Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Epicept och veckan som gick

CEPLENE I veckan som gick kom en studie som bekräftar Ceplene´s effekt med en låg dos av IL-2 och dess verkan med en statistisk signifikant överlevnad jämfört med standard behandling. http://www.businesswire.com/news/home/20101209006943/en/EpiCept-Reports-Analysis%C2%A0Supports-Ceplene%E2%80%99s-Favorable-Impact-Survival Detta skapar ett litet dilemma för FDA. I oktober 2010 så kom FDA och Epicept överens om ett försök där man skall jämföra Ceplene och IL-2 med standard practice of care, Rapporten som kom ut sammanfattar sig så här ...

Veckans raket. Episurf 130%

Jag tänkte tipsa er alla kära Redeye:are om veckans raket, Episurf. Episurf listades på aktietorget 5 november 2010 till 4,5 kr/aktie. På en månad har aktien ökat till 10,25 kr/aktie. En ökning med ca 130 %. Bolaget utvecklar individandpassade knäimplantat som skall möjliggöra lagning av broskskador i knäleden. Som ni alla säkert vet kan broskskador uppstå till följd av trauma alternativt generell förslitning (artros). Det finns inget liknande på marknade i nuläget, vad jag vet i alla fall. Implantatsystemet riktar sig mot patienter mellan 35-65 år. Det enda erkända alternativet som finns i dagsläget är hel- eller halvprotes. Tyvärr genomförs en sådan operation först då skadan progredierat till en mera utbredd förslitning i leden och det kan ta flera år. ...

Det blev inget!

Det är för många som tycker det går bra nu. Osäkerheten sprider sig. iTradare, Whimsicala placerare och Trattar, klart utan fån, verkar bli lite fundersamma. KF kan väl sitta där med sin f–b—de gas och olja och känna sig nöjd. Efter allt guldskrik känns det uppfriskande med lite järnmalmshojtande. Bio går ju som vanligt bra, ..går inte så bra, …går jättebra, …går väl …, äh, vaf ….., Karo-folket verkar i alla händelser ha kraxat färdigt för tillfället, medan andra löper som hyndor efter vive-what-ever. Den oförbrännelige fågeln och le Dog pekar inte med hela handen. Vad gör jättesäker, inte så säker, jo men säker, äh, vaf …. placerare under tiden? ...

Biotec Pharmacon ASA och dotterbolaget ArcticZymes

ArcticZymes- värt mer än hela koncernen? Ett loppisfynd av Edvard Munch, eller Norges dyraste exportprodukt för 500 Miljoner USD per liter? Visst höjde man på ögonbrynen när en köpare 2008 på Sotheby’s aktion i New York bjöd 299 miljoner kronor för Edvard Munchs tavla ”Vampyr”! Vampyrer är visserligen på modet men så mycket för en tavla? Visserligen en Edvard Munch och originalet kommer nog inte fram för allmän beskådan förrän nästa gång verket byter ägare, kanske på Sotheby’s i New York. ...

Sigma en klockren köpkandidat

Sigma ett mycket intressant bolag, trots väldigt låga marginaler kring 4 % så är bolaget snålt värderat. Förvärvet cypoint bör bidraga med ca 25 öre i vpa. Lägg därtill en underliggande verksamhet som har potential att producera 55 öre i VPA (71 öre toppåret 2007) I worst case scenario får man sigma för drygt 8,5 ggr årsvinsten. Best case scenario ger oss ett P/E tal kring 6,7 (enligt min kalkyl) Och ca 6,2 enligt börsveckans kalkyl. ...

CybAero, bekräftelse utan action.

Detta är min första blogg här på redeye, jag känner att jag vill dela med mig av ett företag som jag tror på och jag inte tror så många känner till. Jag hoppas även att vi kan få igång en diskussion angående bolaget och dess produkter. Det finns några analyser på Redeye, samt en del bloggar, men det är relativt lite information generellt angående bolaget. I min mening har bolaget gått från osäkerhet till klarhet det senaste året. De har under 2009 och 2010 Tecknat avtal med två giganter, INDRA samt EADS. ...

Domedagen försenad?

Visst är det konfunderande detta med mycket domedagssignaler från macrosidan med problem i Euroområdet och USA. Samtidigt kommer många positiva signaler från microsidan där bl.a svensk industri går som tåget nu. De som lyssnat på domedagsprofeterna mycket sitter antagligen med liten aktiedel och har missat uppgången fast kanske tagit igen lite på guldets uppgång förstås (om de inte blivit pålurade kattguld förstås som en del handlare i Kina bl.a…). Dessutom konserverna håller sig ju ett tag…;-) ...

Nästa kris - kreditbubbla i Kina?

Vi lever i intressanta tider som alltid. Nyckeln till lyckade investeringar tror jag är att formulera tankar och strategier tidigt. Jag vet att Warren Buffett bara säger sig titta på mikro vid investeringar, men för mig är makro allt för intressant och spännande för att inte väga med. Som del av detta tycker jag det är dags att spana efter nästa bubbla. Och det kan vara kreditbubblan/fastighetsbubblan i Kina. Här är en intressant artikel i ämnet: http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/8182605/Chinas-credit-bubble-on-borrowed-time-as-inflation-bites.html ...

Banker vinnare i USA

De amerikanska börserna visade små rörelser under torsdagen. En positiv öppning följdes av ett negativt sentiment under eftermiddagen. I sluthandeln förbättrades stämningen och kurserna avancerade något. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average nästintill oförändrat, det breda S&P 500 steg 0,4 procent medan Nasdaq Composite klättrade 0,3 procent. Rörelserna på råvarumarknaderna var blandade under gårdagen. Råoljan och ädelmetallerna steg medan basmetallerna visade nedgångar. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljans januaritermin en uppgång på 0,11 dollar per fat till 88,39 dollar per fat. De båda oljejättarna Chevron och Exxon steg 0,6 respektive 0,2 procent. Guldproducenten Freeport-Mcmoran steg 1,9 procent sedan de låtit meddela att en extrautdelning på 1 dollar per aktie samt en 2:1 split ska genomföras. ...

Ska man ducka eller surfa Q1/2011?

De senaste veckorna har en hel del politiker uttryckt rätt stor oro inför Q1/2011. Anders Borg var ut i veckan och officiellt oroade sig för de svenska bankerna. Även Gordon Brown tyckte att Europas ledare borde samlas i elfte timmen och reda ut unionens problem! Det kan tyckas aningen underligt att se dylika kommentarer eftersom i princip 100 av 100 prognoser ger en ganska positiv bild (börs) av 2011. Bolagen går onekligen bra, kassorna är fyllda och ledningarna är positiva. Varför denna oro? ...