Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Möjligt spara 50 Twh köp OPCON

Tiotals miljarder i onödiga energiutgifter. Drygt 60 procent av företag och kommuner saknar långsiktiga mål för energibesparingar. Samtidigt råder stor osäkerhet kring lagar och regler för energieffektivisering. Det visar en undersökning från företaget Schneider Electric. Den 1 januari 2011 ändras beskattningen för den energiintensiva industrin i Sverige. Skatterna på koldioxid och energi ska höjas vilket kommer att fördyra oljeanvändning. Syftet är att minska den svenska industrins utsläpp av växthusgaser och att styra användningen mot en högre andel miljövänlig bioenergi och ökade energieffektiviseringar. Allt i enlighet med klimatmötet i Köpenhamn. ...

Forestlight Studio + Noble Entertainment = Sant

Pressmeddelande idag bekräftar att Forestlight köper Noble. Länk till PM kommer här: http://www.forestlight.se/Page/pressrelease_20101221110147.aspx Finansieringen av köpet är extra intressant varpå jag klistrar in den delen direkt: “Forestlight Studio betalar en kontant köpeskilling om 5,5 mkr för Noble Entertainment och därutöver en fast tilläggsköpeskilling om totalt 4,5 mkr att utbetalas årsvis med 1,5 mkr per år under tre års tid från förvärvets fullbordande. Säljaren har vidare rätt till ytterligare tilläggsköpeskilling på procentuell basis utifrån Noble Entertainments resultat och finansnetto under räkenskapsåren 2011, 2012 och 2013. Utbetalningen härav kommer att ske under första kvartalet 2014. Därutöver tillskjuter Forestlight Studio ca 13 mkr till Noble Entertainment för hanteringen av dess skulder samt köper loss film- och tv-rättigheter för ca 16 mkr. Förvärvet av Noble Entertainment har möjliggjorts genom lån på för Forestlight Studio fördelaktiga villkor från dess huvudägare Cantus Invest.” ...

Bioinvent levererar vidare. Kort update.

**Bioinvent**s aktie verkar ha påbörjat sin återhämtning efter en tids rekyl som delvis haft sin förklaring i ett generellt negativt sentiment kring hela biotekniksektorn. Under dagen fick marknaden en intressant vidimering kring Bioinvents underliggande partnersamarbeten som rör rättigheter kring bolagets teknologier och inte direkta inlicensierade läkemedelskandidater. Dagens nyhet gäller en vald läkemedelskandidat och utökat samarbete inom området inflammation som genererats genom Bioinvents antikroppsbibliotek: n-Co-DeR. Vilken partner som det gäller namnges inte men det handlar troligen om Mitsubichi Tanabe eller Daichii Sankyo vars samarbeten ligger inom den profil som anges vid dagens information. För varje av dessa projekt som dessa samarbeten rör finns möjlighet till åtminstone 10 MEUR i milstolpsbetalningar samt royaltys på ev framtida försäljning. Avtalsstrukturen och de genererade resultaten bekräftar Bioinvents styrka i sin affärsmodell där man förutom sina befintliga samarbeten med några stora internationella läkemedelsbolag rörande kliniska läkemedelskandidater har en mycket intressant underliggande potential genom sina teknologisamarbeten. ...

2017-05-30 14:04 · krax

Börsläget 21/12

Nu var det nästa en månad sedan sist och på grund av ihållande och segdragna projekt har stulit på tok för mycket tid och engagemang att Redeye.se har blivit lidande. Det har hänt en hel del sedan sist. Börsen har en tydlig uppåttrend och många ser positiva utsikter för 2011. (Det känns helt förryckt att vi kan lägga ännu ett börsår bakom oss). ABB: Jag har följt aktien sedan den dippade ner till 137 kronor och var osäker på huruvida den skulle fortsätta uppåt efter passerade 142 kronor. Men jag resonerade så att ABB har inte riktigt hängt med övriga börsen och låg kvar i placeringen. Idag en riktigt trevlig affär när den noterar passerade 150 kronor. Jag har för mig att det var Affärsvärlden som publicerad en mörk artikel om ABB för någon vecka sedan där det hävdades att bolaget skulle gå en dyster framtid till mötes då hotet ifrån kinesiska drakar växte sig allt större. Äsch! Jag tror ABB är ett så pass erfaret bolag att de har ett ganska långt framtidsperspektiv och kan bemöta Kina. Men visst, det återstår att se. ...

