Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

KURSRAKTER 2011

Jag tänkte lite snabbt summera och reflektera kring aktieåret som gått. Tänkte också ge några aktietips för 2011. 2010 blev det andra året i rad som jag tjänar betydligt mer pengar från aktiehandel än från mitt ordinarie arbete. Men vi börjar med årets flopp. VÄRMLANDS FINANS - SÅLT Min största lärdom av 2010 är att fokusera ännu mer på att bolagen jag investerar i ska ha en erfaren ledning som bevisligen kan leverera. En av mina sämsta affärer under 2010 var i Värmlands Finans. Affärsidén är bra och det hade, med en kompetent ledning, kunnat ge bra inkomster. Men ledningen lyckas, som genom ett under, strula till det mesta. De flesta fadäserna går att relatera till oerfarenhet. Där med inte sagt att det endast är nackdelar med en ung och driven VD. Arbetsmoralen brukar vara på topp och ambitionerna höga. Men bristen på omdöme och oerfarenhet lyser ofta igenom. ...

Olja och bank steg i USA

De amerikanska börserna noterade små rörelser under onsdagen. Sentimentet tyngdes något av makrostatistik som kom in sämre än väntat men var ändå överlag positivt. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och Nasdaq Composite upp 0,2 procent medan det breda S&P 500 steg 0,3 procent. Krympande amerikanska råoljelager drev under gårdagen upp oljepriset till de högsta nivåerna sedan oktober 2008. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljans februaritermin en uppgång med 0,68 dollar per fat till 90,50 dollar per fat. Stödda av de stigande råoljepriserna klättrade de båda oljebolagen Chevron och Exxons aktier 0,8 procent respektive 0,1 procent. Aluminiumjätten Alcoa avancerade 1,7 procent sedan även aluminiumpriset gått upp. ...

EOS Russia

Det är väl ingen som undgått att Ryssland är på g. För att kunna behålla tillväxttakten krävs det investeringar i elsektorn på 30 miljarder dollar. Om året. Lite mycket tycker staten och därför genomför man nu en så kallad elreform för att få privata investerare att stå för notan. Det är här EOS Russia kommer in i bilden då man har som tanke att tjäna några slantar på det här. ...

Sensodetect - Tysklands sak är (som) vår.

Sensodetect släppte ett pressmeddelande där man bekräftar att testerna av SD-BERA i Tyskland har givit samma resultat som mätningarna visade i Sverige. Den tyska hjärnan fungerar alltså som vår…;-) http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=57042 Nyckelmeningen i PM är: “Kliniken på Charité kommer att fortsätta sitt samarbete med SensoDetect och genomföra fler mätningar under 2011. SensoDetect avser kommunicera kommande upplägg och resultat under första halvan av 2011.” Undersökningarna fortsätter alltså. Tyskarna verkar finna SD-BERA mkt intressant. ...

Finans dragkrok i USA

De amerikanska börserna noterade uppgångar på tisdagen. Kurserna steg successivt efter den positiva öppningen. Stöd kom från stigande börser i Europa och Asien. S&P 500 tog sig igår därmed över nivån då Lehman Brothers gick i konkurs. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,5 procent. S&P 500 steg 0,6 procent medan Nasdaq Composite gick upp 0,7 procent. Före gårdagens öppning meddelade Federal Reserve att det har beslutat att förlänga det temporära dollar-swapprogrammet med andra stora centralbanker till och med den första 1 augusti 2011. Johnson Redbooks index visade att den amerikanska detaljhandeln i jämförbara butiker steg 3,8 procent vecka 50, jämfört med motsvarande period ett år tidigare. ...

Jays rapportkommentar

Jays kvartalsrapport (aug-okt) visade i fredags på en kraftigt ökad omsättning men resultatet var fortfarande negativt. Det som var av framåtblickande natur i rapporten var att de för långt gångna förhandlingar med stora affärskedjor i USA, England och Frankrike. Dessutom väntar release av den nya luren till Iphone i dagarna och jag hoppas att detta kan bli en riktig trigger. Jag skickade lite frågor till VD, Rune Torbjörnsen, angående rapporten och fick svar idag. ...

