Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NeuroVive - Ta konkurrenter på allvar!!!

Slösurfar lite på placera.nu´s forum och läser lite vad andra skriver om aktier/företag som är av intresse för mig. Därmed inte sagt att jag köper aktier i allt som intresserar mig, men jag försöker hålla mig informerad. I kväll “ramade” jag bl.a. över ett inlägg skrivet av sign. “Psychopatrik” på forumet för NeuroVive. Den information “Psykopatrik” gräft fram förtjänar enl. min mening, (med BHR Pharma-facit i hand), betydligt mer uppmärksamhet än den fick av NeuroVive´s självutnämnde “stjärnanalytiker” löparn. ...

2017-05-30 14:00 · tony1

Snabbkommentar Opus Prodox

Siffrorna i korthet Rapport (januari – september 2010) Omsättningen uppgick till 167,6 MSEK (162,0)• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 22,4 MSEK (24,0), väntat 24,4 EBITDA marginal om 13,3 procent (14,1). Föregående års EBITDA inkluderar en engångsintäkt om 5,8 MSEK från goodwill intäkten relaterat till övertagandet av verksamhet från Bilmateriel AB (BIMA) Kassaflöde från den löpande verksamheten före bindning i rörelsekapital uppgick till • 20,4 MSEK (22,1) Resultat efter skatt uppgick till 2,0 MSEK (0,2)**• ...

Meda - nolltillväxt

Fråga: _Jag ligger för närvarande -20% på mitt innehav i Meda. Vad anser ni om denna aktien, kommer den att gå upp eller ner, om man tittar på grafen så tycker jag mig se en trend nedåt. Nämnas bör att aktien ligger i en kapitalförsäkring. Borde jag ta förlusten och sälja för att återinvestera i något annat eller vad bör jag göra?_ / maevr Mitt svar: Meda 52,90 kr Orsaken till att man ligger tjugo procent minus, beror på att man inte redan vid köpet bestämt sig för när det är dags att sälja. En tumregel som nämns i en berömd aktiebok om teknisk analys, framhåller att man inte bör behålla aktier som går ned med mer än åtta procent sedan köp. Då bör man sälja, och avvakta. Om det vill sig olyckligt så kan aktier nämligen gå ned mer än man önskar. Meda handlas tex för närvarande mer än 50 procent under sin toppkurs. Det finns alltså teoetiskt köpare som har betalat strax under 130 kr per aktie. De köpte givetvis därför att de tänkte sig att Meda skulle ha mera att ge. I december 2006 fanns det förhoppningar om att kursen kunde komma upp ytterligare något. Dessvärre blev det inte så. ...

IT, media och mining-seminarium - Liveblogg

Nordic Mines kl 16.00 Bolaget grundades 2005. Visionen var att bli en ledande guldproducent i Europa säger Mikael Nilsson, VD. Fokus ligger på prospektering i de nordiska länderna. Guldproduktionen ligger lägre än under 2000-talet. Det är en brist i produktionen vilket driver upp guldpriset långsiktigt. Laiva projektet är det primära projektet. Detta projekt visar sig ha varit en mycket bra fyndighet. Det finns en feasibility studie som var klar i maj 2009. När den var klar så gjordes en genomarbetat studie med en stor “gruv-bank” som gick till godkännande under juli i år. Man menade i denna studie att projektet var godkänt finansiellt sett på bland annat lönsamhet. ...

Försiktig inledning

New York-börserna noterade breda uppgångar under onsdagen till följd av positiv jobbstatistik och en minskad oro kring Irlands ekonomiska problem. Uppgången leddes framförallt av verkstads- och råvarusektorn som gick starkt framåt. Dow Jones Industrial Average stängde upp 1,4 procent medan breda S&P 500 steg 1,5 procent samtidigt som Nasdaq Composite klättrade 1,9 procent. Priset på råolja steg kraftigt under onsdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 83,26 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 2,56 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon Mobil steg med 1,4 procent respektive 1,3 procent till följd av det höjda oljepriset. ...

Procast Media definitivt i kris

Den tredje november skrev jag i ett inlägg att jag misstänkte att Procast Media hade problem: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/procast-media/procast-media-i-kris Kvartalsrapporten sköts upp till den 24:e november, upptäckte till min förvåning att ingen rapport dök upp på deras hemsida idag. Vid femtiden på eftermiddagen meddelar Aktietorget att aktien handelsstoppats pga akut likviditetsbrist. Man gjorde en nyemission i våras och pengarna är redan slut, tyvärr misstänker jag att konkurs är nära förestående. http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=56795

