Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ABB lägger bud på motortillverkare

De amerikanska börserna inledde handelsveckan med små förändringar. Marknaderna tyngdes av den europeiska skuldoron som fortsatte pressa euron mot dollarn. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och Nasdaq Composite ner 0,4 procent medan det breda S&P 500 tappade 0,1 procent. Oljepriset steg under måndagen. Optimism om det ekonomiska läget i USA tillsammans med rapporter om kallt väder i Europa gav stöd åt priset. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 85,75 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång med cirka 2 dollar per fat. De båda oljejättarna Exxon och Chevron drog under gårdagen åt olika håll. Exxon steg 0,3 procent medan Chevron tappade 0,4 procent. ...

Investering vs spekulation

I min blogg (aktiespartacus.blogg.se/) skrev jag i ett tidigare inlägg “Aktier är inte alltid en investering, många aktier är spekulation. Skillnaden ska jag återkomma till, men den är viktig.” Jag skiljer på de båda begreppen och jag anser det vara extra viktigt då det gäller aktier. För mig så är en investering någonting som med stor säkerhet kommer dels vara värd mer i framtiden, dels ger någon form av nytta eller avkastning under tiden det innehavs. Nyttoaspekten kan vara svår att mäta i kronor, men då det gäller avkastning ska den vara större än vad det kostar att inneha den. ...

Formpipe Software (FPIP), nu händer det!

Inför valet och Q3-rapporten var det många aktörer som kapitulerade och tryckte ner aktien extra mycket som CSB, UBS etc. Efter rapporten började dock ENS tanka kraftigt och har köpt drygt 150 000 aktier på kort tid. Kursen pendlade mellan 13,50-14,00 efter rapporten men har efter kommunikationen om att Formpipe är representerat hos 5 av 6 bolag i ramavtalet handlats mellan 13,50-14,80. Så här säger vd:n i pm:et : ”Skiftet från ramavtalet ”Informationsförsörjning” till ”E-förvaltningsstödjande tjänster” har under 2010 skapat osäkerhet för våra kunder. Denna osäkerhet bör nu kunna skingras på ett för FormPipe fördelaktigt sätt. Avtalet säkerställer FormPipes position som ledande leverantör av ECM till offentlig sektor för många år framöver, avslutar Christian Sundin vd för FormPipe Software.” ...

Troligt med bra veckostart

USA-börserna stängde ned på fredagen efter en halvdags handel. Börserna tyngdes utav fortsatt oro för skuldkrisen i Europa och händelserna på den koreanska halvön. Vid stängning på Wall Street var Dow Jones Industrial Average ned 0,9 procent, det breda S&P 500 stängde på minus 0,8 procent och Nasdaq Composite slutade ned 0,3 procent. Råvarumarknaderna noterade genomgående nedgångar under fredagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljans januaritermin en nedgång på 0,10 dollar till 83,76 dollar per fat. Sammantaget steg WTI-oljan med 2,8 procent under förra veckan. Bland oljejättarna noteras Chevron som tappade 1,1 procent och Exxon som noterades ned 1,0 procent. ...

Island och Irland

Det är skillnad på folk och folk. Det tycker uppenbarligen finansminister Anders Borg. Sverige skulle hjälpa Island med ett lån på fem miljarder kronor. Lika mycket som nu Sverige skall låna Irland. Men Sverige betalade bara ut 500 miljoner (en tiondel av lovad summa). Orsaken var att Island inte betalade 40 miljarder svenska kronor till Storbritannien och Holland. I går uppträdde Isländska presidenten Olafur Grimsson i Bloombergs TV och berättade: ...

JAYS Årets julklappspärla med VD-intervju.

Bakgrund: Jays AB utvecklar, designar och tillverkar hörlurar och tillbehör till portabla mediaspelare såsom exemepelvis Iphone, Ipad och Ipod . Målsättningen är att utveckla ett starkt bolag och bygga ett globalt varumärke. För tillfället säljs företagets produkter i över 20 länder och det stora genombrottet verkar vara nära förestående efter 6 nya produktlanseringar under sommarhalvåret och några riktigt fina kontrakt. Senaste månaden har Jays skrivit kontrakt med Virgin i Frankrike och den största bokhandelskedjan i Usa (leverans om 30000 hörlurar se länk 1). Jays grundades 2006 av den välkände entreprenören Jens Nylander mer känd för Jens of Sweden, Sedan q1 2009 har de ursprungliga grundarna inte längre någonting med företaget att göra utan en ny ledning och nya ägare har tagit över. Intervju med VD Rune Torbjörnsen**, tidigare VD för DORO.** ...

Jag äger inga bankaktier

Jag har inget aktieinnehav i banker. Den enda exponeringen är via indexfonden Avanza Zero som t.ex. har Nordea bland de större innehaven. Banker generellt brukar alltid gå med vinst. Det är en i sak idiotsäker affärside, låna in pengar billigt, låna ut dem dyrare, behåll mellanskillnaden. Eller sälja diverse tjänster, som t.ex. fondförvaltning, men låt kunderna stå för risken och ta betalt hur det än går. Banker brukar också ge en helt ok utdelning, så för en utdelningsinvesterare så bör ju banker passa bra. Finanskrisen gjorde också (liksom andra aktieslag) att kurserna sjönk kraftigt. Så varför slog jag inte slag i saken? ...

Axfood - direktavkastning på 8% !!

Axfood har länge ansetts vara en av Stockholmsbörsens absolut stabilaste aktier på grund av intäkternas okänslighet mot konjunktursvängningar. Och visst kan man köpa det resonemanget, särskilt med tanke på att Axfoods intäkter till majoriteten hämtas in från butikskedjan Willys, som har en tydlig lågprisprofil. Men å andra sidan har man haft stora lönsamhetsproblem med ursprungskedjan Hemköp som har en större fokus mot kvalitetssegmentet. Nu har de äntligen fått ordning på hemköp och vinstmaskin Willys blir bara fler och fler :) ...

2017-05-30 14:00 · olae

Då var Irland klart

Så var paketet klart i Irland. Paketet är värt 85 miljarder euro och innehåller lån från EU-länder, Europeiska centralbanken (ECB) och Internationella valutafonden (IMF). Samtidigt klubbar irländska regeringen igjenom ett “krispaket” för att spara i ekonomin och det irländska folket protesterar på gatan. Tycker dock inte att sparpaketet var direkt jättetuft för irländare, lever man över sin förmåga kommer självklart baksmällan förr eller senare. I kort skall dom offentliga finansernas bättras på med minskad offentlig sektor, ändrad inkomstskatt, besparninga på välfärden, förändrad kapitalskatt, höjd moms från 21 till 22 procent 2013 och till 23 procent 2014 ...

Konceptet Margin of safety och säkerhetsmarginal vid investeringar

Konceptet Margin of safety och säkerhetsmarginal vid investeringar Value investing, the strategy of buiyng stocks at an appreciable discount from the value of the underlying businesses, is one strategy that provides a road map to successfully navigate not only through good times but also through turmoil. Buying at a discount creates a margin of safety for the investor -room for imprecision, error, bad luck or the vicissitudes of volatile markets and economies. -Seth A. Klarman ...