Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Troligt med kurspress efter helgen

New York-börserna noterade blandade rörelser under torsdagen efter att den makrostatistik som presenterades under dagen var sammantaget i linje med förväntningarna. Vidare tyngdes Dow Jones av banksektorn där Bank of America sjönk markant. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,1 procent medan breda S&P 500 och Nasdaq Composite stängde ned 0,2 procent. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång med 1,08 dollar per fat till 90,91 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och BP steg med 0,9 procent samtidigt som Exxon steg med 0,6 procent. Vidare klättrade aluminiumföretaget Alcoa med 1,3 procent. ...

2010 - ett avslutat kapitel

Oron..plötsligt kommer den… det rör på sig, likt Jurassic Park när vattenringarna ökar allt eftersom dinosaurierna kom närmare. Utan ringar inga vågskvalp, inga rörelser. Ett glas med vatten som sakta avdunstas i takt med att inflationen stiger. Men oro. Uppåt. Neråt. Spännande. Att hitta kursvinnarna, tycker jag, som nybörjare, tillskillnad från Veckans Affärers korta portfölj, har varit enkelt. I alla fall om portföljen har trätt i kraft sedan räntan var nere på noll och då börsuppgången har varit relativ stadig - nästan för stadig. För min egen del tror jag nästa år blir något kämpigare och kräver en mer aktiv roll. Det innebär också att jag är tvungen att sälja av, minimera och effektivisera. När jag skriver kämpigare menar jag inte att jag tror på en marknad som är orörlig, utan en marknad där det gäller att hitta värdepapper som pekar stabilt uppåt istället för att balansera mellan ett flertal korgar av trygghet och panik. ...

Min fyrklöver...

Solen lyser från en klarblå himmel och någon säger att det är 34 grader varmt. En iskall Singha svalkar strupen ett tag på den heta beachen. En norrman i solstolen bredvid säger att han hört att det är precis lika kallt hemma i hans hemstad i mellannorge som det är varmt här nu. Så var det med den globala uppvärmingen sa jag den verkar bara vara här nere nu för tiden…. Norrmannen svarade att han hört en teori som han trodde på att jorden ändrar sitt förhållande till solen några grader och att vi nu gått in i en kallare period hemma. Hmm det kanske är samma bluff med domedagarnas peakoil som med den globala uppvärmningen… redan på 70-talet sa man att oljan skulle ta slut när som helst… oavsett så till domedagarna förtret lär det komma alternativ i takt med att högre oljepris gör detta lönsamt. Men till domedagarnas glädje finns det säkert något annat att oroa sig för det gör det ju alltid som Lynch så träffande säger… ...

Aktier-hur roligt som helst!

Varför äger jag aktier? Mitt första svar måste vara att jag tycker att det är roligt. Det är lust fyllt och känna sig delaktig i företag som försöker skapa mervärde för sina ägare och konkurrerar med andra företag. Intresse väckande med ny teknik och hur idéer omvandlas till produktion. Det känns som ett 100 meters lopp som aldrig kommer i mål men där spänningen heller aldrig faller bort. Det andra svaret är; pengar. Jag vill att min depå skall växa och skapa trygghet för mig själv och min familj. Med de ackumulerande (?) vinsterna skall jag kunna göra de saker som jag annars inte skulle kunna ha finansiella muskler till. Det må vara att sitta på en strand och smutta på en Singha (Ture) eller bygga om på huset där hemma.(KF). ...

Udda oljeprospekteringsbolag i Kurdistan

Intresset för aktier leder till intresse för bolag och vad de sysslar med..och till ny kunskap. Mycket utvecklande. Jag själv har fastnat i oljehålet. Nu fattar jag hur en del av dessa oljekällor har kommit till. Det var engång biologiska avlagringar på havsbotten som täcktes med sediment, nya avlagringar, nya sediment…skiktat. Under högt tryck och efter miljoner av år har det bildats gas, olja, skiffer, kol .. beroende på utgångsmaterialet och aktuellt tryck. Vad gäller oljan så föreställer jag mig en flera 100 km2 stor underjordisk oljesjö, som förr eller senare punkteras uppåt när jordskorpan ändrar sig…och då pyser allting ut och försvinner. Grejen är att när kontinenterna kolliderade så blev det våldsamma stora förkastningar, och den stora vida oljesjön bryts i bitar. Några av dessa bitar lyfts upp och andra ner. Tortbitarna förskjyts alltså mot varandra vilket gör att oljeskikten plötsligt bli instängda även i sidled. Det kan inte längre pysa bort i sidled och chansen att oljan nu kan ligga kvar där i miljontals år blir mycket stora… ...