Generella tankar om P/E tal och motiverade multiplar

Generella tankar om P/E-tal och motiverade multiplar Investingforvalue.blogspot.com Jag tänkte göra ett avsteg från tidigare inlägg som uteslutande varit artiklar om specifika bolag, där syftet varit information om bolaget att användas (som del )i investeringsebeslut. Det återstår att se om detta avsteg bli temporärt eller återkommande. Det går ofta att läsa på diverse forum analyser som mynnar ut i, och hänvisar till, specifika riktkurser på aktier, såväl över som under gällande marknadspris. För att etablera en riktkurs finns sedan flertalet metoder. Den mest intuitivt korrekta och marknadsoberoende metoden är en DCF värdering där ett bolags samtliga framtida kassaflöden prognosticeras och diskonteras till nuvärde. Denna metod är inte påverkad av om marknaden är i en uppåtgående eller nedåtgående trend och därför i den bemärkelsen “oberoende”. Dock krävs många inputs där många av dessa innebär skattningar i framtiden vilket gör metoden enligt principen “garbage in - garbage out” tveksam och lätt att kritisera. Därför är en vanligaste (vill jag ovetenskapligt påpeka) metoden att istället använda sig av en multipelvärdering, där i det mest förekommande fallet vinstmultipeln multipliceras med en prognos på vinst per aktie vilket mynnar ut i en riktkurs. ...

Nyemission i Towork, break even därefter?

Har köpt några minde chansposter i Towork på Aktietorget och har för avsikt att dubbla mitt innehav i den garanterade offensiva nyemission som kommer göras nu i december. Med det kapital som tillförs bolaget känns det som om de kommer ha en relativt stabil grund att stå på och det känns tryggt att huvudägaren Anders landelius och Xcarnet går in och återigen garanterar kapitaltillskottet. http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=56663&Language=1 Q3 rapporten som inkom var relativt svag men man kan ändå läsa mellan raderna att det inte krävs mycket i omsättningsökning för att man ska nå break even. Dessutom är Q3 ett svårt kvartal att analysera då det innefattar semesterperioden och merparten av omsättningen således bör avse september. Towork är efter förra årets utrensning slimmat, har en väl fungerande affärsidé, struktur och nyutnämnd VD samt affärsområdeschef som har sina målsättningar klara, får man nu bara fart på försäljningen kan man redan i Q4 visa i varje fall ett 0-resultat. Lägg därtill den goda konjunkturen som verkar stadig i bemannings och rekyteringsbranshcen. ...

Dags att ta plats på malmtåget

Jag har sedan tidigare en mindre post i Northland och när nu finansieringen är klar via en nyemission har jag fyllt på idag. Banklånen är nu bara en formalitet med all produktion såld och nyemissionen i hamn. Ett LKAB-light ser ljuset och som jag tidigare bloggat om: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/northland-resources/ture-gor-undantag En gammal antagonist har följt nyhetsläget för bolaget utmärkt här på bloggen: http://www.redeye.se/profiler/18258/your_therapist Nyemissionen är nu klar och man tog i lite extra när man ändå höll på för att även ha till ytterligare projektutveckling och för att ha en säkerhetsmarginal. 113 miljoner aktier a 13,50 NOK dubblar antalet aktier. Kanske var emissionskursen i lägre delen av intervallet vad jag trodde men det är väl så att en viss rabatt krävs vid sådana här emissioner och börsklimatet var inte det bästa. ...

Vem blir nästa stjärna inom Life Science?

16.00 Karo Bios VD Fredrik Lindgren Nu till en intressant hållpunkt. Bolaget som många hatar eller älskar - eller som jag själv inte brytt mig så mycket om. Lindgren börjar med att berätta vad som hänt hittills i år och fokus är givetvis bolagets huvudprodukt Eprotirome. Först bestämdes ju indikationen (användningsområdet) för Eprotirome nämligen HeFH (medfödd problem att hantera blodfetter/kolesterol). Därefter presenterades en plan för finanisering etc. Nu senast har ju bolaget lagt fram ett förslag om en företrädesemission mot befintliga aktieägare på drygt 300 miljoner kronor. Emissionsvillkoren presenterades ju i förra veckan med ett rejält kursras som bivärkning. Senare idag på onsdagen kommer bolaget hålla en extrastämma för att klubba igenom emissionen. Det kan nog bli en intressant tillställning. Det har ju funnits aktieägare som uttalat sig kritiskt mot emissionförfarande. Det blir intressant hur frågestunden efter denna presentation blir. Nu beskriver Lindgren lite om Karo Bios övriga verksamhet utöver Eprotirome. Marknaden för Eprotirome (och indikationen HeFH) bara i Europa som är den marknad som Karo Bio siktar på uppgår till flera hundra miljoner dollar, enligt Lindgren. Ett godkännande för produkten i EU ska enligt bolagets plan förhoppningsvis ske i slutet av 2013 eller 2014. Lindgren säger avslutningsvis att det skrivits mycket negativt om Karo Bio på senare tid. Han menar att många missförstår bolagets satsning på Eprotirome eftersom den är annorlunda - mer riskfylld men också betydligt större potential. “Vi går mot strömmen” slår Lindgren fast. “Vi försöker skapa stora värden”. Applåder. ...