Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljstrategier 2011

Hejsan! Har strosat omkring på forumet ett bra tag utan att egentligen göra allt för mycket väsen av mig. Jag känner dock att jag vill ändra på det och tänkte mjukstarta det nya forumåret med att presentera min portfölj för att förhoppningvis få lite åsikter på den. Jag började med aktiehandel i början på 2010 och har sedan dess ändrat mina morgonrutiner utifrån börsöppning ;). Min portfölj är väldigt redeye-inspirerad, vilket förmodligen syns, där framförallt råvaror fyller den största delen av storleken. Eftersom den består av väldigt mycket förhoppningsbolag så är jag inne på att balansera med ytterligare ett stabilare bolag ( i stil med H&M). Jag är inne på Ratos, Axfood och liknande. Förslag i detta avseende mottages med öppen famn! För tillfället ser den ut enligt följande och värdet är knappt 300.000 SEK. ...

Venue Retail Group (VRG) månadens insideraktie...

Gillar ni att ta rygg på insiders? …i ett företag med en väldigt trevlig FA? …som slog branschindex i november trots branschrekord? …I så fall är det nog ett bra läge nu… Bokslut/rapport kommer den 13/1 och inför den fick bolaget i dag ytterligare publicitet i form av en InsiderAnalys från Scientia Scientia Fund Management som publiceras i Affärsvälden… “Till månadens insideraktie utsågs sko- och accessoarbolaget Venue Retail Group (VRG)” Man fortsätter med att konstatera att “flera styrelseledamöter och bolagets verkställande direktör nyligen har gjort aktieköp, totalt motsvarande 2 procent av alla aktier i bolaget. VRG driver, bland annat, sko- och accessoarkedjan Rizzo. - Köpen uppgår bara till några miljoner kronor, men det som gör det till månadens insideraktie är att köpen har skett under stigande kurser och är gjorda av bolagets högsta ledning, säger Erik Lidén.” Ni hittar den fullständiga rapporten InsiderAnalys för december på www.scientia.se/web/live/insideranalys1. ...

SensoDetect - Nyemissionen

I dag kom det inte helt oväntade beskedet att SensoDetect gör en nyemisson. För varje innehavd aktie erhålls en teckningsrätt. Fem TR ger sedan rätt att teckna en aktie för 21,80 Sek. I praktiken innebär det att för fem befintliga aktier får du teckna en ny för 21,80 Sek. Vid full teckning innebär det ett välbehövligt tillskott på ca 17 Mkr. Pengarna kommer användas för att lansera / sälja SD-BERA internationellt. ...

Lumi vs Boliden

Idag har jag bytt 3000 st boliden mot 8000 lumi. Har jag gjort ett misstag? Lundin Mining Releases 2011 Guidance TORONTO, ONTARIO, Dec. 9, 2010 (Marketwire) – Lundin Mining Corporation (“Lundin Mining” or the “Company”) (TSX:LUN)(OMX:LUMI) today provided guidance for its wholly-owned operations in 2011. Commenting on the guidance, Mr. Phil Wright, President and CEO of Lundin Mining said “We expect higher copper, zinc and lead production in 2011 compared to 2010 at all of the mines for which guidance has been provided. ...

Towork - Gör storsatsning i stekhet bransch!

Det lilla rekryterings och bemanningsbolaget Towork, noterat på Aktietorget, har haft en brokig historia med misslyckade satsningar, kostsamma omstruktureringar och dåliga finanser. Nu finns det dock flera tecken som tyder på att man kan vara på god väg att vända skutan och bli ett lönsamt bolag i en allt mer het bransch. 1. Towork har fått en ny erfaren operativ ledning i VD Anders Lundström (från Poolia), ny affärsområdeschef i Jan Mastomäki (från Fabi Kompetens) och därtill en finansiell stark styrelseordförande i Anders Landelius via sitt bolag Xcaret Invest AB. ...

Dignitana - varför då?