Nästa Ryssland för Medas lancering av ceplene?

Tror stark på Ryssland blir det första stora land utanför EU som godkäner ceplene? Meda har en stark och mycket kunnig orgianistion där och vet hur marknaden fungerar där. Svårt att hitta någon bra statistik över hur många AML patienter som finns där men jag räknar på ca. 5700st insjuknar där ärligen. Israel godkänandet var en liten framgång för Epicept och en fin jul klapp till Epicepts hårt prövade aktieägare. Men räkna INTE på några stora inkomster dom närmsta åren där i från. Men betänk på att Israel har många sjukvårds turister från utlandet där och en hel del ochså inom leukemi. Ironisk ochså en del rika amrikaner som tycker dom INTE får tillgång till visa läkemedel och vård i världens rikaste land. Åker allså ner till Israel!! Betänk på ochså många araber ochså säljer sitt hus för att få råd att specielt inom leukemi vården tillgång till kunnig vård och visa mediciner i Israel. Låter kanse konsigt när man läser svenska vänster vridna journalister hat articklar om Israel. Även om offisiellt arab politiker och Israel är den stora fienden. ...

God Jul

Så här på julaften så kanske det går bra att lägga in en liten annorlunda blogginlägg. Det handlar om julens riktiga budskap…..nej det har det sagt så väldigt mycket om förut så det tänker jag inte gå in på. Utan vill bara önska Er alla på redeye, både vänner, “fiender” och personal en riktig skön och härlig jul. Trots motargument och hårda ord emellanåt får vi inte glömma att det bara är aktier det handlar om och en väldig tur att det finns olika synpunkter på saker och ting, annars hade det aldrig funnits köpare och säljare heller. ...

Lite julklappstips för den med starka nerver.

God jul till redeyecommonityn, snart kommer tomten med hårda och mjuka paket. Själv sitter jag i tomteland och “snyltar” på morsans grannes bredbandsuppkoppling för tillfället. Vi passar på att önska våran speciella oljebloggare och allas favorit Kalles farsa för alla hyllningar tidigare i dag, och jag tror att jag talar för dom flesta här inne när vi säger att vi nog har tjänat någon krona eller två allihopa på hans utmärkta oljetips under åren (för nu handlar det faktisk om år). Och kalles farsa - det är jag på bilden, men överviktigt???? Nej inte det minsta, bara välmåeende. ...

Den Insiktsfulla tomten

Insikt är att ha kunskap och förståelse grundad på orsakssammanhang.. Redeyes medlemmar är insiktsfulla tomtar som har ett givet mål..Målet är att bygga upp ett så stort kapital som möjligt, byggt på insiktsfulla placeringar och det gör man målmedvetet..På Redeyes sajt finns det massor av tips om aktier som är av god eller mycket god kvalité, och ibland av undermålig kvalité..Ett och annat giftpiller ligger ibland i godisskålen i form av Karo Bio och Malka Oil..Et tu, Brute..Börsens nya handelssystem INET gjorde sitt intåg i våras och high frequency tradingen tog ytterligare ett kliv in i dimman.. ...

Fastighetskrasch på G?

Anders Åslund, senior fellow vid Peterson Institute for International Economics i Washington, varnar för “ohygglig” bostadsbubbla och fastighetskrasch “som i slutet av 1989”. Bostad Riksbanken måste höja räntan i en betydligt snabbare takt än vad som nu är fallet. Annars riskerar fastighetsmarknaden att krascha totalt, skriver Anders Åslund på DN Debatt. “Märkligt nog håller banken på att upprepa amerikanska centralbankens misstag, som ledde till en ohygglig fastighetsbubbla”, skriver han i tidningen. ...