Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kortsiktiga konsekvenser

Visst är det så att de har en skuld Visst är det så att projekten inte går som förväntat Men någonstans är det fundamentalt att ett företag tar lån för att kunna växa snabbare. Likaså är det inte helt och hållet ledningens fel att seismiktester inte alltid ger resultat, att provborrningar inte ger positiva tester och framförallt inte att det naturligt förekommande trycket visade sig vara lägre än förväntat. Till viss del tillskriver jag oturen en känga. Att uppskatta data om material och tillgångar på så stora djup är varken noggrant eller billigt. Endast en uppskattning kan ges med relativt osäker sannolikhet. Vad ska ledningen göra? Ta i rejält i underkant av redan väldigt osäkra mätmetoder innan det faktiska resultatet är fastställt? ...

Första inlägg - min portfölj

Efter att ha hängt här en längre tid tänkte jag att det var dags att ge mig till känna! Innehav, fallande andel av portföljen (exkl. cash): - Avega Group - ReneSola (NYSE:SOL) - Questerre - Connacher Oil - Rock Energy - China New Energy Group Company (Nasdaq OTC:CNER) - China Natural Gas (Nasdaq:CHNG) - Africa Oil Corp. Av dessa är ReneSola, som införskaffades nu under den senaste dippen, för tillfället min favorit. ...

Vad händer på Mac Appstore G5?

Mycket spännande att följa den succé-artade utvecklingen för G5 på Mac App-store och det verkar nu också som man får sin första riktiga hit i US. Det är virtual city som går bra igen och ligger på 6:e plats men alla 8 spelen går bra och ligger i princip på topp 100 sen start (det fanns från start bara 220 betalspel på mac appstore iofs). Jag tror inte man kan överskatta värdet av att ligga så högt på USA-listan, det är det som hittills saknats för G5 men nu verkar allt falla på plats. ...

2017-05-30 14:07 · yak

Köpläge i Kopylovskoye

Kopylovskoye är ett guldprospekterings-och produktionsbolag verksamt inom ett av de mest guldrika områdena i världen. Har gått segt ett tag men jag tror vi kommer se en vändning nu. Borde vara ett ypperligt läge att gå in i aktien på denna nivå. Företrädesemissionen blev fulltecknad vilket så klart är positivt. Tillförde bolaget(65 MSEK). Jämför man med andra bolag i samma bransch så är Kopylovskoye klart undervärderat. Börsvärdet i tex Nordic Mines är hela 13 gånger så stort. Nu ligger Nordic Mines i en helt annan fas så lite svårt att få en rättvis jämförelse så klart. Risken är högre i ett bolag i ett så här tidigt skede men chansen till stor avkastning desto större. Målet är att bryta mycket mer guld än tex Nordic Mines. Ja så lyckas dom med det så kommer dagens kurs på 19kr mångdubblas inom några år. Nu är gruvdrift planerad till 2013 så det är ju en bit kvar tills guldet kan tas ur backen. Det borras för fullt och snart kommer resultaten som vi alla väntar på. Bolaget borrar nu ner till ett djup på 200 meter, tidigare borrningar har varit 50 meter djupa. Kopylovskoyes förhoppning är att det ska finnas lika mycket guld mellan 50 och 200 meter som mellan 0 och 50 meter. Sannolikheten för att mönstret från de första femtio meterna upprepar sig i djupled ser Markku Mäkelä(ledamot i Kopylovskoye) som stor och menar att Kopylovskoye-fyndighetens omfattning därför kan fyrdubblas till följd av de borrningar som väntas slutföras snart. ...

Kommande lönsamhet?

Hejsan alla aktiesparare! Föregående vecka har för min del präglats utav uppgång. Till min stora glädje har Venue Retail Group levererat en avkastning som i skrivande stund uppmäts till 17,25%. Den största frågan just nu är hur kommande vecka ser ut. Efter stängning idag hade vi en uppgång på ett öre (1,89%) På torsdag väntar en rapport innehållandes viktiga siffror för detta enligt mig undervärderade bolag. Kommer vi att uppnå rörelsemarginalen på 10%(?) som är det uppsatta målet. Eller blir siffrorna en besvikelse? ...

