Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Letar efter amerikanska värdebolag

Tror att den nordmaerikanske aktiemarknaden står inför en större uppvärdering dom närmaste 6-12 månader och har inhandlad en del fonder främst då Nordea american growth och value, men även lite obligationsfonder. Dels känns det som amerikanske aktier inte har följt med uppgångarna, men även som att tillväxten kan ta fart i USA igen. Även dollarn tror jag kommer bottna nu i vinter krin 6,5-7 kroner. Som alltid så träffar man aldrig botten så det kanske kan vara dags att börja titta lite. ...

Trading Scenarios Track Record November

November månad präglades av en snäv konsolidering för OMXS30-index. Månaden inleddes med index vid stödnivån kring 1080 punkter som senare under månaden testades igen. Motståndsnivå möttes strax under 1120-punktersnivån där index toppade i oktober. I portföljen hade vi en exponering på ca 80 procent vid inledningen av november. Efter att index i oktober nådde nya toppnivåer räknade vi med en positiv utveckling på börsen. Dock innebar en rekyl i slutet av oktober att vi föll ur ett par positioner varför vi i början av november inte var fullexponerade. ...

Pricer - Ny order idag

Nu kommer fler kvitton på att 2011 blir Pricers år. Läs mina tidigare bloggar. Aktien får dessutom förnyat bränsle iom dagens utbrott ur senaste tidens konsolidering. Dagens nyhet: Castorama installerar Pricers elektroniska hyllkantsetiketter i ytterligare 30 butiker Castorama har beslutat att installera Pricers system för elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) i ytterligare 30 butiker. ESL-systemet ska levereras och installeras under 2011. Projektet är värt cirka 50 miljoner kronor för Pricer. Castorama har 102 butiker i Frankrike, varav 20 redan har utrustats med Pricers ESL-system. – Utvidgningen av projektet under 2011 är det bästa beviset på att Pricers ESL-system är framgångsrikt och att implementeringen fungerar smidigt. Det visar också att ESL är lika lönsamt i gör-det-själv-butiker som i livsmedelsbutiker och att det är oerhört viktigt för dagens integrerade detaljhandelskedjor att ha central kontroll, säger Fredrik Berglund, VD för Pricer. Om Castorama och Kingfisher Castorama är en av de ledande gör-det-själv-kedjorna i Frankrike med 102 butiker runt om i landet och över 12 000 anställda. Castorama ingår i Kingfisher plc, Europas ledande och världens tredje största koncern inom gör-det-själv-segmentet med över 840 butiker i åtta länder i Europa och Asien. De största kedjorna är Castorama, Brico Dépôt, B&Q och Screwfix ...

Mumma läsning för Dignitana fans (Kina, USA, Sydkorea)

På drygt ett dygn har det kommit tre stycken pm från Dignitana med hög sprängkraft: Order om 8 st system till Sydkorea + Kommenterar om lansering i Kina H1 2011 (tidigare ej kommenterat speciellt mkt vad jag minns): http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=56918 Information om den trevliga “Spin-off” produkten Braincool med tillhörande affärsplan: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=56912 Startar dotterbolag i USA: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=56899 Det är svårt att inte dras med i den nyhetsskörden, jag passade på att plocka in några Dignitana igen. Dessa tre nyheter kan ju enskilt flytta aktien ordentligt. ...

En Whiskyblogg ..

Jag valde att ta hem vinsten i fredags i ShaMaran då kursökningen var hysteriska 98,5 % på 7-8 veckor för min del..Bra betalt på insatt kapital ;-) Jag kommer att gå in igen när resultatet från borrningen i Atrush börjar närma sig..Hinner jag inte in vid lyckträff så får jag bjuda på dom första procenten, eller så kommer jag in billigare i aktien vid torrborrning..Jag håller med Börsveckan ang Africa Oils borrning..Sannolikheten för träff är betydligt mindre än för ShaMaran, så du som sitter på en fin vinst kanske ska tänka på att sälja av..Alternativet är som alltid vid 100 % vinst, sen jag först tog upp den till bevakning med Köp hög risk, att ta hem hälften och ha resten kvar gratis..Man hinner in igen, och risken minskar om det hittas olja..Ha örnkoll på ShaMaran sista veckan i januari 2011… ...

