Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NeuroVive - nytt positivt besked idag !

NeuroVive kunde idag meddela att NeuroSTAT beviljas Orphan Drug Designation för måttlig till svår hjärnskada (TBI). En positiv överraskning var att det även gäller öppna skador, vilket ger breddat patientunderlag. Totalt, oaktat breddningen i USA, är marknadspotentialen ca 7000 Mkr årligen i världen, och nu har NeuroVive säkrat exklusivitet på huvudmarknaderna dvs både USA och Europa i 7 resp 10 år efter marknadstillstånd. Utöver det finns fortfarande chans att få förlängt användarpatent inom nervcellsskydd efter 2016 resp 2015 för andra indikationer, eller ODD för dessa utom i fallet stroke. ...

Kapitalförsäkring/Skatteplanering Tips

Kapitalförsäkring är ju något fantastiskt år som 2009 och 2010, endast drygt 1% i skatt på totalbeloppet är ju för många som tjänat ex antal kronor en trevlig julklapp. År som 2008 är det ju dock inte lika roligt då börsen gick ner ordentligt och man inte längre kunde göra “återköp” av kapitalförsäkringar. Det som förvånar mig är att “skatte-effekten” i december har fortsatt i den bemärkelsen att folk inte längre bara kvittar vinst mot förlust affärer utan säljer av i kapitalförsäkringen för att ta ut pengarna för att slippa 1% skatt!!!?? Där i ligger det märkliga enligt mig, självklart är det ”free-money” som 1% extra i avkastning men däremot så har jag sista två åren gått all-in i småbolagen inför årsskiftet för att första dagarna efter årsskiftet så lyfter i princip alla aktierna när alla ska in igen som sålt av. Det har gett mig tvåsiffrig %-avkastning på mindre än en vecka efter årsskiftet. ...

EpiCept - NYSSA

Ytterligare en bolagspresentation lagd till handlingarna denna gång på den fjortonde NYSSA konferansen i New York. Aktien svarade med ett ras på 13,39% i USA och stängde på dagslägsta om man räknar hela cent. Därmed satte aktien också ett nytt ATL för i år på blygsamma 0,3321$ motsvarande ca 2,33 kr. Jämfört med Sveriges stängningskurs på 2,75 är det i nuläget ca -14,86% ner till USA kursen. (1$ = 7,01 kr). ...

Sverige mot irlänsk situation, varnar Anders Borg

De svenska bankerna kan bli ett hot mot stabiliteten i ekonomin och därför måste många tuffa ekonomiska beslut fattas under de kommande åren för att se till att ekonomin inte går över styr, sa finansminister Anders Borg i en intervju i Dagens Industri i går (30 november 2010).. - Exakt vilka åtgärderna blir får regeringen återkomma till, säger Anders Borg. Sveriges banksektor är 3,5 gånger BNP. På Irland var banksektorn fem gånger större än ekonomin och på Island sju gånger så stor, noterar han. ...

BlackPearl i Stockholm (del 1)

Både John Festival och Don Cook gav i stort ett mycket professionellt intryck. Alla frågor från publiken togs på fullaste allvar. Det var också under presentationen tydligt att man alltid tog beslut som i det längre perspektivet skulle värna om aktieägarna. Det känns även tryggt att både John Festival och Don Cook äger 5,85 miljoner aktier plus ett gigantiskt gäng optioner. Runt mitt bord sitter även två andra intressanta investerare. En person på runt 35 till 40 år som fram till 2008 endast hade investerat i fonder. 2008 fick han dock ett arv och bestämde sig för att titta lite på aktier. Valet föll på BlackPearl, som började med att störtdyka från 16 kronor till 3 kronor under baissemånaderna 2008. Som tur var köpte han mer aktier på vägen ned och handlade även aktier till sin son på runt 3,70 kr. Ett helt okej köp nu nar aktien står i 37 kr. Den andra personen är en pensionär som hängde med på Tanganyika Oil resan från 2006. Han verkar vara en mer aktiv investerare som har bra koll på vad som händer på de olika aktieforumen. ...

