Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Övervärderade fastighetsbolag?

Börsens fastighetsbolag har fått sig en rejäl resa under året. Det är inte så konstigt efter att de var nedtryckta av höga räntor och ökande vakanser. Konjunkturen har vänt nu, företagen är åter ute och letar efter nya lokaler vilket borde leda till högre hyror. Hyrorna har också börjat rör på sig, främst i A-läge i Stockholm. Utanför innerstaden är vakanserna fortfarande höga och marknadshyrorna rör sig inte lika snabbt. Ute i landet rör sig makrnadshyrorna nästan aldrig. En hyresökning slår dock inte igenom så snabb i resultaträkningen. Kontrakten ligger oftast på 3-5 år och när en uthyrning sker så är det ofta rabatter med de första månaderna vilket leder till en fördröjning av intäkterna. Konsekvenser av detta? Intäkterna borde öka för de bolag med lokaler utanför Stockholms A-lägen. ...

Boprisbubbla

Så här i julledigheten har jag för att fördriva tiden tittat på prisutvecklingen av bostadsrätter som verkar vara det stora orosmolnet för alla beslutsfattare just nu. Frågan är har vi någon bubbla? Den en förklaringen jag hittar till att vi skulle ha en bubbla är att priserna har gått upp väldigt mycket. Ett föga intellektuellt resonemang men inte för den sakens skull helt fel. Min åsikt är att priserna bostadsrätter och småhus bör följa ekvationen ...

Ture Tratts memoarer - En skandal

“Om det fanns en bok som hette Tures memoarer så skulle den nog vara rolig att läsa. Jag och säkert många med mig ser ju dig som en av tungviktarna här på redeye. Man undrar ju lite hur det gick till att du blev den rika knösen som ligger o fläker på stranden, o trycker i dig en back Singha per dag:-). Ett gott liv, kan fungera som inspiration att plöja lite extra i analysboken när barnspyorna viner över axlarna.” ...

Öppning i dur

New York börserna noterade blandade rörelser under veckans första handelsdag. Det var mycket låg omsättning och index stängde kring oförändrade nivåer. Dow Jones stängde ned 0,2 procent. Det breda S&P 500 avancerade 0,1 procent medan Nasdaq noterades ned lika mycket. Råvarumarknaderna visade små rörelser under måndagen. Priset på råolja tyngdes utav fredagens räntehöjning i Kina och vid stängning på Nymex kostade WTI-oljan i första termin 91,06 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 0,45 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 0,6 procent och Exxon stängde på minus 0,3 procent. ...

PUMP AND DUMP - GARANTERAT!!!

Har med viss irritation noterat hur det skrivs Pump and Dump ( P&D) i parti och minut på diverse forum,bloggar och kommentarer. Det är inte helt ovanligt att en skribent tagit sig tid och skrivit ett försök till seriös blogg/analys/inlägg och får svar i stil med “Det där bolaget är P&D”, “Det luktar Pump and Dump” och så vidare. Om man skriver att “Det där bolaget är P&D” så vet man inte vad det betyder. Ett bolag kan inte “vara” Pump and Dump. En eller flera personer kan där emot försöka sig på en Pump and Dump i en aktie. Jag tänkte därför skriva lite tankar kring P&D eländet. ...

Liten analys av Alliance oil.

Alliace oil (aoil) står i 105.60kr 27/12 och har men i år inte varit någon höjdar investering. (3.02% upp i år) Vad har hänt med gamla West siberian resources Nu ska man inte misströsta alltför mycket och aktien har en vis rabbat för den ligger i Ryssland. Men för den skull är det ingen dålig placering om man vill äga ett stabilt oljebolag. Även om det finns bättre i klassen. ...

Jag vill posta ett frimärke innan Nyår.

