Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ketchupeffekt väntar Precise?

Det norska biometribolaget IDEX ASA rusade i måndags på Oslobörsen med över 40 procent vilket fick börsvärdet att överstiga 400 MSEK. Det är som en jämförelse 100 miljoner mer än vad den svenska branschkollegan Precise Biometrics värderas till. Noterbart i sammanhanget är att IDEX i niomånadersrapporten rapporterade intäkter på endast ca 100 000 NOK. Bolaget är alltså ett utvecklingsbolag som ännu bara är i början av sin kommersialiseringsfas men uppenbarligen ser de norska investerarna stor potential i bolaget. ...

Nysatsning

Efter att varit minst sagt iskall på börsen ett bra tag nu har jag bestämt mig för att göra en nysatsning, skippa den oseriösa skiten med att okontinuerligt köpa och sälja småbolag till att göra en ordentlig portfölj med större potential och mindre risk. Beskrivningen av portföljen finner ni nedan: Denna portfölj är avsedd för att utöka mitt, ——, aktiekapital på lång sikt. Portföljens karaktär ska vara bolag med aningen högre risk än index och bestå av 10-12 bolag från ca 5-6 olika branscher. Cirka åtta bolag kommer vara större bolag från förstadels largecap, men också midcap. Portföljens återstående del är avsedd för case med hög risk men enorm potential. Förslagsvis skall denna utgöra ca 25 % av det totala kapitalet. Detta för att höja både potentialen i portföljen, men också njutningen och spänningen. ...

Tillbaka !

Efter drygt två års uppehåll är jag nu tillbaka på aktiemarknaden med nya ögon, och det finns mycket attraktivt ser jag ! Det går bra för svensk industri, inget snack om det. Min senaste runda slutade relativt bra för min del, trots en del förluster innan jag tog ut all vinst och köpte en kåk som jag sedan totalrenoverat i drygt ett år. Tack för den stockholmsbörsen ! ;) Ett nytt mål är uppsatt och tärningarna är kastade ! :D ...

NeuroVives efterlängtade och viktigaste externa studie inleds Q1 2011

I dag kom ett ytterst glädjande PM som gäller NeuroVives cyklosporin-A-baserade preparats potentiella förmåga att motverka reperfusionskador vid hjärtinfarkt. (Det kommer sannolikt heta CicloMulsion efter bärarmediet i denna tillämpning). Det adresserar en marknad värd sannolikt klart över 10 Mdr dollar då totalt ca 22 miljoner människor årligen drabbas av hjärtinfakt. I min aktieanlys på http://www.acemcon.com/sv/publikationer/aktieanalys-neurovive/ svarar hjärtinfarktindikationen för drygt halva värdet av hela bolaget. NeuroVive är helt felvärderat om hjärtstudien har en rimlig chans att bli en framgång. Det har den eftersom pilotstudien och en uppföljande studie båda var lovande. Min målkurs 138-252 kr antyder också en enorm potential för uppvärdering. Realiseras en framgång är det värt mer… ...

Stark öppning

New York börserna avslutade onsdagens handel i dur. Stöd kom från tisdagens skatteuppgörelse med Kina medan oro för att Kina skulle höja skuldräntan pressade index något. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent medan både det breda S&P 500 och Nasdaq Composite stängde upp 0,4 procent. Råvarumarknaderna noterade blandade rörelser under onsdagen och handeln i råolja var slagig. Vid golvhandelns stängning var WTI-oljan ned 0,40 dollar till 88,29 dollar per fat. Press kom från eftermiddagens lagerrapport från USA som visade på stigande bränslelager. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 0,2 procent medan Exxon steg 0,6 procent. ...

Jays Vd-intervju 2

I måndags öppnade Jays en konceptbutik på Ringvägen 92 i Stockholm. Som gammal controller och egenföretagare blev jag både glad men även lite chockad då jag fasar för kostnaderna och riskerna som kan uppkomma i ett sådant projekt. Jag var helt enkelt tvungen att fråga lite mer om detta. Därför skickade jag följande mail och fick följande svar från Vd Rune Torbjörnsen. Jays värderas idag till 11Msek och rapport kommer den 17 december. Detta kan bli företaget som får årets genombrott. ...

Skördetid i Tigran?

Jag har under senaste två veckor tid handlat på mig aktier i Tigran .Ett litet företag på aktietorget aktiv inom tandvården http://www.tigran.se/top-menu/kort-om-tigran/ Aktien lämpar sig inte: För den som inte kan avstå från Pengarna en längre tid beroende på att har man köpt in sig så är man med på grund av att handeln är obefintlig och nästan omöjlig att lämna utan förlust på “kort” sikt.Väljer man att köpa aktier tycker jag personligen att man skall handla av preferensaktierna som ger betydande fördel ifall bolaget inte skulle bli uppköpt utan sköta försäljningen själva när det kommer till dividender.Den ger också ett visst “skydd"ifall det skulle bli en likvidation av bolaget. Aktiernas antal är också begränsade på säljsidan så var bered att betala en premie om ni vill in det är lite förs till kvarn som gäller och aktierna räcker inte till alla till överkomliga priser http://www.aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0000968380 ...

Insiderutredning satte press

New York-börserna öppnade starkt på tisdagen efter nattens skatteuppgörelse i USA, som innebär att Bushregeringens skattesänkningar förlängs med två år. Uppgången omintetgjordes dock i sluthandeln i spåren av uppgifter om en mer omfattande insiderutredning av den amerikanska finansinspektionen, SEC. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average i stort sett oförändrad, breda S&P 500 steg 0,1 procent medan Nasdaq Composite gick upp med 0,1 procent. Detaljhandelsstatistik publicerades under tisdagen; försäljningen i affärskedjorna i USA steg med 2,6 procent vecka 48 jämfört med motsvarande vecka förra året, enligt ICSC:s veckoindex. Enligt Johnson Redbooks index steg den amerikanska detaljhandeln med 3,8 procent i jämförbara butiker under vecka 48, jämfört med motsvarande period ett år tidigare. ...

Epicept - Latest from Tullytown

Jag ställde ett par frågor till Bob Cook i förra veckan, nu på morgonkvisten dök svaren upp. I heard the news about a retracted Health Canada application. A correct move in the current situation. However did Health Canada relay a decission of approval yes/no before you retracted your application? I’m under the impression that the application and decission can be reopend at a later stage pending a positve decission on data protection, is that the case?No decision was made in Canada prior to our withdrawing the application. Provided we refile within five years, the application will revert to the prior status it had within the regulatory review at the moment we withdrew the application. ...

Blir det någonsin som man tänkt sig?

Man tycker synd om Finnairs VD som försöker bringa lönsamhet till Finlands stolthet i luften. Att kabinpersonalen skulle strejka var säkert med i planeringen. Strax efter offentliggjordes också planer på att eventuellt ersätta inhemsk kabinpersonal med utländsk. Billigare arbetskraft förstås! Efter det har dragkampen varit igång och finska riksförlikningsmannen Esa Lonka kommenterade i helgen att det var en mycket svår konflikt. Det är inte ofta han uttalar sig på det viset, så man kan anta att parterna står ungefår en mil ifrån varandra. Finnair har dock varit obevekliga och jag är helt säker på att bolaget denna gång verkligen har bestämt sig för att driva igenom dessa åtgärder. ...