Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

RakaKurvan uppdatering årssummering

RakaKurvan fortsätter att gå mkt bra! På tiden fr 21/7 mao ca 6månader har portföljen med stabila vinstbolag gått upp med ca 25% (24,98% för att vara exakt). Vi får se hur det går framöver! Bästa aktier under 2010 var Bilia med en uppgpng på 47% God 2:a kommer det lilla bolaget SKF med ca 39% 3:a är även det en kändis vid namn SAGAX med 31% Inte illa för rel stora och kända bolag, inte så stor risk skulle jag säga. ...

Trading Scenarios Track Record december: Cardo-bud gav rekordmånad

Året som gått har bjudit på en blandad utveckling för Trading Scenarios-portföljen. Året inleddes starkt och efter tre månader låg portföljen plus 14,0 procent, samtidigt som OMXS30-index hade stigit 7,3 procent. De följande månaderna missade vi uppgångarna i många storbolags-aktier, samtidigt som den tilltagande volatiliteten gjorde att vi löpande nådde stop-loss i våra positioner. Förutsättningarna för portföljens riskminimerande strategi var då klart ofördelaktiga. När hösten kom var årets inledande uppgång utraderad och efter ett par månader kring nollstrecket blev december den starkaste månaden på mer än fyra år, med en uppgång på 11,7 procent (inkl. avgifter på 0,5 procent). Utvecklingen hjälptes upp av budet på Cardo som bidrog med 4,8 procent. I övrigt fick vi bra utväxling på innehav som PA Resources, Alfa Laval och BE Group. OMXS30-index steg under december med 4,4 procent. ...

Ceplene finns nu i Tjeckien och Slovakien.

Har fått bekräftat av Anders Larnholt (Meda) att dom har börjat försäljingen där. Viseligen små länder som har få patienter (Theckien ca.50st AML och Slovakien ca.140st AML) I Frankrike väntar dom på prisgodkänade innan försäljingen börjar. I Sverige så kommer försälingen i gång i vår? Dom väntar på att TLV (tandvårds och läkemedelsverket) beslut som ska komma i vår. Dom har sammanträde 27 jan., 24 feb, 24-25 mars och 28 april. ...

Drömmar och girighet.

Jag läste igår i ett aktiemagasin om hur man investerar klokt. Jag kan för övrigt nämna att artikeln var väldigt grundläggande och upplevdes mera som en sporrningskampanj. Hur som helst, en av frågorna var vad man kunde göra för pengarna man, så klart, tjänade på börsen. Up front, “vilka är dina drömmar”. Intuitivt tänkte jag “What, spendera? Nej jag investerar inte för att spendera utan för att kapitalet skall växa.” ...

Öppning kring nollan

Det nya året började med genomgående uppgångar på de amerikanska börserna. Det starka sentimentet från decemberhandeln drev upp index. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,8 procent, det breda S&P 500 plus 1,1 procent och tekniktunga Nasdaq Composite stängde upp 1,5 procent. Omsättningen låg på normala nivåer återigen efter en tunn handel i slutet av 2010 och måndagens makrostatistik rörande tillverkningsindustrin presenterades i linje med förväntningarna. Under 2010 steg priset på WTI-olja med 15 procent och priset på råolja fortsatte upp under måndagen. Vid stängning noterades februariterminen en uppgång på 0,75 dollar per fat, vilket motsvarar ett pris på 92,13 dollar per fat. Detta är den högsta nivån sedan oktober 2008. Bland oljejättarna avancerade Chevron 0,8 procent och Exxon klättrade 2,0 procent. ...

Högre drivmedelspriser igen då. Dags för AOIL SDB?

