Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SÄLJ Aqualiv (fd. Mobwatcher), 3:e kontrollbalansräkning inom 1 1/2 år

Skriv en analys förra sommaren där jag rekommenderade sälj för aktien/bolaget. Då låg kursen i 0,13 och man hade precis gjort en NE under sommaren efter en kontrollbalansräkning, sedan kom en kontrollbalansräkning till som väntat, ny NE i jan/feb 2010 och sen nu ännu en kontrollbalansräkning. Det måste vara ngn form av rekord att göra tre kontrollbalansräkningar inom loppet av drygt 1 och 1/2 år för ett noterat bolag. För er som fortfarande har några aktier så skulle jag ta förlusten nu innan årsskiftet eller ta den när som. Det här bolaget kommer nog tyvärr aldrig lyckas i den skepnad dom har nu. Enda räddningen är ett uppköp och det kommer nog först när bolaget går in i rekonstruktion. ...

Formpipe, nu händer det! Drygt 10 MSEK i orders på några veckor,

Har försökt skrika mig hes för potentialen i aktiekursutvecklingen för Formpipe sen valet/rapporten men framförallt efter att ramavtalet blev klart. Kändes mest som att de flesta här inne bara gäspade åt det hela, tyvärr för det var som jag skrev Remium & Carnegie som fortsatte tanka. Sen har ordrarna rasat in och ligger på ngn sorts ATH enligt mig med nästan 10 MSEK i nya orders på mindre än en månad. Det bästa av allt är att vilken dag som helst så kan det ramla in en ny order på någon/några MSEK vilket lyfter aktien varje gång. Kanske redan i eftermiddag. ...

Sensodetect - update av läget

Sensodetect har kommunicerat att man avser att rapportera preliminära resultat från studierna som genomförts i Tyskland. Detta är den närmaste triggern som vi ägare sitter och väntar på. “En mer ingående rapport kommer att presenteras i samband med inskickning av data för publicering under slutet av 2010. " Detta pressmeddelande bör alltså komma inom åtta arbetsdagar, förutsatt att tidsramen håller. Det är tänkbart, dock naturligtvis inte självklart, att dessa resultat kommer att följas av ingångna försäljningsavtal i början av 2011. Eller som VD Johan Källstrand själv uttrycker det: ...

Nervös veckostart

De amerikanska börserna handlades kring nollan under fredagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent, S&P 500 steg 0,1 procent medan Nasdaq Composite var upp 0,2 procent. Även på råvarumarknaderna var rörelserna stillsamma. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 0,06 dollar per fat till 87,76 dollar per fat. De båda oljejättarna Chevron och Exxon tappade 0,6 procent respektive 0,1 procent. ...

Har nästan fördigställt min portfölj. Kommentera gärna.

Efter två timmar badminton är man rätt mör. Har dock lite svårt att sova.Så varför inte blogga lite så här mitt i natten. Först och främst vill jag gärna återigen poängtera att jag är en glad amatör men har aktieköp som en hobby. Man kan väl ha en sämre hobby än aktier… Jag har nästan gjort färdigt min portfölj. Tanken var från början att den skulle bestå av totalt tio aktier. Ni kan se min portfölj nedan: ...

Börsfall!

Hej på er! Hoppas ni har hälsan. Ryktet går på redeye att Kallesfarsa är jultomte i år? Än så länge är det dock bara ett rykte…. Jag och min familj skall ta det lugnt i jul. Får jobba lite över julen då det har gått så dåligt med min trading gällande naturgas. Dock finns det glädjeämnen även i år…Skrev senast en blogg 6 december. Skall sammanfatta det lite kort. Skrev en fortsättning i kommentars fältet så jag hoppade lite mellan innehaven. Dock blev det precis som jag skrev. ...

Epicept och Tysklandförsäljings rapport

Nya statistiken för novembers läkemedels försäljing har kommit in. Viseligen ökade grupp L där ceplene tillhör ATC systemet. Försäljingen var ca. 355.7 miljoner euro i nov. för L gruppen mot ca.342.1 miljoner euro i okt. Tyvärr är det svårt att säga hur mycket ceplene säljs för. Men tror förtfarande det säljs för obetydliga summor än. (se min prognos i min föra blogg om Epicept) Källan för mina siffror är www.bpi.de och se mina bilder från okt. och nov. Går att hitta på sidan under (daten und fakten)gå sen vidare till brachen-daten tryck sen på Arzneimittelsegmente nach anatomisch-terapeutischem code (ATC) ...

Karo Bio, blir det några julklappar?

För några av bolagen i den svenska biotekniksektorn har det snart passerade året inneburit stor turbulens vilket till viss del har varit en återspegling av ett internationellt svårt klimat vad gäller riskvillighet att investera i utvecklingsbolag med otydlig finansieringsbild och otydliga strategier i sin affärsverksamhet. För några av de tio-femton bolag som jag bevakar har det inneburit extrem kurspress. Tecken på julklappar syns dock även om några kanske blir lite försenade eftersom jultomten i vissa fall har lite snö kvar att röja innan steget ner i skorstenen kan tas. I följande blogg ger jag en uppdatering för Karo Bio som för närvarande håller på att avsluta en emission som ska ge bolaget frihet att driva sitt prioriterade projekt Eprotirome genom de registreringsgrundande pivotala studierna på egen hand i Europa samt arbetsro att driva den övriga verksamheten enligt bolagets uppdaterade strategier. Besked om avslutade lyckat genomförda emissioner brukar i investerarsammanhang ensamt utgöra mycket positiva signaler för marknaden, men det finns betydligt mer att se till i caset Karo Bio även om den senaste tidens kursutveckling speglat en helt annan syn. ...

2017-05-30 14:03 · krax

Malmfältens Arbetsmarknad

Jag har läst i kommentarer om Northland Resources när någon tar upp problemet med att marknaden är överhettad i Malmfälten så påstås det att av en del insnöade signaturer att folk här upp är rädd att få jobb i Northland Resources nya gruvprojekt. Här kommer några exempel på problem som ställer till det när det inte finns maskiner eller fordon. När det har behövts en höglyftare så har väntetiden varit upp till 3 veckors väntetid och maskin företagen har sökt efter mer personal men ej fått tag på folk som fyller kraven. ...

2017-05-30 14:03 · p51

TAM - bra köpläge inför troligt kurslyft 2011

Det meddelades i ett PM efter börsens stängning i Kanada igår kväll att Tamerlanes bryggfinansiering är klar. Det innebär att Pine Point-projektet äntligen ser ut att bli av de närmaste åren. http://www.tamerlaneventures.com/index.php/news-2010/148-tamerlane-closes-the-us100-million-senior-secured-bridge-loan-and-stand-by-facility-to-advance-its-pine-point-project 2013 när produktionen beräknas ha kommit igång väntas dessutom ett zinkunderskott på marknaden. En annan bra värdehöjande nyhet i PM:et är att en ytterligare malmdepå N-204 kommer graderas upp tack vare DMS-tekniken och troligen ingå den nya feasibility-studien som släpps i mars 2011. Det betyder att nuvärdet av Pine Point-projektet kan bli ännu högre i kommande presentationer från bolaget och högre än i min aktieanalys nedan som redan nu pekar på värden motsvarande kurspotential långt över 1 CAD per aktie. ...