Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljrapport november 2010

Den 30 november 2010 var portföljvärdet 460 000 kr. Det känns som att den där vackra siffran -en halv miljon- retas brutalt med mig. Varför når jag inte siffran? Men jag är övertygad om att det mest effektiva för att bli rik är att spara och investera långsiktigt. Nackdelen är att det är Tagg‧roligare” att trada, man får en kick om man lyckas tjäna några tusenlappar på några minuter. Så det jag måste göra är att beväpna sig med tålamod och stålsätta mig mot tradarfrestelsen. Särskilt nu när det inte går framåt utan istället bakåt. ...

Fredagsgas for you ..

Varför vägrar gaspriset att lyfta från historiskt låga nivåer, då oljan har gjort comeback och oljebolagen täljer guld med täljsten ? Oljan och gasen har ju vandrat hand i hand genom historien prismässigt sett..Shalegasen och dom enorma fyndigheter som gjorts i Nordamerika dom senaste åren tillsammans med konjunkturkrisen är förklaringarna..Industrin i Nordamerika använder c:a 55% av all gas.. Varje gång ett gasbolag aviserar nya fynd så tenderar kursen att rasa istället för som i oljebolagens fall rusa.. ...

Klick data ca 50 % nedsida

Resultat efter skatt med finansnetto ca 41 öre per aktie för första halvåret. Bolaget växer inte, utan minskar omsättning. Att betala 12 (!!!!) ggr årsvinsten för ett bolag med 1 miljon kr i resultat för ett halvår. Småbolagsrabatt.com Seriöst. Köp niscaya, köp betsson, köp ja många andra bolag. Varför inte köpa ett bolag likt klik data me en polare och betala 4-5 ggr årsvinsten utanför börsen??? För de kostar inte mer än så. Varför köpa en krona för 2 kronor?? ...

Forestlight (Anders Bagge) köper Noble Entertainment

Här kommer en kortare kommentar kring morgonens stora nyhet. Tyvärr tror jag inte alla har uppmärksammat nyheten än men snart kommer Forestlight uppmärksammas allt mer av pressen och då kommer intresset för aktien att öka. Länk till dagens pressmeddelande: http://www.forestlight.se/Page/pressrelease_20101203095628.aspx Det är alltså Anders Bagges bolag Cantus Invest som går in och garanterar köpet av Noble Entertainment i form av ett lån. En mer exakt köpeskilling kommer enligt bolaget inom 2 veckor. ...

Situationen på börsen enligt Trends

Jag skulle bara vilja ge en kort kommentar till Urbans inlägg i dagen trends. Är du inte lite väl positiv i dina “check”, åtminstonde vad gäller Portugal och därmed skuldsituationen i Europa. För det första är 500 miljoner euros som de lånade upp en blygsam siffra i sammanhanget, även för ett litet land som Portugal. De har ca 20 miljarder att låna upp nästa år. För det andra är inte 5% en human 1 års ränta, det är hysteriskt högt ! Den franska och tyska 2 års räntan ligger på ca 0.9% som jämförelse ! Man kan då fråga sig vad de skulle behöva betala för den 3 och 5 åriga upplåningen ? Redan om den skulle ligga på 5% skulle räntekostnaden troligtvis ligga farligt nära vad Portugal skulle kunna mäkta med för sitt skuldberg, om de alls kommer att ha tillgång för upplåning på finansmarknaden nästa år vilket är långt ifrån säkert i dagens läge. Det är inte omöjligt, för att uttrycka sig blygsamt, att de blir tvungna att gå till EU med mössan i handen för att be om hjälp. Efter Irland, kanske Portugal, och marknaden håller just nu på att pressa upp obligationsräntorna för Spanien och Italien. Om de länderna tappar tillträde till upplåning via finansmarknaderna blir läget mera än krisartat i Europa, och vid risken för betalningsinställelse för statsobligationer har jag svårt att se annat än en makroekonomisk kris med rejäla börsfall som följd. Staterna har räddat bankerna men staterna är den sista utposten och EUs pengar, och de medlemsländer som har den finansiella styrkan att bidra, har även de sina gränser och här spelar inrikespolitiken en stor roll. Jag är tyvärr inte pessimist, bara realist, och en katastrofsituation via europas nuvarande skuldsituation är faktiskt inte nödvändigtvis så långt borta. Hade inte Europeiska Centralbanken stödköpt för stora summor hade katastrofen utan tvekan redan varit ett faktum. Frågan är hur länge de kan fortsätta att hålla emot, och om de ska visa sig vara starkare än marknaden. ...

I väntan på nya USA-siffror

De amerikanska börserna noterade breda uppgångar under torsdagen. Stöd kom från signaler om en förbättring på bostadsmarknaden, samt en minskad oro för skuldkrisen i Europa och en starkare euro. Vid stängning var Dow Jones upp 1,0 procent, S&P 500 steg 1,3 procent medan Nasdaq Composite klättrade 1,2 procent. Råoljepriserna steg under gårdagen, i spåren av en svagare dollar. Vid golvhandelns stänging på Nymex noterades WTI-oljans januaritermin till 87,47 dollar per fat. Även ädelmetallerna visade uppgångar. ...

Aktiehandelsrobotar bör förbjudas!

Men först. Börsen är inget nollsummespel som poker(refererar till artikeln i DI idag). Børsen genererar mervärde med tiden, det gör inte poker. Det är i slutändan tillväxten och vinsterna till företagen som driver börsen framåt. På börsen kan faktiskt alla teoretiskt sätt tjäna pengar. En robot som inte tar hänsyn till fundamentala värden kan självklart skapa irrationella rörselser på börsen. Värdet i att skapa irrationella rörelser är för robotarna möjligheten att squeeza andra investerare med belånat kapital. ...

Karo Bio - Teknisk Analys

Karo Bio-aktien befinner sig i en fallande trend. 2,54 kronor framstår som en viktig referenspunkt då nivån tidigare fungerat som en stödnivå och nu har övergått till att vara en motståndsnivå. Som potentiellt stöd framträder 1,90 kronor där kursen vände upp den 24 november, men så länge som tenden definieras som fallande är risken hög att nedgången fortsätter.

Eniro – Teknisk analys

Under de senaste månaderna har Eniro-aktien rört sig nedåt i en fallande trendkanal. Nedgångsdagar har skett under hög omsättning vilket är ett tydligt svaghetstecken. De motreaktioner som skett på nedgångarna har också varit kraftiga och med rätt timing har man kunna göra bra affärer i aktien. Dock är en sådan strategi riskfyll och man bör snarare undvika aktien till fördel för andra aktier som är i stigande trend, vilket det finns gott om på Stockholmsbörsen i dagsläget. Efter de senaste dagarnas uppgång har aktien nått upp till toppen av sin fallande trendkanal. Här möter även 34-dagars glidande medelvärde upp samt horisontellt motstånd vid 1-kronorsnivån. Således ser uppsidan begränsad ut. En uppgång över 1 kronor skulle emellertid vara ett styrktecken och ett tecken på att den fallande trenden kan vara på väg att brytas. ...

Glöggen värmer i kylan

Såg att jag blivit förärad med en lucka här till höger och då kanske det tillhör god ton att svara med en blogg. Vintern ser ju ut att bli en riktig rackarrysare när det gäller temperaturen och då kanske det inte är helt fel att äga lite Fortum för att hedga sig mot kommande el-räkningar. Det har jag gjort i alla fall och aktien är ju historiskt förhållandevis billig i kronor räknat pga den svaga eurokursen. Dessutom en god direktavkastning. ...

2017-05-30 14:01 · henk