Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

VRG Leif på placera.nu tror inte de blir någon vinst att tala om!

Ni har väl inte missat brevet från Leif på Placera.nu? Saxat från Avanza. ”mailade Leif, var lite intresserad om vad han tycker om vrg idag nu när det gått ett tag sen hans analys. han ska iaf ha kred för att svarade väldigt snabbt.. Hej Leif. Har en liten fundering angående en analys som du har gjort om Vrg. Det var nu ca 6 månader sedan du gjorde din analys, du har verkligen haft fel i din analys. Aktien är upp över 100%, ser ljust ut för bolaget.. ...

Ett gott nytt!

Google hade registrerat onormal aktivitet på aktieideer.blogspot.com och jag tvingades till säkerhetsåtgärder för att logga in på nytt. Det enda onormalt som jag har upptäckt hittills är väl snarare onormalt låg aktivitivet, men ifall någon har fått konstiga mail från mig så är de knappast från mig. 2010 blev inte så illa som vissa befarade. Vi som var aningen pessimistiska måste medge att det blev riktigt bra. Faktum är att statistiken har tuffat på under Q4 och även om ekonomin får mycket draghjälp av sanslöst låga räntor och stimulansåtgärder, så kan ingen förneka att vi har både tillväxt och optimism bland företagen. Många företag har också välfyllda kassakistor och kanske får vi se dessa användas under 2011. Buden lär hagla i vissa branscher även om man sällan vet riktigt var de kommer! ...

TRIGGERS 2011 - KOMMER DUGGA TÄTT

Satt och summerade potentiella triggers 2011 för några av mina innehav. Det var mest för eget bruk men när jag ändå hade dem på print så tänkte jag dela med mig av dem. Nedanstående är bara en del av de triggers vi kan vänta oss under året. Portföljen har rivstarat 2011 med Dignitana som draglok. Har även ökat i SensoDetect som går från klarhet till klarhet. I den minimala dipp som blev vid beskedet om emissionen lyckades jag knipa åt mig ett knippe aktier. Med tanke på SensoDetects utsikter för 2011 så är uppgången i kursen knappt startat. Jag ska satsa på att 2011 blir tredje året i rad där jag tjänar betydligt mer från aktiehandeln än mitt ordinarie jobb. ...

PharmaLundensis analys - den bästa kryddan

Not: Jag kunde inte hitta PharmaLundensis i bolagslistan för analyserna så jag skriver ett blogginlägg tillsvidare. PharmaLundensis erbjuder en ny behandlingsform för Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL). KOL är en brutal sjukdom som slutar med lungsvikt. Eftersom PharmaLundensis sätt att behandla KOL är nytt kommer bolaget efter avslutad preklinisk studie sannolikt kunna få s k fast-track status av europeiska läkemedelsmyndigheten. KOL är en gigantisk sjukdom med 0,5 miljarder människor drabbade i världen idag – vilket innebär en enorm marknad vid succé. PharmaLundensis värderas idag till 40 MSEK. Når bolaget hela vägen fram i sin ambition kommer värderingen att vara i mångmiljardklassen. Vägen dit är lång och det finns många potentiella hinder, men värderingen idag är för låg. Första halvåret i år kommer den prekliniska studien att genomföras. Går den vägen sitter Pharmalundensis på en unik och bevisad behandlingsmetod mot KOL. Det kommer att värderas till många hundra MSEK. En rimlig värdering idag är i nivå med andra förhoppningsbolag som t ex CLS, d v s strax under 100 MSEK. Ett motiverat värde just nu/riktkursen är 7,30 SEK. ...

Riktade analyser???

Det är med stort intresse som jag följer flera personers bloggar på denna mötesplats och deras analyser, som många gånger riktade mot små bolag på alternativa handelsplatser. Ofta verkar det som dessa analyser är grundade på kunskap och fakta, men i bland kan man undra om inte vissa analyser mer inriktar sig på att försöka intressera andra till köp i bolag där personen i fråga själv har ett innehav och syftet att få dessa till att driva kurser. Utan att veta så är det inte konstigt att får den känslan då flera bolag höjs till skyarna i flera inlägg och något senare vid ett kursfall det tystnar helt. Det finns flera exempel då aktietips haglar in och någon period efter inget vettigt inlägg om varför den specifika aktien fallit kraftigt. Jag efterlyser lite fler inlägg om hurvida dessa personers syn på sina rekommendationer som spruckit och deras tankar om varför. Annars vill jag buga för alla som aktivt sprider kunskaper om bolag som kan vara svåra att finna på. God fortsättning på er alla. ...

