Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dynamiskt agerande – Aktiemarknadens motsvarighet till speluppfattning

I många diskussioner rörande aktiehandel finns det en djurisk vilja till att översimplifiera något som är tämligen komplicerat. Detta sker allt som oftast genom att försöka ange lämpliga statiska värden för olika nyckeltal. Är det inte P/E-tal, utdelningar eller stoploss så är det när 20 days moving average korsar aktiekursen. Efter att läst Yxhugg´s intressanta blogginlägg ”Skydda ditt kapital – åtta procents regeln” samt kommentarer till denna kände jag att det finns ett behov av detta blogginlägg. ...

pOPCOrN?

När föreställningen börjar är det inte fel med lite pOPCOrN. Om vibbarna är rätt och jag inte redan har julknäck i lurarna så är det åter dags för jul & nyårsrally i Renewablebolaget OPCON. Det har hänt förr. Kort om OPCON _Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning. Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien och Danmark. Antalet anställda är cirka 375. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i tre affärsområden: ...

Börsreflektioner

Måndag morgon, terrordåd i Stockholm?? Börsen reagerar med ett “suck”. Undrar vad som hade hänt världen över om detta hade hänt i New York av en “ensam” galning. Tror att propotionerna hade blivit tusen gånger större med presidenter och ledande amerkanske politiker som hade gått ut och lovad det amerikanska folket att Al Qaida skulle förgöras för gott. Med detta hade följt tidningsrubriker och nya hotbilder som följd och då ett börsfall utan dess like i spårerna av detta. Men nu hände det i Stockholm och det hanteras på det “svenska” viset. Lungt och sansat och ingaa förhastade slutsatser, bra Reinfeldt & co. Det skapar även lugnet på börsen. ...

Uppåt på budspeckad måndag

New York-börserna steg under fredagen till följd av att positiv makrostatistik presenterades med ett minskat amerikanskt handelsunderskott. Ytterligare stöd kom från General Electric som meddelade att bolaget höjer sin kvartalsutdelning. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,4 procent medan breda S&P 500 steg 0,6 procent samtidigt som Nasdaq Composite stängde upp 0,8 procent. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 87,79 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång med 0,58 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon steg med 0,4 procent respektive 0,3 procent. ...

Skydda ditt kapital - åtta procents regeln

Fråga: “Stämmer verkligen det där med att man ska sälja så fort man ligger minus 8 procent? Jag låg alldeles nyss kring minus 8 procent på SSAB och nu ligger jag plus. Samma sak när jag köpte Volvo och Rezidor för dryga året sedan. Där ligger jag ca 73 och 53 procent plus på idag. Kan säga att jag är glad att jag inte kände till den principen då jag låg minus. :)” / Santo ...

Jag har inga räntefonder

Man skulle kunna tänka att just p.g.a. finanskrisen och oron på finansmarknaden under de senaste tre åren gjort att det vore bra med placering i räntefonder, men nej detta stämmer inte. Jag ska visa varför med ett nutida exempel. Låt oss backa tiden till 2007 då allt snurrade “som vanligt”. Person A placerar sitt kapital i en räntefond. Av ren tur, eller p.g.a. stor skicklighet, så placerar han i den räntefond som kommer gå bland de bästa de kommande tre åren., Öhmans obligatonsfond nästan +17% på tre år! 17% avkastning på tre år är ju inte illa då omständigheterna har varit som de varit. ...

När blir Epicept kassaflödes positiv på ceplene?

Hur mycket pengar behöver Epicept för att överbygga perioden tills dom är kassaflödes positiva? Kritiserade Kiwork för deras milt sagt överdrivna prognos att dom skulle ha en omsätting på ca.8 miljoner kr.(2010) Fram till Q3-10 har omsättingen varit 245000kr!! Det är inte bara Jack som lämnar överdrivna prognoser. Han har men hittils missat allt och tagit MYCKET LÄNGRE TID en vad han trot. Så varför skulle jag om jag ger er en prognos om framtida inkomster ha någo lunda rätt? Tja håller man fötterna på jorden och inte räknar med överdrivna siffror så kan man ha någolunda rätt. Tänk på att en serigös amatör häller proffsiionel analytiker. ALLTID förändrar sin prognos vart efter han får mer fakta, men, man kan ALLDRIG spå framtiden. Men genom att försöka prognosera framtida intäkter så kan man skaffa sig en bra bild om bolaget framtida inkomster. ...

LKAB beställer Malmvagnar

LKAB beställer 120 st nya järnvägsvagnar alla kommer att vara levererade 2015 till en kostnad på 80 miljoner kronor. Om nu Northland Resources skall skeppa till Narvik hur har de löst frågan med malmvagnar köper de begagnade eller nya. Förra gången LKAB beställde de billigare vagnar från Sydafrika men de klarade inte det kärva klimatet så de fick köra med gamla vagnar med mindre kapacitet. Northland Resources har kanske möjligheten att köpa begagnade vagnar om inte vem skall bygga och vem har möjlighet att bygga malmvagnar på kort tid. ...

2017-05-30 14:03 · p51

Rest in Peace - Storägare Nils Stormby avliden.

Storägaren i ett av mina favoritbolag; Dignitana, Malmöprofilen, vinkännaren, chokladälskaren, läkaren och livsnjutaren i stort, Nils Stormby har avlidit 81 år gammal efter en tids sjukdom. R.I.P. Nils. Låt oss hoppas och tro att ditt skötebarn Dignitana når den framgång som du säkert drömde om. Helt klart är i alla fall att du fick se början på något stort, som det ser ut i dag. / Your_Therapist

Kiwork och prognoser

Efter dom senaste åren fått hem hundratals erbjudande om att köpa onoterade aktier och aktier inför börsintruduktionen. Offtas får man ett fint, godkänt investeringsmedrandum. Som är godkänt av fi och en fin analys firma har gjort en fin prognos över framtida intäkter. Så är man milt sakt ganska lutrad vid det här laget om över opptimistiska prognoser. Man bör tänka på att oftas är dom alldeles för opptimistiska och det tar mycket längre tid en vad man tror att få bolaget kassaflödes positivt. Att jag valde att ta som exempel Kiwork, men det gäller många, många småbolag rent allmänt. Bolaget syslar med hjärtmäting. Gå in på hemsidan www.kiwork.se ...