Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nyårskaramell.

Tänkte med dagens post lägga in min första smällkaramell för det nya året. Jag har under flera år (norsk som jag är) intresserat mig för fisk och fiskodling. Det finns jo ett flertal noterade bolag framför i Oslo som bedriver näring inom fiske och fiskeoppdrett i Norden. Bolag som Austevoll, Aker Seafood och SalMar är stora erkända bolag som tjänar pengar och det går bra för. Inom oppdrettsnäringen så er det idag en väl fungerande och ekonomisk lönsamt att bedriva odling av laks och örret. MarineHarvest och SalMar är t¨vå bolag som verkligen har bevisat det under flera år. Och den mesta av laxen du idag köper i butiken är odlat laks. ...

Questerre värdering m.m.

Viktiga händelser: 17 december Styrelsen i Questerre anser aktien undervärderad och kommer köpa tillbaka aktier motsvarande 5% under ett års tid. http://www.questerre.com/en/investorcenter/press-releases/2010/questerre-announces-normal-course-issuer-bid/ 20 december Talisman ingår samarbete med Sasol. Samarbetet rör sig om utvecklingen av Talismans tillgångar i Farrel Creek, nordöstra british columbia. Sasol har betalat motsvarande C$ 1050 miljoner för 50% av tillgångarna. Sasol som har GTL (gas to liquid) som affärsidé gör det troligt att Sasol vill utveckla detta även i Canada. ...

2017-05-30 14:05 · wiman

Karo öppet brev till bolaget

Öppet brev till bolaget (läggs ut på redeye.se och svaret hamnar där också) Ser att BO CARLSSON och LARS ÖHMAN inte har tecknat sin fulla andel i emissonen. Hoppas att FI har fått fel uppgifter för det är ytterst allvarligt att något i bolaget som erhåller lön från aktieägarna skulle välja att sälja. En av dessa har en chefsposition och borde med sin skrattretande lilla andel med lätthet teckna fullt. ...

KLA

Hej ! Angående Kalahari nummera Integra Gold Corp, kan inte följa aktien efter namnbyte och split, i depå (Nordnet) står bara samma sak dvs nmanbyte o split och nu har det gått flera dagar, jag undrar om Ni upplever samma problem som jag eller känner Ni till någon sajt som man följa aktien. Tack på förhand god fortsättning & Gott nytt år på Er alla.

2017-05-30 14:05 · fard

Refaat + KARO BIO = en härlig kombination

Äntligen är Refaat El-Sayed fri att satsa på något nytt. Varför inte i KARO BIO? Refaat är en härlig människa som inte låter bli att utmana omgivningen. Han är en entreprenör ala de absolut bästa. Han skulle definitivt kunna resa upp det sargade KARO BIO. För vad har dagens ledningen åstadkommit? Inget som jag ser! NE är visserligen fulltecknad men det är fortfarande ovisst hur pengarna skall användas. Det är inte otroligt att det är dags för ännu en NE i början av 2012. Vad säger aktieägarna då? Inte går de väl med på ännu en osäker investering. ...

Hushållens konfidensindikator sjönk

De amerikanska börserna noterade blandade rörelser på tisdagen. Liksom på måndagen var omsättningen lägre än normalt och handeln kraftlös. Dagens statistik kom in sämre än väntat och pekade på en fortsatt svag bostadsmarknad i USA och sjunkande förtroende bland hushållen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,2 procent. S&P 500 steg 0,1 procent medan Nasdaq Composite gick ned 0,2 procent. De amerikanska hushållens konfidensindikator sjönk till 52,5 i december. Analytikernas förväntningar pekade mot ett index på 56,3. Före öppning visade S&P/Case-Shillers index att huspriserna i 20 storstadsområden runt om i USA sjönk 0,80 procent i oktober, att jämföra med analytikernas förväntningar på en nedgång med 0,20 procent. Enligt ICSC- Goldman Sachs-index steg försäljningen i affärskedjorna i USA med 4,8 procent under vecka 51, jämfört med motsvarande vecka föregående år. ...

TUFFTUFF TÅGET GÅR-MEN ÅT VILKET HÅLL?

Det är intressant att se hur baissare i olika bolag blixtsnabbt ändrar fokus till något nytt problem när ett annat problem är löst. NORTHLAND RESOURCES Jag har varit inne i Northland Resources en längre tid. Och ledningen där har gång på gång löst de problem som behövt lösas. Detta trots att baissare hävdat att det är mer eller mindre omöjligt och kommer få bolaget att gång omkull. I Northlands fall har det varit allt ifrån att de omöjligt skulle kunna få alla erfordliga tillstånd till att finansieringen kommer bli omöjlig. ...

Drop a comment.

MIn portfölj som jag hoppas kommer vara lika slagkraftig 2011 som Power Rangers var under 90-talet Endomines Doro Black Pearl Clean tech east Holding Dignitana Vad tror ni? kommer med tips och ideer? allt är värdefullt? Ps: Bekräfta det jag redan tror att det är en bra start 5a En vis man gör sist det en dåre gör först. CIAO

Skjutna svanar jag tror pa 2011

2010 har pa många sett vart ytterligare ett bra börs år. Ser vi pa den svenska borsen ar uppgangen over 25 procent inkluderat utdelning. Än sa lange ar det dock stora bolag som ar de stora vinnarna medan mindre bolag med nagra få undantag fortfarande ar rejält skadeskjutna. Marknaden ar trots stora uppgangar inte speciellt sugna pa risk. Förra uppgangen for småbolag skedde 2005 da allt mer eller mindre visade uppgangar runt 100 %. Medan 2003/2004 var det stora bolag som galde. Personligen tror jag 2011 blir ett nytt 2005. Ska även nämna energiaktier gick upp med 100 % det aret. ...

Ang. den kommande lågkonjunkturen.

Det finns risk att bli fartblind när kurserna skjuter i höjden, och när företagen delar ut mera till aktieägarna än tidigare. Optimismen spirar och prognoserna för 2011 ser onekligen bra ut! En del företag är kraftigt övervärderade just därför att de förväntas prestera. “Köp när det ser som djävligast ut på aktiemarknaden och sälj när alla vill köpa” Vilket år blir nästa 2007? Personligen så försöker jag handla rationellt och till ett relativt okej pris. Jag skulle dock säga att när man börjar kalkylera med framtida vinster osv. så bör man också ta med omvärdsfaktorer i beräkningarna. Styrräntan ligger på 1,25 % och den lär höjas under 2011. ...