Dyrare drivmedel under första kvartalet. Även om jag fått lära mig att oljepriserna globalt inte är lika säsongskänsliga som en gång i tiden (har visst att göra med att det förbrukas väldigt mycket olja även på södra halvklotet under deras vintersäsong), brukar det ändå inte bli dyrare med drivmedel under den kalla tiden? Elpriserna hittar toppar och det kostar mer att tanka. Fortsatt handelskrig med valutan som starkaste vapen mellan USA och Kina. Lägst valuta vinner. Detta har väl varit en av de bidragande orsakerna till att oljan och metaller stigit kraftigt? Ligger det i Kinas eller USAs intresse att stärka sin valuta? Nej! Kommer i så fall inte oljan och metallerna att bli dyrare? Ja. ...

SAS - har vi botten bakom oss nu?

Vinst Q4 2010? Uppköpsryckte? SAS Core enligt plan? Fler linjer/piloter? Böteskostnader tagna? Strejker avklarade? Askan lagt sig?… Frågorna är naturligtvis många och fler överraskningar kanske kommer. Med sänket SAS i portföljen blev 2010 inte mitt bästa placeringsår men nu tror jag botten finns bakom oss. 21 SEK håller. Många är de som brännt sig på flygande aktieplaceringar och avrått oss amatörer från dessa placeringar men 2011 tror jag blir ett bra år för SAS. Denna gången får TA styra fast trenden ännu inte bekräftats. FA tittar jag på då något konkret finnas att räkna på. ...

2017-05-30 14:05 · euro

Januari:s aktieraketer, (Alltele, Dignitana, Avega, BE Group)

Inget januari utan några potentiella raketer i form av spännade midcap och smallcap bolag. Som tidigare år väljer jag ut några kandidater som kan dra iväg på mkt kort sikt. Mitt starkaste tips kommer först - Alltele!!!! Jag var med in nyintroduktionen för några år sedan och fick se en liten summa pengar bli ännu mindre då aktien sjönk snabbt från 19 kr till 10 kr drygt. Nu är det ett helt annat bolag vi som ser snart har en nettokassa (antagligen vid utgången av Q4 redan) och visar enorma tillväxttal tack vare den kraftiga förvärvsstrategin. Från att ha handlats över 20 kr stängde den året svagt på 13,10, vilket enligt Remium och Redeyes senste analyser ger ett P/E-tal på årets vinst på 7-8 och 2012 ligger det runt 5-6. Detta även efter nedjusteringarna som gjordes pga. guidningen från ledningen om att marginalerna kan bli lite svagare än vad dom tänkt sig, vilket inte är speciellt konstigt. Den nyheten fick dock aktien att fortsätta sin tråkiga resa under hösten men nu borde det i mina ögon vara dags att prisa in 2011 & 2012. 2012 ska man omsätta 650 MSEK och med dagens börsvärde på 147 MSEK så ser det riktigt billigt ut om marginalerna endast möter förväntningarna. ...

G5 Entertainment, god fortsättning!

Förra årets vinnare på börsen verkar kunna bli en av årets också. Idag kom den ganska väntade prognosjusteringen för 2010 och den mycket mer oväntade för 2011. Som så många gånger förr så överträffar G5 prognosen och höjer den för helåret 2010 till vpa=1 kr/ aktie. Detta var väl ingen större överraskning i sig. Jag hade själv förväntat mig ännu bättre siffror för 2010. Då skall man dock ha i åtanke att företaget skulle ha släppt ytterligare 4-5 spel innan årskiftet, vilka nu kommer att släppas i år, så siffrorna är mycket imponerande. Än mer glädjande är att likvida medel ökar med hela 2,4 Msek pga ett förbättrat positivt kassaflöde i q4, en viktig punkt i min investeringsstrategi. ...

Vilken start 2011

2011 Börjar hel underbart, det känns lite som om börsen startade morgonen med att stoppa i sig lite kellogsfrostis eftersom det väcker tigern. Hur som helst, Dignitana rusade upp hela 20 % ångrar lite att jag inte gått in med ännu mera, men men jag får väl chansen senare, / Lätt att bli lite girig. Endomines gick upp runt 2 % hade nog förväntat mig mer, men så fort alla bitar faller på plats kommer den nå 12-13 med tanke på guldpriset. ...