Läkemedelsportfölj passerar -50%

PortföljAktieDatumKöp****NuDiamyd12/4132,25121Epicept12/414,802,65Eurocine Vacc.12/446,5022,70Karo Bio12/48,401,89Neurosearch12/4224,90111,73Neurovive Pharm.12/451,5028,20Topotarget12/46,704,01Summa: -50,72%Igår passerade denna portfölj -50% på knappt 8 månader, börsen i övrigt har gått +8,15% under samma period. Procentuell per aktie ser resultatet ut på följande sätt: Aktie****UtvecklingDiamyd-8,51%Epicept-82,09%Eurocine Vacc.-51,18%Karo Bio-77,50%Neurosearch-50,32%Neurovive Pharm.-45,24%Topotarget-40,10%Summa:-50,72%Vi kan väl med milda ord säga att riskaptiten på marknaden har sjunkit drastiskt. Mentaliteten på aktiemarknaden har blivit att investera i riskfria bolag som redovisar vinster. På sista raden må detta vara en kortsiktigt bra taktik men det blir svårare att utklassa index om inte tillväxtbolag och förhoppningsbolag ingår i portföljen för fonder och investerare. ...

Fed gav dystra signaler

New York-börserna noterade svaga nedgångar under måndagen efter en dag med stilla handel utan tydlig riktning. Sentimentet tyngdes av en intervju med Fed-chefen Ben Bernanke, som gav dystra signaler om den amerikanska statsskulden och arbetslösheten. Dow Jones Industrial Average stängde ned 0,2 procent medan breda S&P 500 backade 0,1 procent samtidigt som Nasdaq Composite sjönk marginellt. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 89,38 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång med 0,19 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon steg med 0,1 procent respektive 0,2 procent samtidigt som BP klättrade 3,2 procent. ...

SensoDetect - Levererar

VD -intervju idag som jag tänkte kommentera. Det är roligt att se att allt går över förväntningarna för SensoDetect. För dig som aldrig kommit i kontakt med SensoDetect rekommenderar jag att du läser analysen här på RedEye innan du läser bloggen. Analys SensoDetect: http://www.redeye.se/medlemsanalys/37030 Som det tidigare diskuterats så är det en stor kapital stark marknad inom forskningen där SD-BERA Research kan tillföra mycket. Marknaden innefattar ett stort antal mätningar som även innebär mindre arbete för SensoDetect jämfört med diagnostisering. Där av kan SensoDetect hålla lägre pris på den marknaden. ...

Råvaror/Questerre

Jag har klarat mig bra trots att barnen drar hem alla möjliga bakterier från dagis. Man kanske börjar bli immun mot det mesta!? Gällande råvaror så händer det mycket nu. Mitt fokus ligger på naturgas som vanligt. Jag äger också guld + silver. Givetvis i minifutures. Dock är det snart läge att göra sig av med dem. Dock kommer jag behålla naturgasen. Det börjar hända saker! Vi alla har sett att Questerre bottnade på 8 kronor och har relativt snabbt lyft till 9 kronor. Denna resa har bara börjat. När vi korsar 10 kronor så kommer det ösa på ordentligt. ...

BlackPearl i Stockholm (Epilog)

Som jag nämnde tidigare så berättade även Festival att detta var det mest välbesökta investerarmötet BlackPearl har haft. Vissa besökare hade åkt längre sträckor för att innfinna sig på mötet. Lite skämtsamt sa Festival att det var annorlunda i Kanada. Där var man tvungen att stå på gatan och erbjuda gratis mat för att få in några besökare till mötena… Förmodligen är det så att man i Kanada inte har öppet hus på samma sätt som man valde att ha i Stockholm. Festival berättar att 30 procent av bolaget ägs av svenska ägare. Hur stor del av denna kaka som Lundinfamiljen äger var dock lite mer oklart, då de både hade svenska och kanadensiska aktier. Lukas Lundin var med och tecknade aktier för 135 miljoner kronor vid den senaste riktade nyemissionen, som emitterades för 5 kanadadollar per stycket, vilket är 33,70 kr styck. . Festival fick även en fråga om man inte skall notera aktien på NasdaqOMX istället för First North. Festival sa att man tittar på ett sådant alternativ, men det har inte tagits något beslut än. ...