Eniro felvärderat?

Så har då Caroline af Ugglas investerings ansvarig på Skandia liv tagit mod till sig gått ut o sagt att Eniro är felvärderat. Alla dissar Eniroaktien utom de som har investerar 2,5 miljarder i nyemissionen. Vilka har då fel? Eniro har tappat ca 90 % av börsvärdet och man kraxar Konkurs,konkurs. Varför skulle man låta ett företag som Eniro som är den klart största söksajten i skandinavien gå omkull efter att man tagit in 2,5 miljarder. Skulle styrelsen med den nya VD verkligen ha mage att låta det gå så långt efter att man dragit in denna enorma summa pengar i nyemissionen,är man så usla på att driva företag? -Nej det tror inte jag för VD själv tror bevisligen på Eniro eftersom han köpte aktier för några miljoner kronor. Skandia liv som garanterade 4% av emissionen har köpt ytterligare aktier och ökat sitt ägande till 5,5% är då detta skäligt om man inte tror på företaget. Tiden får utvisa detta men jag tror på Caroline af Ugglas och Eniros VD. Skulle de ha fel så lär båda få se sig om efter en ny befattning och VD är några miljoner fattigare. Skulle däremot Eniro visa anständiga siffror under 2011 så tror jag däremot att de stora drakarna börjar snegla på att köpa Eniro för billigare än så här lär de inte kunna köpa ett konkurerande bolag oavsett så kan det bara sluta på ett sätt eftersom Eniro då är klart undervärderat. ...

Europa

Så är börsen åter igen ner av oro för den finasiella situation vi befinner oss i, jag säger oss för att ingen nation kommer att gå helskinnad ur denna sopa när vi är klara. ECB har lånat och lånar ut pengar till de nationer som har för stora räntor pga att marknanden tvivlar på att PIIGS kommer att kunna betala tillbaka sina skulder. Nu är ju ECB säkra på att så inte kommer ske, politiker slår sig för bröstet och säger, vi vet bättre en marknaden. Ni har fel marknaden säger de i all sin visdom. ...

Insiderköp med stor uppsida - Bevaka!!

Det återstår en del att bevisa för VD Thomas Jansson. Min feeling säger dock att Q4 2010 är inledningen på en nygammal trend dvs svarta siffror och återtaget förtroende. Jo, jag har predikat bolaget tidigare. VD har visat fina kvaliteter även om satsningen på “Flag ship store” blev lika fel som kostsam. Bevaka! Har jag rätt handlas aktien idag till enorm rabatt. Min tidigare riktkurs på 73 öre kan komma att aktualiseras. Sen bet 17 öre. ...

G5 Entertainment, god forsättning del 2!

G5 forsätter att leverera, idag kom bla följande info:“Nio dagar in januari kan ledningen rapportera att koncernens dagliga försäljning är två till tre gånger högre (beroende på om det är en vardag eller helgdag) än innan julledigheten i december 2010. Ledningen för G5 Entertainment kommer att avge en reviderad prognos för såväl helåret som Q1 2011 i den bokslutskommuniké som lämnas den 25 februari 2011” Det verkar som att min egna prognos på en vpa om 2kr för i år inte alls är avlägsen. Den kanske tom är för lågt satt. G5 egna ligger just nu på 1,6kr men den kommer som sagt att revideras. ...

Sysselsättningsrappport pressade

De amerikanska börserna handlades i negativt territorium under fredagen, men en stark sluthandel begränsade nedgångarna. Sysselsättningsstatistiken kom in sämre än väntat och tyngde. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average och S&P 500 båda ned 0,2 procent medan Nasdaq Composite backade 0,3 procent. En dollarförstärkning tillsammans med fallande börser ledde till att råvarumarknaderna vände nedåt under fredagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin ned 0,33 dollar per fat till 88,05 dollar per fat. Även ädelmetallerna noterade nedgångar, och spotpriset på guld sjönk med 1,50 dollar per uns till 1370,10 dollar per uns. Oljebolaget Murphy Oil tappade 4,0 procent sedan de låtit meddela att kolväten inte påträffats i två av tre källor i Kongo. De båda oljejättarna Chevron och Exxon steg båda med 0,6 procent. ...