Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nå, hur gick 2010?

Vore kul att få en inblick i hur det gått för era portföljer jämfört med index 2010 och kanske något om varför. Personligen har jag lyckats med konsstycket att exakt träffa index, dvs en uppgång med 26,7%. (Nu protesterar kanske någon och menar att index bara gått upp med 23%, Affärsvärlden försöker till och med påstå att index bara är upp runt 18% i år, ett känt sätt för att överdriva förträffligheten av den egna förvaltningen… Nåväl, jag tycker att ett relevant jämförelseindex för aktieinvesteringar är ett som återinvesterar utdelningar, såsom tex SIXR http://service.nordea.com/nordea-openpages/six.action?target=/nordea.public/index/indexdetail.page&magic=%28cc+%28detail+%28tsid+16056%29%29%29&) ...

Dags för Amhult 2?

Lägger så här i början av året ut min debutblogg. Har följt Redeye under lång tid och lagt in några kommentarer, men inte någon blogg. Många av de aktier som jag tror blir bra under 2011 är redan uppmärksammade här; NAUR, Questerre och Blackpearl är några av dem. NAUR är för mig typexemplet på ett bolag med mycket aptitligt förhållande mellan potential och risk. I korthet så letar jag efter undervärderade bolag som marknaden inte bryr sig om, kanske p.g.a att de är små eller inom en oanalyserad bransch. Kvoten potential/risk ska även vara tilltalande. ...

Vill bara tacka och önska...

Har aldig skrivet en blogg inlägg tidigare i hela mitt liv så de blir lite si och så med den första så ni får va lite förstående, men en måste ju börja någon gång. Jag har varit en så kallad hang around rätt länge nu läst folks bloggar och analyser här på redeye med stort nöje, mycket mycket duktigt folk finns de här på redeye och tycker de är så kul att detta community håller så hög klass! ...

Portföljrapport dec 2010 + vacklande + mål 2011

Jag vacklar. Jag vacklar mellan: 1. spara och slösa 2. fokusering och diversifiering 3. låg risk och hög risk 4. inte förlora några pengar och tjäna mycket pengar 5. tålamod och hög aktivitet Det finns säkert flera bland er läsare som suckar och tänker ”Gröngöling” och ”Nybörjare.” Och det är sant, jag ser mig fortfarande som nybörjare. Men jag lär mig hela tiden. Jag är tacksam för alla andra bloggare och läsare som hör av sig till mig med kommentarer. Ibland med uppmuntran, ibland med visa råd och ibland med en tillrättavisning… Men alltid med en önskan att hjälpa till på sitt sätt. ...

Dags att deklarera snart

Jag ligger och tittar på mina affärer under årets gång och funderar om det var bättre förr när man gick till sin bank och köpte sina Ericsson eller Astra aktiernär tillfälle dök upp eller att trycka bara på en knapp som nu. Hur som helst skrattande eller gråtande. Så här nedan kommer min deklaration att se ut i stora drag. Antal affärer : över 500st Courtage : ca 40 000 kr ...

2017-05-30 14:05 · fard

Öppning sidledes

De amerikanska börserna noterade små rörelser och låg omsättning under onsdagen. Uppgångarna begränsades efter en svag sluthandel. Vid stängning var både Dow Jones Industrial Average och S&P 500 upp 0,1 procent medan Nasdaq avancerade 0,2 procent. S&P 500 har hittills under december stigit med 6,7 procent - vilket gör det till den bästa decembermånaden sedan 1991. Indexet har sakta avancerat och noterats för nedgångar under endast tre handelsdagar under månaden. ...

Mitt kortsiktiga tänkande under hösten. OBS! Amatör inlägg.

Hej Tänkte bara “skriva av mig” om hur jag som amatör köpt och sålt aktier under hösten som varit. En tillbakablick på mina transaktioner på Stockholmsbörsen. Detta är ett inlägg av ringa värde för erfarna så sluta läs här om ni vill spara tid. Ni andra är välkommna att läsa, kommentera och kritisera. Om mig: När telia aktien släpptes som folkaktie var det första gången jag betalade en courtageavgift. Jag hade köpt aktien på lång sikt men den såldes inom kort och blev en förlustaffär. Hade dock bara 400st så förlusten blev ju inte allt för stor men tillräcklig för att jag skulle hålla mig helt borta från aktier under några år. ...

Naur for beginners

Naur funderingar Kul att tillfälle kan ges under mellandagar att läsa in sig på lite roliga investeringar. Trots att råvaror inte är mitt gebit har Northland Resources verkligen börjat växa i mina ögon. Det hela började när jag googlade VD:n för att se om han hade någon kaliber och hittade dessa artiklar. http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article281731.ece http://www.industrinyheter.se/2010/01/ny-vd-for-northland-resources Vilket med en gång fick mig att inse att har en känsla för att skriva intressanta avtal. ...

En cohiba och lite värdelära

Sitter här med en cohiba och en smått rökig whiskey och njuter… Inte av den kalla vinterkvällen, men av ett fint börsår med många intressanta affärer.. Känner mig lite filosofisk och vill dela med mig av lite tankegångar och strategier som hjälpt mig att få klarsyn i den dimma av budskap som basuneras ut i tidningar och press. Tänkte börja med att presentera två skolor vad gäller prissättning av aktier. Man kan säga att de är varandras motpoler. ...

Är den nära framtiden olje-, gas- och mineralaktier?

Jag är ganska ny här på Redeye och läser nästan alla era blogginlägg. Efter att ha satsat på några riktiga stolpskott såsom Karo Bio och TopoTarget så har jag viktat över helt, dock med svidande förluster, till olje-, gas- och mineralaktier. Min stora vision är att innan min pension nå över miljonen i aktieinnehav. Har jag satsat på rätt aktier när jag har följande aktier i min portfölj? Enquest (nyligen inköpta) ...

2017-05-30 14:05 · pawi