Troligtvis kommer det jag nu säger inte göra något stort avtryck i historieböckerna, men jag vågar ändå spotta ur mig att vi ska hålla ett extra öga upp framför allt under Q1 och Q2 för CLEAN TECH EAST HOLDING. Jag kommer ge ett par anledningar, Jag fryser precis som ni. Alla inser att det blir bara kallare och kallare vintrarna blir längre. Volymerna ökar Signalerna finns för uppgång. Invest tech.com ...

Summering av börsåret 2010 -lärdomar och framgångar

Investingforvalue.blogspot.com Vanligtvis brukar det heta att det är misstag man lär sig och utvecklas av. 2010 års börsår är ett börsår som i det stora hela (sett till indexutvecklingen) såväl som för mig specifikt (sett till utvecklingen i min portfölj) varit ett väldigt bra år. Trots det så vill jag ändå känna att jag personligen har utvecklats väldigt mycket under 2010, även om det inte varit ett misstagens år. I skrivande stund så är min portföljutveckling kring 56%, eller 32% över index. Dessa siffror är dock i underkant eftersom jag tidigt i höstas gjorde ett större uttag för en “alternativ” investering (som jag väljer att hålla hemlig). Detta i kombination med att min portfölj steg som mest under perioden augusti-oktober gör att siffrorna ovan blir underskattade eftersom de pengar jag tog ut ur portföljen hade varit exponerade på exakt samma sätt som den kvarvarande portföljen och därför fått samma viktning och utveckling. ...

SEB/ENIRO Kanon eller kalkon

Kommer ni ihåg detta: ENIRO: SEB ENSKILDA SÄNKER RIKTKURS MEN SER BETYDANDE UPPSIDA Publicerad 2010-10-25 09:52 STOCKHOLM (Direkt) SEB Enskilda upprepar rekommendationen köp på Eniro inför rapporten för det tredje kvartalet. Riktkursen sänks till 17:50 kronor, vilket implicerar en uppsida om 171 procent jämfört med fredagens stängningskurs på 6:45 kronor. Tidigare riktkurs var 22:50 kronor. Det framgår av en analys daterad den 22 oktober. SEB Enskilda förväntar sig ett starkt kassaflöde och att nettoskulden förbättras sekventiellt. Alla vet vi ju hur det gick sedan… Eniro rasar o rasar o rasar. Men efter regn kommer sol. Emissionen är avklarad och externa investerare förutom bankerna har gett Eniro sitt fortsatta gillande och Eniro kan nu ta upp jakten på konkurrenterna. Hitta .se har redan börjat tappa stort mot Eniro som plockar marknads andelar med en massiv reklamkampanj i Tv.Det har investerats fantastiska 2,5 miljarder i nya Eniro. Vem och varför gör man detta om man inte tror ett dugg på bolaget och dess framtid? Eniro hade knappast någon säljverksamhet i början på detta år eftersom man la allt krut på den ny lanserade Eniro sajten som har tagit företaget in i den nya eran av tjänster där man kan konkurrera med de största. Försäljningen går på högvarv och oavsett resultatet Q4 2010 så kommer Eniro att Q1 och Q2 2011 få visa att skutan går åt rätt håll. Med tanke på att aktien står i sek 0,58 så bör ju detta bolag ha en kraftig potential under 2011/2012. Kanske kommer SEB analytiker att ha rätt i alla fall gällande 171% och då kanske de börjar köpa Eniro efter att säkert ha sålt av hela sitt innehav samma dag som de rekade Eniro den 25/10. Skäms SEB ! GO Eniro! ...

Intois beståndsdelar är värt 30% mer än konglomeratet?

IT-konglomeratet Intoi meddelade i veckan att man avser dela ut dotterbolaget Deltaco till aktieägarna, resterande Intoi fokuseras på IAR systems. Intoi kan, om man räknar på de olika innehaven var för sig, räknas hem till 30% över dagens kurs. Varje nuvarande aktie i Intoi kommer, om bolagsstämman röstar för förslaget, ge rätt till 1 aktie i Deltaco som noteras på First North. Vad är då resterande del av Intoi värt? Och vad borde Deltaco vara värt som noterat bolag på First North? ...