Måluppföljning 2010 och Top Trades för 2011

Jag sitter här på kontoret och jobbar över lite! Har ett par roliga IT-projekt i uppstart, men måste ju passa på att se till portföljen också. 2010 var ett bra år för mig. Sen jag startade mitt företag har min inkomst före skatt på 3 år ökat med ca 100%. Detta säger iofs mer om det svenska skattesystemet som anställd än om mina prestationer. Ca 200 000 SEK tillförde jag i nysparande under 2010, godkänt vad gäller det målet. Min portfölj då? Jo, den har gått upp ca 15%. Sämre än OMXS index, men jag placerar med ganska låg risk. Mitt mål var referensränta + 10% så jag får ändå godkänt där tycker jag. ...

Spelsektorn på väg att bli het igen?

Speksektorn är idag klart lägre värderat än den varit på många år, Samtidigt som alla bolagen går väldigt starkt och kommit med ytterligare positiva signaler senaste dagarna. Betsson värderas till PE 12 på nästa års prognoser, trots en starkt tillväxt och nu fått en bra start på sin Asiensatsning, massvis av favoritfall tyder även på att kv4 kan komma att ge väldigt bra marginaler och ett bra resultat kv4. Unibet värderas ännu lägre, troligtvis ett PE lägre än 10 på nästa års vinst efter att ha tappat en viktig marknad under året, men nu i dagarna kom ett meddelande att Unibet gör ett återtåg in på den Italienska markanden iaf, vilket tyder på framtidstro och satsning framåt, även här är det troligt med ett väldigt starkt kv4 då det varit en väldigt stor andel favoritfall i de europeiska fotbollsligorna senaste månderna ...

Den halva miljonen uppnådd!! + Diversifiering contra fokusering

Idag kom depån upp i den efterlängtade halva miljonen! 503 000 kr! Det känns riktigt bra att nå denna milstolpe. (Sedan vet vi ju alla att våra depåer går upp och ned (liksom börsen). Man kan inte veta vad depån har för värde imorgon eller efter jul- och nyårshelgerna.) Orsaken till varför depån har stigit över den halva miljonen är för att Questerre har gått upp 17 % på två dagar, Northland har stigit 15 % på några veckor och PA Resources har ökat sitt värde 15 % på en vecka ungefär. Flera andra aktier har stigit, men ”bara” några blygsamma procent. (Pare är ny i portföljen, se nedan.) ...

Nu är vi igång!

http://svtplay.se/v/2275989/forsta_spadtaget_idag Intressant intervju med Waplan: http://realtid.se/ArticlePages/201012/14/20101214163419_Realtid056/20… Kursen har börjat röra på sig riktigt hyggligt efter min första rek men det är bara början om man får tro detta diagram hur det brukar vara för nya miningbolag som hittar fyndigheter: http://dollardaze.org/blog/posts/2007/December/02/1/figure1.jpg Känns som en skön resa påbörjats nu. Vi är väl i början på punkt 6 nu…;-) Norske Teigen han “fiskhandlaren” verkar ha sålt klart sina Naur som tryckt kursen ett tag. Han ska ju ha sagt att han inte kan mining utan bara köpte aktierna för att bolaget då var värderat under kassan. Teigen har gjort en fin affär i alla fall och verkar vilja ta väldiga risker för torskbolaget han flaggat upp i verkar inte gå så bra men är väl lågt värderat då kanske … Nu verkar han alltså var ur och även arbitageaffärerna efter nyemission avtar. Fantastisk egentligen att marknaden svalt en nyemission 1:1 på över 1,5 miljarder Skr så bra det brukar vara den största av alla köpsignaler när det är så som någon sa… ...