Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Julgåvan i granens topp

Lite uppföljning av julklappstipsen från lilla julafton: Glycorex - (5,05 stängning 101223). Ingenting har hänt i bolaget sedan rekomendationen. Kursen har dock stabiliserats sig kring 5,30 - 5,6 och stängde igår på 5,65. För att inte kursen skall falla tillbaka under 5,- tror jag positiva nyheter på komma tidigt iår. WesC - (91,50 vid rek).Nu 92,25. Här inväntar jag Q4 rapporten som jag har stora förhoppningar på. Om den skulle visa sig vara dårlig går jag ur. Jag håller med många om att WesC är en “fluga”, dock håller jag inte med om att “flugan” är död. ...

Portföljkommentar

Portföljen kort sammanfattning historiskt, och förväntan inför 2011 2010 stängde portföljindexet på +44 % efter ett starkt första kvartal och sedan en svängig utveckling upp, ned, upp (till årshögsta + 67 % i november) och ned igen när NeuroVives kurs varierade kraftigt. Det ligger inom förväntade +20-50 % inför 2010, men efter den goda starten på året borde det ha blivit bättre om NeuroVive fått en mer rättvisande värdering efter alla goda nyheter sedan i somras. NeuroVive har hittills gett ett litet negativt portföljbidrag, medan Avega, Softronic, 3L System, PAR och TAM gav positiva bidrag främst under första kvartalet 2010 och Dignitana i december. ...

Tur(es) rekar....

Det gäller bara att ha mer rätt än fel så blir det bra är ett favorituttryck från Lynch. 2010 var ett sådant år och mina säljrekar på Karo Bio och Epicept har suttit som en smäck med nedgångar på ca 60 % var under året. Detta när index gått upp 23 % tala om alternativkostnad. Jag använder för enkelhetens skull Avanzas siffor för 12 månader tillbaka de ska vara justerade för emissioner. Det otroliga är att i en portföljtävling här på Redeye för drygt ett år sedan så var just Karo Bio och Epicept de mest populära aktierna… Man tog sig för pannan och stod där ensam i snålblåsten med sitt säljplakat…allt medan det ena efter den andra positiva inlägget kom på sajten … ...

Rock Energy Inc - kompletterande information

Tror det var på nyår KF tipsade om Rock Energy Inc, har nu hunnit med att göra min egen bedömning av bolaget. Kan väl egentligen bara bekräfta vad KF hade att säga. - ett litet bolag med stora tillgångar och en blygsam värdering, mycket gas och olja för pengarna. Produktionen smider på, mer brunnar är på gång. Lite klurigt att hitta vilka aktörer som är storägare i bolaget, fick ett snabbt svar från en trevlig analytiker som skicka två detaljerade pdfer. Hade varit puttrigt om man kunde bifogat dessa här, får istället klistra in det mest väsentliga. ...

2017-05-30 14:06 · imper

Ren teknik åt folket

CLEAN TECH EAST HOLDING Clean Tech East Holding bedriver verksamhet inom två affärsområden: Power Chemicals och Biomass fuels. Inom Biomass Fuels tillverkar bolaget träpellets för uppvärmning medan man inom Power Chemicals tillverkar och säljer specialkemiska produkter. Inledning: Vi alla vet att det är svårt att lyckas trots att man har viljan och tålamodet så räcker det ändå inte alltid till. Det kan beror på en hel del saker, men om man mot förmodan skulle lyckas så sker ett inre lugn man andas ut och kanske kan du konstatera att du har haft tur, eller att du i ärlighetens namn gjort din hemläxa ordentligt. För vist är det väl som så att att lyckas du med något helt av dig själv är väl det betydligt skönare än om du skulle ha lyckats på grund av någon annans framgång?! ...

C-Rad - Bästa case 2011!? Varian, Elekta, Siemens, TomoTherapy. GEMini enorm trigger!

Uppmärksamhet från SIX, mycket positiva besked från VD. Det kom den 20 december flera nyhetssläpp baserade på intervju av Erik Hedlund av nyhetsbyrån SIX. Initiativ till denna intervju tog reporten på SIX, Magnus Bernet. Han bevakade under Financial hearings från den 1/12, där VD Erik Hedlund presenterade C-Rad. Magnus Bernet blev så pass nyfiken att han tog kontakt med Erik för en intervju, detta speglar det alltmer påtagliga intresse för C-Rad som nu finns bland analytiker och journalister. ...

Let the good times roll!

Hej på er, redeye-fanatiker och övriga. Då var vi igång igen då. De första dagarna på börsåret 2011. Man kan ju inte säga annat än att det har rullat på rätt fint när ens innehav har varit Dignitana, Endomines och Northland Resources. Likvider = 0 % Jag har även fått bekräftat här på bloggen att man inte är ensam om att på ett nästan sjukligt sätt längt till måndagarna. Denna dag som tidigare var förknippad med så mycket vemod och bedrövelse, känns nu som manna från himlen. Antar att den känslan kan komma att förändras när sämre tider tar vid och man får se sin depå ta sig både en och två törnar innan man går ur, för gå ur ska man! ...

We are the superlative conspiracy!

Hej alla kapitalistsvin! För det är väl det man är om man gillar att investera och förvalta sina hårt intjänade och noga sparade pengar i det här landet? Försökte publicera det här inlägget som en riktig analys den 30/12 då wesc stod i 88 kronor, men den ansågs för oseriös (vilket är fullt förståligt). Efter ett ytterligare en termins heltidsstudier vid Uppsala Universitet vid ekonomprogrammet kombinerat med mycket aktivit ideellt engagemang i föreningen Uppsalaekonomerna, har jag äntligen hittat tid för att kunna skriva en “fullständig” analys. ...

Råvaror kraftigt ned

De amerikanska börserna handlades mestadels i negativt territorium under tisdagen. En stark spurt under senare delen av dagen begränsade dock nedgångarna. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,2 procent, det breda S&P 500 ned 0,1 procent medan Nasdaq Composite sjönk 0,4 procent. Råvarumarknaderna noterade kraftiga nedgångar på tisdagen. En dollarförstärkning ledde till en kraftig korrektion för olje- och guldpriset. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 2,23 dollar per fat till 89,32 dollar per fat. Spotpriset på guld sjönk med 34,43 dollar per uns till 1380,38 dollar per uns. ...

FORTNOX - solskenet finns på rätt sida av molnet

FORTNOX: 2:37 SEK (men jag har betalt betydligt mer) FORTNOX är ett av de omtalade molnetbolagen som avlastar mjukvaroanvändare från programvarohanteringen och datalagring. Med fokus på bolag upp till 20 anställda finns ett mervärde i denna avlastning och kunderna kan ägna sig åt användning. De administrativa program kunderna abonnerar på nås via nätet och medför därför en geografisk fri accesse. Strategin för FORTNOX är volym som medger låga abonemangskostnader för kund men resulterar i höga marginaler då brakeven uppnås. Detta skede under 2010 och om tillväxttakten håller i sig kommer vi att få se en uppvärdering framöver. ...

2017-05-30 14:06 · euro