Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Goodwill på Hamburger Börs

Jag har tillbringat två intressanta och stimulerande dagar på Hamburger Börs denna vecka. Det var som bekant Redeye som hade arrangemang där. Att dessa dagar har gott rykte märktes på den fulla salongen och på den kvalificerade publiken. Jag såg bland annat två personer i publiken som jag igenkände från affärsmagasinen som varande aktie-investerare i flera-hundra-miljoners-klassen. Själv hade jag stor behållning och lärde mig mycket av en auktoriserad revisor som jag hade som bordsgranne. ...

Malmtåg och bioteknik i fokus

Ture Tratt har även han börjat kika lite på råvaror. Det är främst det omskrivna Northland Resources jag tänker på. Bloggen ”Dags att ta plats på malmtåget” är den mest lästa under veckan. http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/northland-resources/dags-att-ta-plats-pa-malmtaget. Ture Tratt har haft rätt förut. Under de senaste halvåret har han exempelvis fått in två av två, tänker på hans köprekommendationer i Balder och Lagercrantz. Även Börsveckan verkar gilla Lagercrantz och tror att aktien har mer att ge. Det kunde vi läsa under veckan här: http://www.redeye.se/partneranalys/36966 ...

Ont om plats på Malmbanan

Northland Resources Planerar att trafikera Malmbanan 2013 men har de räknat med att Malmbanan måste byggas ut och att de måste kanske vara med att förskottsbetala utbyggnaden för att den inte skall dra ut på tiden. LKAB förskottsbetalar alltid utbyggnaderna för att spara tid och inte komma i otakt med utbyggnaderna LKAB kommer att kräva att Northland Resources delar den kostnaden annars är de inte vidare smart när projektet är i hamn får bolagen tillbaks pengarna men de skall ligga ute med dessa pengar först. ...

2017-05-30 14:00 · p51

Biolin

Handelsstopp i Biolin idag. Många spekulationer direkt självklart. Skall Biolin köpa Karo? Storägare på gång in i Biolin? Storsälj på gång? Vem vet, inte du inte jag som Lisa sjunger, men på måndag vet vi säkerligen. Konstigt nog hade jag precis börjat titta lite på bolaget efter “smällen” med Q3, där bolaget kanske fick lite för mycket stryk. Gick även in idag och köpte några få aktier innan stoppet kom. ...

Trends and gold for you

Trends är en aktietidning som Redeye ger ut varje fredag, och jag kan varmt rekommendera den för dig som är intresserad av aktietips..Bra aktietips till ett facilt pris..Tidningen är lättläst, bra layout, informativ både vad gäller fundamental analys och teknisk analys..Den tekniska biten scrollar jag i.o f snabbt förbi ;) men för den invigde troende är det nog intressant läsning..En vacker dag i Karibien kanske jag kan ta åt mig teknisk analys, men inte idag Dawid :) ...

Metro mot 2 kr

25 november, 2010 Metro siktar på storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö är vad som gäller. Ett antal mindre orter får klara sig utan Metro. Det kan låta drastiskt att avveckla distributionen till städer som Nässjö, Motala, Hammarö, Kil och Karlskoga men i många av dessa städer har Metro inte haft fler än 2-4 tidningsställ. Inte en enda annonsör har hört av sig när man avslutat distributionen i dessa städer men däremot många läsare. Men för att kunna ge lokaltidningarna en match på de lokala marknaderna krävs det en avsevärt större räckvidd. Det menar Metros vd Andreas Ohlson. ...

Lön: 74,5 Mkr - du då?

Återigen är VD-löner på tapeten och den nye vd:n för Electrolux får sammanlagt 74,5 Mkr i ersättning 2011. Vad skall man säga? Personligen tycker jag det är helt okej med fri lönesättning inom den privata sektorn. Det är företag och inte samhälleliga alster. Ägarna har inflytande över sin del. Föreslår styrelsen att den kommande vd:n skall få 1 Mkr eller 100 Mkr i ersättning så får man respektera det. Är någon av en annan uppfattning så får man säga till och stoppa förslaget, och det är främst någon av delägarna som har den möjligheten. ...

Press från Asien och USA

New York-börserna hade under torsdagen helgstängt på grund av Thanksgiving. Den senaste veckan har i stor utsträckning kommit att handla om skuldkrisen i Europa, Kinas planer på åtstramning och spänningen mellan Nord- och Sydkorea. Dessa negativa faktorer har tillsammans bidragit till att skapa oro på New York-börserna . Dow Jones Industrial Average och S&P 500 har hittills under veckan gått ned med 0,2 respektive 0,1 procent samtidigt som Nasdaq Composite har stigit med 1,0 procent. ...

Karo bio, reflektion II

Läste med stort intresse Springmans reflektioner samt Peter Östlings initierade kommentarer tidigare i dag kring Karo Bio och vill gärna kommentera lite kort. När Merck offentliggjorde sina data för Anacetrapib reagerade marknaden med en ca 3% “sval” kursreaktion, men det motsvarade ca 20 MdrSEK i initial värdeökning på Mercks totala börsvärde om över 100 BUSD. Inte särskilt konstigt egentligen med tanke på de extremt starka data som man uppvisar, där Mercks CETP-hämmare kanske kan komma att ersätta Lipitors position som världens mest sålda drog om man lyckas bekräfta säkerhets och effektdata i den kommande stora fas III prövningen, men det utgör också ett mycket stort ekonomiskt åtagande att genomföra långtidsstudier omfattande 30 000 patienter vilket ju är den främsta orsaken till pharmabolagens tidigare återhållsamhet att signa ett avtal för Eprotiorme. ...

2017-05-30 14:00 · krax

Pricer News

Pricer News finns nu ute för läsning på Pricers websida. http://www.pricer.com/upload/DOKUMENTBANK/pricernews/pn201011eng.pdf Pricer berättar om framgångarna med två fina avtal i Frankrike samt rekordavtalet på 300 Mkr till tungviktaren franska “Carrefour” Det blir allt tydligare att tempot skruvats upp i hela branschen samt att Pricer inför starten av “volume display application of the decade” stärker sin ledande roll som nummer 1 i världen. För knappt ett år sedan fick Pricer order i Mexico där köparen tidigare kört en konkurrent på hyllorna. Konkurrenten har till förmån för Pricer ESL kastats ut. I senaste brevet kommer uppgifter fram att man nu även smyginstallerar i butiker i Frankrike vilka även de kör en konkurrent på hyllan. ...