Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Opcon redo för stor uppgång

Den långsiktiga trenden för energi & elpriser är uppåt. Inte bara omvärldsfaktorer som högre oljepriser driver på kostnaderna i Sverige. Nu kommer rapporter om att den svenska kärnkraften är i ett katastrofalt skick. Den långsiktiga trenden att med politiska styrmedel koldioxidbeskatta är oxå dramatisk stigande. Många faktorer som får elpriserna att stiga. Svensk industri förbereder nu stora investeringar och förändringar. Läs varför OPCON är en given vinnare med stor uppsida. ...

2011 Spännande år för Mineral invest

VD’s syn på verksamheten 2011 : Vad kommer då att hända i Mineral Invest det kommande året och vad skall vi göra med pengarna? Först kan jag konstatera att Mineral Invest har flyttat fram positionerna och befinner sig nu i ett mycket intressant läge med våra verksamheter i Afrika. Den guldkoncession som vi under hösten förvärvade i Demokratiska Republiken Kongo ligger i ett av världens mest intressanta guldområden, det sk Kilo-Moto guldbältet. Därtill är guldpriset nära all-time high, och trots en turbulent höst, har vi kunnat fokusera och rekryterat ett starkt team, bland andra vår industriella rådgivare Barrie Oakes med mångårig erfarenhet av gruv- och mineralbranschen. Sammantaget ger detta bolaget goda förutsättningar att realisera potentialen i våra tillgångar. ...

Börsen/Råvaror

Hej på er! Ja då börjar det nya året. Som brukligt sitter jag med en kopp kaffe här med en skvätt mjölk i. Smakar alldeles underbart! Sammanfattningsvis kan man summera 2010 som ett bra år. Jag fick in några ordentliga högoddsare när jag tidigt gick in i råvaror som majs och vete. Jag följde med hela vägen upp från botten till toppen. Genom minifutures genererade det enorma vinster. En tidig julklapp! ...

RakaKurvan

Hej RakaKurvan tar och gör en ändring i portföljen! Kone åker ut. Den har börjat tappa fart, inte så konstigt kanske då den har gått upp rejält under 2010! Försäljning på 42,00 Euro, In tar vi i ställer Acergy som jag ser har god potential att fortsätta upp ett bra tag framöver! Köpkurs: 144,90 NOK Mera info kommer senare. Mvh

Dignitana trada eller behålla?

Hej på er. Sitter med funderingen ska man vara snabb nog att trada eller behålla sin position en längre tid gott folk. ? Men visst är det kul att det rör på sig efter en lång nyårs väntan innan börsen slutligen öppnade :) Mvh J

2017-05-30 14:05 · jemo

Nybörjare

Hej på Er. Tänkte jag skulle skriva några rader om mig. Men först vill jag tacka och berömma alla duktiga skribenter / bloggare som jag med stort nöje kunna följa sedan en tid. Jag har för tillfället investerat i följande bolag se nedan. Inhandlat: Sensodetect Dignitana Clean Tech East Mina kommande inköp blir: H&M Funderare: Precis biometrics Northland Resource Ni är välkommna att lämna synpunkter på min portfölj. Mvh. Jemo ...

2017-05-30 14:05 · jemo

FACIT FÖRSTA HANDELSDAGEN 2011 BLEV...

Facit efter första handelsdagen idag 2011 blev föga förvånande EXAKT + /- 0. Gick upp i morse vid 08.10, hällde upp en kopp kaffe och startade datorn. Började sedan läsa de obligatoriska sidorna som RedEye, DI, forumen på Avanza med fler. När hjärnan började komma igång så reagerade jag på det något magra nyhetsflödet. Började kika på callen som var obefintlig. Då börjar det gå in i min pappskalle att det kanske inte är måndag utan söndag. Behöver jag säga att nyårsafton blev hyfsat hård? ...

En långsökt vinkling

Om man nu kan betrakta värlsekonomin ur ett litet större perspektiv så ser jag så här på det hela.Vi börjar denna universiella jämförelse med Kina som får repesentera ett svart hål.Det bor som bekant en del folk där alltså en stark koncentration av massa.Kina suger även åt sig en stor del av jordens tillgångar,och speciellt öppna är dom inte.Dock har dom en exportindustri vilket får liknas vid den så kallade Hawkingstrålningen. ...

2017-05-30 14:05 · lga

Kaoset fortsätter

2010 bjöd på en fin uppgång, närmare bestämt 41%. Min kaosteori verkar fungera. Min modell går ut på följande. Hitta ett råvarbolag som gått dåligt, långt under index. Köp. Behåll tills bolaget åtminstone gått upp 40% och sälj sedan av aktier som motsvarar investeringskostnaden. Dom nya aktierna behåller jag för alltid. Dom aktierna som legat till grund för min portfölj har varit: Africa Oil, Enquest, Norske skogsindustrier, Questerre energy corporation, Taurus Energy, Lukoil samt Orc software. Avanza zero har också haft en relativt stor del av min portfölj. Dom aktier som har gått bäst och där vinsten redan är säkrad är Africa Oil samt Norske skogsindustrier. Dom har gått upp ca 75 respektive 45% i år. ...

Summering 2010, bra år för valueinvesting

Totalavkastningen i min egen depå summeras till 114,4 %. (nordnet visar ca 85 % vilket inte stämmer fullt, kan bero på leverage uttag/insättningar mm) Totalavkastningen i förvaltad depå summeras till 49,89 %. Anledningen till lägre avkastning är restriktioner i riskhantering dvs min egen portfölj har haft en betydligt mer fokuserad portfölj, och en skvätt (leverage!). Strategier och tankar under året. Funnit otroligt många fina bolag till vettiga priser, året börjades med innehav i knowit, avega, entraction, doro, phonera och travelpartner. ...