Orexo: FDA godkänner Abstral.

I ett helt färskt pressmeddelande uppger den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA att man nu godkänt Orexos preparat Abstral för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter. En representant för FDA, John Jenkins, M,D och chef för den avdelning vid FDA som hanterat ärendet säger följande i ett pressmeddelande: “This is an important step for patients with cancer pain to have options for thethreatment of their breakthrough pain” http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm239490.htm Det blir onekligen en intressant handel på måndag för aktien då den utdragna godkännandeprocessen sannolikt fått många investerare att tveka och då det sedan tidigare finns stora ackumulerade framgångar i bolaget som ännu inte gjort avtryck i värderingen p g a osäkerheten kring Abstrals FDA-godkännande och utformningen av det REMS-program kopplat till Abstrals läkemedelsklass som nu är färdigt enligt den amerikanska läkemedelsmyndigheten. ...

2017-05-30 14:06 · krax

Mest diskuterade case inför 2011

Hej! Nu när en nybörjare med växande intresse bosatt sig här på Redeye ska skriva sin första blogg får det lika bra vara något som kan skapa lite diskussion. Så jag tänkte lista några aktier med intressanta förhoppningar 2011 och välkomna alla kommentarer och ytterligare tips. Northland Resources Dignitana SensoDetect Starbreeze Nokia Medivir G5 Entertainment Dessa aktier har varit mycket omtalade på många forum och media de senaste månaderna, frågan är nu vad man kan vänta sig av ovanstående företag. ...

Nytt HM?

Dagens bolag och blogg skall jag tacka solojan för att jag hittade, men det verkar vara ett riktigt guldkorn som jag har fått tips om. För en stund sedan så frågade jag efter amerikanska värdebolag och fick ett antal tips som jag har handlat efter. Dels har jag köpt på mig American capital vilket verkar vara en amerikansk motsvarighet till Ratos. Och det kan jo inte bli fel. Buckle fick jag som sagt tipset av solojan och efter lite research så köptes aktien i i portföljen. Än så länge så har inte aktien gått något vidare på börsen sedan jag köpte in den, men bolaget verkar som sagt vara ett riktigt guldkorn som växer och växer med okad vinst hela tiden. Anledningen till att den inte har fortsatt med att gå upp är nog dom svaga decembersiffrorna som klädbolagen i USA visar upp. Dock verkar det gälla dom övriga bolagen medans Buckle fortfarande visar upp bra tillväxt. 6,1% jämfört med 5 veckorsperioden innan jul föregående år. Snittet i USA var 3,1%, alltså dubbelt upp för Buckle jämfört med konkurrenterna. ...

Fasa ut ränteavdraget! Tänk långsiktigt – det gynnar oss alla!

Carl B Hamilton kom den 5 januari med förslaget att på sikt sänka ränteavdraget och kapitalinkomstskatten ner till 20 procent– från dagens 30 procent. Han fick snabbt mothugg från många håll och givetvis från andra politiska partier. Låt mig fokusera på ränteavdraget. Jag ska förklara varför politikerna och många svenskar tänker med hjärtat och inte med hjärnan när de motsätter sig minsta lilla sänkning av ränteavdraget. Givetvis handlar det även om okunskap och brist på långsiktigt tänkande. ...

PAResources ras idag.

Måste få blogga innan jag åker ut och kör taxi ikväll. När jag kollade in företaget i höstas, läste på deras hemsida om vilka projekt de bedrev och vilken strategi de hade, blev jag optimistisk. Mitt direkta intryck var att bolaget inte avsåg att bedriva någon lotteriverksamhet, utan att konservativt utveckla befintliga tillgångar och köpa in sig på licenser och projekt i en sund takt. Att ta avvägda risker tillsammans med andra etablerade bolag för att minska riskerna. ...