Positiva tongångar

Det var blandade rörelser på New York börserna under måndagen. Handeln kretsade kring nollstrecket och stöd kom från Europabörser i dur. Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent medan både S&P 500 och Nasdaq Composite avancerade 0,3 procent. Råvarumarknadena noterade överlag uppgångar på måndagen. Stöd kom från de europeiska börserna och trots en dollarförstärkning var sentimentet positivt. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 88,70 dollar per fat vilket motsvarar en uppgång på 0,68 dollar per fat. Bland oljejättarna steg Chevron med 0,35 procent och Exxon med 0,1 procent. ...

Epicept - Israel godkänner Ceplene

Nu på morgonkvisten dök ett mycket trevligt mail upp i brevlådan. Israeli Ministry of Health väljer att godkänna Ceplene för remissions behandling av AML. Den potentiala marknaden är dock begränsad till en mindre grupp patienter om ca 235 patienter vilket alla ej må vara berättigade till sjukvård pågrund av ekonomiska eller politiska aspekter. Dock så representerar patientantalet en potential peak marknad om ca 4,1 miljoner dollar / år för EpiCept’s partner MegaPharm, således potentiella intäktsmöjligheter för EpiCept om ca 1 MUSD / år. ...

USA:s desperata sedeltryckning kommer inte att fungera

Jag skrev förra veckan bloggen Varför det inte är en konspiration att Fed medvetet eller omedvetet finansierar USA:s statsskuld! Jag argumenterade för rubriken, men fördjupade inte diskussionen om varför kvantitativa lättnader (QE) (sedeltryckning) inte fungerar. Därför återtar jag diskussionen idag. Först vill jag bara nämna att jag inte brukar fokusera så mycket på makro och politik. Men vi lever verkligen i en intensiv makroekonomisk och politisk värld just nu. Där mycket stora, intressanta och avgörande beslut klubbas igenom, i en takt som är svår att hänga med i för dem alldra flesta. Jag tror tyvärr att risken är stor att vi kommer se tillbaka på de senaste åren som år där politiker och tjänstemän fattade många kortsiktiga och ibland idiotiska beslut. ...

Shamaran onlinestoppad för mig pga Avanzafiffel

Jag har haft en längre mailväxling med Avanza i ca 2 månader efter det att jag märkt att jag inte längre kan varken köpa/sälja Shamaranaktien på Torontobörsen. Jag fick höra att börsen där har stängt vissa aktieslag för Avanza för direkt onlinehandel, pga att det förekommit ottillåten kursmanipulation. Jag antar att det är daytraders eller maskintraders som lever på jätteomsättning sponsrat av Avanza till en förtjänst av tiondels ören per omsatt aktie, som blir i slutänden till en snygg summa för både traydern och mäklaren. ...

Aldrig mer billig olja

Kollar termometern som är i fallande temperatur och en tanke som slår mig är om oljepriset blir billigare inom snar framtid? Ju mer jag tänker på det så kommer jag till slutsatsen -NEJ ! Det kan inte bli billigare. Varför då denna slutsats? Orostider i Korea där det oundvikliga verkar besannas inom kort..KRIG. Detta primitiva sätt att lösa problem i vår delvis moderna och delvis civiliserade värld gör att oljepriset kommer att stiga eftersom det också kommer att engagera världens tre stora Kina ,Usa och Ryssland. Nåväl mina tankar går vidare till växthuseffekten som bidrar till extremare väder,kallare vintrar och varmare somrar. Detta i sin tur resulterar i förstörda skördar och mer förbrukning av olja.Världens befolkning växer så det knakar,man måste börja producera mer livsmedel eller sluta kasta så mycket som man gör idag.Man måste också bygga mer för att tillgodose efterfrågan av bostäder.Vi konsumerar mer och mer likaså kommer den tredje världen att börja konsumera så sakteliga vilket resulterar i att mer olja kommer att förbrukas.Jag tror att subvensionernas tid är förbi när det gäller oljan p g a att man börjar se reserverna sina i överskådlig tid och branschen vill så klart ha betalt för sin olja ,detta svart guld som kommer att bli en bristvara snabbare än vad vi tror och snabbare än vi hittar ekonomiskt gångbara alternativ. Detta är en deprimerande reflektion som jag fick av att titta på termometern och bör inte användas som någon avancerad teknisk analys av oljepriset,men jag tror på vad termometern visar. ...

Balls of steel

Nu så! Nu har Your_Therapis fått jullov! :o) Och vilken avslutning det blev på terminen. I dag var det dags att presentera den affärsplan som vi i en liten grupp jobbat med de senaste veckorna. Den handlade om ett nytt butikskoncept inom den gröna sekotorn. Där för att bedöma vårt arbete var en riskkapitalist, en entreprenör, en ekonom och halva klassen. Slutade med att vi tog hem segern. :-) Pris: 1 st. chokladkaka. Den ska jag nog ha som färdkost i morgon då jag åker hem till oskusten för att fira jul och nyår. ...