Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Midway och ACAP

Har under hösten skrivit två bloggar om dessa två bolag. Vill med denna blogg bara följa upp hur aktierna har gått samt blicka framåt mot 2011. Sedan min första blogg den 24 september har Midway B stigit med 33% (från 30 till 40 kr) medan ACAP har stigit med 34% (från 38,5 till 51,5). Börsen har under samma tid stigit med 6%. Sålunda en bra överavkastning så här långt. Under 2011 tror jag att Midway kan prestera en vinst på ca 4-4,5 kr/aktie. ACAP tror jag kan hamna någonstans kring 7 kr/aktie. Båda aktierna tycker jag känns fortsatt köpvärda. ...

Done: förvärv ger bra köpläge

Ägt och följt Done sedan 2009 (analys av Done från 2009 går att hitta på redeye.se) Såg att värderingen letade upp till sitt rätta innan Done förvärvade Ottoboni vilket öppnade upp en större uppsida: Ottoboni har växt 30% per år och har en nettokassa på 6 MSEK. Nu vet vi inte vad Done kommer över infacto vilket som är Ottoboni ett fint tillväxt bolag med stark balansräkning. I.om förvärvet at Ottoboni är nu Done en utav de största i branschen! ...

10 fakta om olja, och lite gas..

Lita inte på skribentens räkneförmåga… 1. Världens första oljeproduktion startade år 327 när kineserna borrade sig ner 240 meter med bambupinnar och lyckades få upp dom första dropparna av “brinnande vatten” som man sen gjorde saltlake på.. 2. Världens första offshore produktion år 1891 av Riley&Bankers i Grand Lake, Ohio Usa , från en plattform i trä.. 3. Världens djupaste offshore brunn är BP:s Transoceans Deepwarer horizon i Mexikanska golfen som är 10,683 meter djup..Poff, och så var den historien slut, för tillfället i alla fall.. ...

Ganska trist i öppningen

De amerikanska börserna noterade nedgångar under onsdagen. Stigande obligationsräntor, en starkare dollar och oro för Spaniens skuldkris tyngde. Vid stängning var Dow Jones ned 0,2 procent, S&P 500 föll 0,5 procent medan Nasdaq backade 0,4 procent. På råvarumarknaderna var rörelserna blandade under gårdagen. Oljepriset steg på eftermiddagen sedan veckans amerikanska lagerrapport visat på kraftigt sjunkande råoljelager. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en uppgång med 0:30 dollar per fat till 88:58 dollar per fat. ...

C-Rad - Imponerande 2010, uppköpsbud kan komma, Elekta?

Att C-Rad nu etablerar ytterligare samarbete på USA-marknaden kommer snabbt att visa sig på kommande resultatrapporter. USA står för 50% av världsmarknaden inom strålterapin och det ger C-Rad stora inkomster nu när orderingång och försäljning är bättre än någon gång tidigare. En annan marknad som jag skrev om tidigare är Kina, som totalt har 1500 acceleratorer av totalt 7000 utplacerade i världen. En redan nu mycket stor marknad alltså. Medicinteknik och särskilt inom onkologi kommer att växa mycket starkt framöver och bla så räknar Elekta med att Kina snart kommer attstå för 25% av hela Elektas omsättning. Detta kommer på ett markant sätt synas i C-Rad´s försäljning mycket snart, då jag har mycket god grund att tro att det är ok att sälja Sentinel i Kina redan nu. Detta för att Kina nu underlättar genom att sänka krav och processer för att få dessa produkter godkända. Man satsar oerhörda belopp nu för att upprusta hälsovården i Kina. ...

Viking förbereder sig för peak-oil?

Viking Q4 - 2 månader Omsättning: 129,8 Meur (122,1) Resultat före skatt: 7,1 Meur (0,34) EPS: 0,65 euro (0,03) ROE: 6,4 % (6,5%) Gearing: 32,2 % (48,2%) Viking drämde till med en kanonrapport! Kvartalsvinsten ökade nästan 20 ggr! Ledningen tonar dock ner resultatökningen och menar att den beror på fler trafikdagar och en starkare krona. För första gången på länge är inte de ökade bränslekostnaderna ett stort problem, trots att oljepriser har stigit under året. Kanske ett nytt perspektiv från en ny VD? ...

Svenska naturtillgångar

Hej läsare, investerarare, dumpare eller vilka epitet ni än må falla in under. Mina blogginlägg brukar inte hålla någon större kvalitét, eftersom jag håller på och lär mig - och då ganska mycket från grunden. Efter spridda investeringar (äggkastningar i olika korgar) har dock 2010 varit “ganska” gynnsamt och det börjar bli dags att räkna på om man ska sälja av några förluster för att kvitta av sina vinster i nästa års deklaration. ...

C-Rad - Positivt besked idag, fler triggers motiverar högre kurs!

Jag började skriva på detta redan igår, men hann inte publicera då jag ville komplettera inlägget idag. Mycket kul att C-Rad släppte ett viktigt PM idag och jag har som jag tidigare skrivit väntat mig ett flertal viktiganyheter och händelser för C-Rad under december. Jag räknar med att vi kan få en mycket stor nyhet till under året och då gällande GEMini. Förhandlingar har pågått under en tid och jag tror att det snart är dags för ett genombrott i dessa förhandlingar, jag hoppas och tror starkt på detta! ...

Toworks nyemission - sista chansen att komma in billigt?

En extra bolagsstämma som hölls i måndags beslutade att tidigare föreslagen nyemission ska genomföras. Villkoren är enkla, dvs för varje aktie har man rätt att teckna en ny á 12 öre/st. Det finns idag drygt 10 milj aktier i bolaget och den i förväg garanterade nyemissionen kommer att ge ett tillskott i kassan på drygt 1 milj kr. Länk till dagens pressmeddelande: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=56982&Language=1 Kapitaltillskottet kan komma att räcka för att säkra likviditeten fram tills det att Towork blir ett vinstdrivande bolag. Lyckas man få igång försäljningen samt få igång bemanningsverksamheten på ett bra sätt finns alla möjligheter att break even kan nås redan under första halvåret 2011. Man gör för tillfället en större satsning inom områdena ekonomi och finans och söker 30 personer som ska ingå i företagets bemanningsteam, se nedan länk: ...

Balder - dessa analytiker.....;-)

Balder rekade jag här när kursen i början av året var ungefär hälften och började köpa ännu billigare förra året. Caset var som jag då skrev nästan för bra för att vara sant. Vad höll då de välbetalda (?) analytikerna hus ofta med som enda uppgift att följa fastighetsbranchen. Fullt upp med personalfester eller på att räkna vad kommande bonusar skulle bli kanske…;-) Nu kommer plötsligt rekarna som spö i backen: ...