Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mina nya förvärv

Hej igen på Er. Hoppas alla haft en trevlig start på det nya året. Tänkte dela av mig med lite av vad som hänt sedan sist. Jag har ökat på Dignitana med 2/3 delar införskaffat mig lite i Clinical Laserthermia system. Den senare (cls) Hmm? ja ni, det låter för bra för att vara sant vore synd om man missade vara med från början. 2011 kommer de börja sälja den i Sverige, Norden för att sedan ta sig in i Europa. Jag har även en liten del i volvo Hade varit kul med lite feedback på Cls Vad tror ni gott folk :) ...

2017-05-30 14:06 · jemo

Pharmalundensis - analys

Pharmalundensis är ett Lundbaserat bolag som arbetar med forskning och utveckling av en ny behandlingsmetod mot lungsjukdomen KOL. PharmaLundensis projekt är baserat på en ny hypotes där rökens innehåll av tungmetallen kvicksilver är av central betydelse. I vår vet vi om metoden fungerar efter genomförd preklinisk studie. Personerna runt bolaget framgångsrika och trovärdiga. Jag efterlyser en ordentlig analys av bolaget. Jag håller på att skriva en själv och det ser riktigt spännande ut. Det finns flera bolag på smålistorna som kan bli succéer och Pharmalundensis är ett av dem. Med ett börsvärde på bara 40 miljoner kronor är uppsidan gigantisk om deras prekliniska studie skulle falla väl ut. ...

Ratos - ett knippe onoterat.

Dagens inlägg får väl ändå tillägnas Ratos som hittills stigit med dryga fyra procent och noterar 263,50 kronor. Det är då efter nyheten om att Sofa förvärvat den danska kabel-tv avdelning i Canal Digital. Intressant! Hur kommer kabel-tv förändras i framtiden? Är det en bra investering? Jag skulle nog snarare fråga mig, vad är det som talat emot kabel-tv? I takt med att våra krav blir högre på kvalité. Se bara på hur HD-tv har tagit världen med storm. En upplevelse väldigt skiljd från 90-talets tv. Ett steg längre har vi 3D-tv som utvecklas stadigt. Nästa steg (marknadsmässigt) är att kunna se på 3D utan glasögon. Utvecklingen går onekligen fort och är det inte lite girighet med i bilden, alla vill utveckla sitt koncept för att tjäna pengar! ...

Svag inledning väntas

Vid stängning visade Dow Jones Industrial Average och S&P 500 nedgångar med 0,2 procent medan tekniktunga Nasdaq steg 0,3 procent. På råvarumarknaderna noterades mestadels nedgångar under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterade WTI-oljan i första termin en nedgång med 1,92 dollar per fat till 88,38 dollar per fat. Även ädelmetallerna föll. Exxon Mobil steg med 0,6 procent under torsdagen sedan Oppenheimer höjt rekommendationen på bolaget till outperform. Konkurrenten, oljejätten Chevron, tappade 0,8 procent. ...

Biotechsektorn 2010-2011: Några reflektioner och FDA

Året som gått.. Ser man tillbaka i den internationella backspegeln så blev 2010 ett svagt år vad gäller nya FDA-godkännanden för läkemedel. Antalet nya droger som sipprade igenom FDA:s tuffa godkännandeprocesser landade på 21 st vilket blev det lägsta antalet sedan 2007. Det blev ett resultat av den amerikanska läkemedelsmyndighetens allt tuffare attityd till vissa delar i godkännanden för nya läkemedel. Sett över längre tid håller man sig dock hyfsat inom ett intervall som spänner mellan ca 15-30 godkännanden per år sett över en tioårsperiod. (Siffrorna inkluderar inte de många godkännanden som varje år ges för nya formuleringar eller nya godkända indikationer för existerande preparat). ...

2017-05-30 14:06 · krax

CLS - Lansering av unik cancerbahandling, enorm potential! Lågt BV

CLS värderas kring drygt 80 MSEK vid dagens nivå på ca 9 SEK/aktie. Under 2010 gjorde bolaget stora framsteg och fick några nya storägare då fd VVD i Elekta Hans Von Celsing tillsammans med ytterligare 2 st kompanjoner gick in och ökade sitt tidigare innehav till över 18 % av aktierna i CLS. Nu i 2011 kommer lanseringen och marknadsföringen av bolagets ILT-metod att äga rum och det kommer att ge ett stort eko runtom i världen. ...

Dizzad eller diskad sten?!

Vilken dag! Även om den svenska börsen varit stängd under torsdagen. Skrev tidigare i vintras om stenen jag köpt för 1 år sedan var värdelös eller värdefull. Tills nu har resan varit fantastisk från 40 öre till 3 sek och är säker på att det bara är början. Hur kan jag vara det då bolaget inte är mer än ett prospekteringsbolag än så länge och verkar i sverige lika hett som förra årets kvarglömda knäck i frysen?! ...

2017-05-30 14:06 · cleye

Epicept uppdatering!

Epicept har de senaste åren fått pusselbitarna på plats. Först kom godkännande för Ceplene i EU sen kom partneravtalet med Meda som har lyckats med att lansera Ceplene i Storbritannien, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovakien och med Spanien, Frankrike på tur. Godkännande av Ceplene i Israel kom 2010-12-21 som får ses som en stor seger för Ceplene mot FDA. Np-1 står klart för fas III studier med orphandrug status. Azixa står klart för fas III studier med partnern Myrexis med orphandrug status och går mot två indikationer varav en sista fas IIb är startad. ...

Eurocine Vaccines - Ljuset i tunneln är nära

I februari 2010 skrev jag en mindre analys kring Eurocine Vaccines - ett bolag på aktietorget med en extremt spännande produkt och enorm potential. Kursmässigt åkte aktien berg & dalbana där årets topp var 57kr (Rek analys 33kr) och där aktien sedan dalat under andra halvåret ner mot dagens nivåer mellan 20-30kr. Detta har placerat oss i ett läge där aktien nu blivit högintressant med mycket låg värdering och flera stora kommande nyheter. ...

Hälsan tiger still

Är det någon som hört en enda villa-ägare eller bostadsrättsinnehavare som klagar över sakernas tillstånd. Nej, hälsan tiger still! Men när professorn i nationalekonomi och folkpartistiske riksdagsmannen Carl B Hamilton skriver att ränteavdraget skall minskas kommer en skur av hyllningar från folk som betalar hyror till våra kommunala bostadsföretag och fastighetsbolag. De hyllar Hamilton. Samtidigt öses en galla över de som bor i bostadsrätter och villor. Sällan har väl polariseringen bland Sveriges befolkning varit så stor. ...