Karo Bio – makt rocarder…

Följande blogg bör absolut inte göra underlag för placeringsbeslut då syftet är enbart att ge näring åt spekulationer vad som är på gång i bolaget Karo Bio…Med andra ord, rena spekulationer i konspiratorisk anda… Helgens händelser, som egentligen började för flera månader sedan, utmynnade nu i måndag i en pressrelease där Ratos tillkännager att de lagt en kontant erbjudande på Biolin på 11.50kr/aktie. En bit över de ca 9kr som aktien vistats den senaste tiden, men långt ifrån alltime high. Hade jag vetat om att ett bud kommer på Biolin, så hade jag trott att ett bud kring 13 kr skulle vara troligt, om det skulle finnas utsikter för att gå genom. Nu tycks budet vara förankrat och godkänt av Bo Håkansson samt andra storägare. Och man undrar varför? ...

Vem skall få bli miljonär på sin bostadsrätt?

Cecilia Hermansson som är chefsekonom på Swedbank föreslår nu att ränteavdraget skall tas bort för privatpersoner och deras lån. Jag undrar om hon uttalar sig för Swedbank eller bara för sig personligen. Resultatet skulle i så inte bli som hon och andra tror att bostadsrätterna skulle minska i pris. Resultatet skulle i stället bli, att kommunala bostadsföretagen, ATP-fonder och övriga pensionsbolag samt familjerna Lundberg, Wallenstam och allt vad de heter skulle äga våra hyreshus i Stockholms innerstad. ...

Värdefull eller värdelös sten?!

Tänkte kliva ur den egna lilla telefonkiosken man stått i ett tag nu och se om det kanske rensar huvudet lite ändå. Har följt ett bolag en längre tid nu vars uppgift har varit att knacka sten och skapa något slags värde i det. Har känts som resan har varit oändlig och väldigt ensam förutom en tapper själ som nämnt bolaget vid ett tillfälle tidigare annars väldigt tyst och sopad under den just nu frusna dörrmattan. ...

2017-05-30 14:01 · cleye

Börsläget 30/11

Oroligheterna duggar tätt på löpsedlarna. Spanien, Portugal, Irland osv. Vad skall man tro egentligen? Igår kom siffrorna över Sveriges BNP-tillväxt som var klart över förväntan. Bra och väntat säger jag. Jag har sagt det en längre tid att Sverige är ett av de få länderna i Europa som de facto går starkt! Hur som. Det får riksbanken att se över huruvida räntebanan skall ändras eller inte. Någon sektor som gynnas av höjda räntor och bättre konjunktur är såklart bankerna. Börsen i övrigt har den senaste tiden gått fram och tillbaka en hel del och jag ser köplägen i ABB (som nu idag meddelade att de lagt bud på Baldor), Kinnevik. En annan av mina favoriter är Ratos som, liksom ABB, meddelade bud på KVD och Biolin. Mycket spännande! ...

OBDUCAT föreslår konvertibelemission

Jaha, nu var det dags igen! Obducat inleder sitt pressmeddelande med “OBDUCAT AB (publ), världsledande leverantör av…” - vilket säger en hel del om bolagsledningens skeva självbild. Ni som läste min analys från juni förra året av Obducat (http://www.redeye.se/medlemsanalys/29223) vet vad jag anser om detta bolag. Det blir spännande att se om ledningen än en gång lyckas lura småsparare att kasta nytt kapital i Obducats mörka hål. Under tiden (18månader) från förra emissionen har Obducats börsvärde fallit från 300mkr till 30mkr. om det inte vore för alla konvertibler som är utgivna så skulle kanske dagens börsvärde vara motiverat med tanke på alla förlustavdrag som finns i bolaget. ...