 miljoner männior eller c:a 11% av hela världens befolkning, men dom levererar hela 53% av världens totala BNP..En obalans som förmodligen kommer att ändras radikalt, och då är det E-7 länderna som kommer att öka sin andel på G7 ländernas bekostnad..När Usa byggde sitt Interstate Highway System med början tidigt 1950-tal så använde man hälften - 50% - av världens tillgängliga råvaror..Shanghai i Kina har idag mest antal kilometer tunnelbana i hela världen..410 km..Världens äldsta tunnelbana är Londons som började byggas 1860 och Shanghais började byggas först 1993 och det tog bara 17 år att komma ikapp London i antal kilometer räls under jord..17 år..Britterna startade sitt tunnebanebygge 133 år före kineserna..Det ger ett perspektiv på den rasande takten som saker o ting händer i länder som Kina.. ...