Eftersom vart och vartannat inlägg här just nu verkar nämna Dignitana blev jag lite nyfiken. Efter att ha googlat lite konstaterar jag att det rör sig om ett bolag som för 2010 kommer att omsätta som en pressbyråkiosk ungefär och som enligt de egna prognoserna ska omsätta 24 mkr 2011. Börsvärdet på dagens kurs är ca 150(!) mkr, dvs drygt 6 gånger 2011 år förväntade försäljning. Alla ni som förordar en investering i Dignitana - kan ni förklara varför ni tycker caset är så intressant? Vilken omsättning och lönsamhet ser ni framöver? Hur många cancerpatienter kommer vilja använda en scalp cooler - jag läser att den är olämplig för vissa behandlingar och att det finns farhågor om att den kan minska effekten av behandlingen för andra. Av de cancerpatienter som ändå vill ha en scalp cooler, hur många väljer Dignitanas? Är produkten unik och skyddad? (Jag noterar vidare att det finns andra tillverkare av scalp coolers som verkar vara betydligt större än Dignitana idag.) ...

Lite nytänkande!

Hej! Ska gå över från fonder till aktier nu! Gjorde lumpen 11 månader så mata in allt i fonder vilket för mig var väldigt lyckat! Nu har jag börjat jobba sen ett halvår tillbaka efter lumpen, och vill gå över till aktier mer å mer! Stabil inkomst = högre risker i portföljen! De aktier jag har pengar ungefär lika mycket i just nu är: Betsson, Volvo, Apple, Blackpearl, Sandviken Ca 50/50 summa i fond (2st)/aktier, men vill sänka fond innehavet med ca 50% för att öka på med aktier! +lite kontanter! ...

Portfölj våren 2011

Portfölj 2011-01-04 Portföljstorlek 49 300kr Nu gäller det att hänga med oljan upp ! Black Pearl Resources Ser lovande ut då oljepriset kommer gå upp över 100 dollar i vår. Ett attraktivt bolag med mycket olja i backen. Lundin petrolium Duktig ledning, hoppas på en träff snart ! då kan kursen fortsätta upp mot 100 kr. Boliden Priset på mineral fortsätter att stiga, målkurs 160. Diginitana Forhoppningsbolag, stigit mycket 2010. Tror att vinsten blir högre än förväntat 2011. Tror på uppgång 100-150 %. ...

Dignitana tuffar på, Wnt Research nästa? Lärdomar från Aktiestinsen

Konstaterar nöjt att fler och fler får upp ögonen för Dignitana. Aktien noterar ett nytt All Time High idag. Som det framgår i min kritiserade analys så tror jag på betydligt högre kurser än så här, om man bara är villig att ge det tid. En intressant koppling kan göras till intervjun med Aktiestinsen i dagens DI. Han trycker på vikten av att vara långsiktig. När han var som mest aktiv tjänade han minst pengar. Sån är min erfarenhet också. Visst, det är kul att trada aktier kortsiktigt, men det är inte kul att missa den riktiga resan. Den tror jag bara har börjat för Dignitanas del. Aktiestinsen är en legend, men inte i nivå med Jesse Livermoore. Jesse har om sin framgång sagt att “it was never my thinking, it was my sitting still”. Han hade det som få aktiespekulanter har - tålamod. Så för alla er som verkligen vill tjäna pengar på Dignitana. Sälj så mycket som behövs för att ni därefter bekvämt kan ligga kvar på sikt med resten. ...

Nyårskaramellen rör på sig

Under nyår så pratade jag mig lite varm för bolaget Codfarmers. Skrev så här då: “Får något år sedan ramlade jag in på bolaget Codfarmers listade i Oslo. Ett litet då nytänkande bolag som försökte med torskodling i lite större skala. Lite efterforskning och pålesning kring bolaget så kom jag snabbt fram till att det var riktig högrisk och inte direkt lönsamt att odla torsk. Höga odlingskostnader och inga vinster på många år gjorde att jag då avstod att köpa. Trots flera år med stora problem med hög dödlighet och ingen lönsamhet så har bolaget lyckas överleva och nu verkar det som att det finns lite tecken på att lönsamhet kan vara inom en rimlig tidshorisont.” ...