Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Läge att gå in i Botnia och Kopylovskoye

Har i dagarna ägnat en hel del tid åt att analysera bolag som verkar inom guldindustrin. Tror ingen missat Beowulfs resa det senaste året. Ni som missade det kan ha chansen nu istället. Bara att läsa på och försöka hitta kommande pärlor, eller ja guldklimpar =) Här kommer några tips på bolag som kan vara årets raketer. Högriskaktier så klart men annars finns ju inte chansen till mångdubblering. Guldpriset står idag högt och många tror att det om 1 år tom kommer stå ännu högre. Ja den som lever får se. Hur som helst så ser det väldigt gynnsamt ut att äga aktier inom guldindustrin. Ja även silver och andra metaller går ju starkt. Nu är nog det höga priset på guld delvis inräknat i kurserna, men i vissa bolag har inte uppvärderingen kommit än. ...

Oljan gick starkt

De amerikanska börserna noterade måttliga uppgångar under tisdagen. Stöd kom från nyheten att Japan ska köpa europeiska statspapper för att dämpa oron över skuldkrisen inom EU. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,3 procent, S&P 500 steg 0,4 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,3 procent. Även råvarumarknaderna steg under tisdagen, och särskilt råoljan utvecklades starkt. Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 1,85 dollar per fat till 91,10 dollar per fat. ...

Generic Sweden - 50 % potential

Jag har skrivit några gånger om detta First North-noterade bolag och anser alltjämt att Generic-aktien är en godbit på denna nivå. Konsultbolag som gjort en fantastisk turnaround, prel vinst e skatt i år 15 millar. Börsvärde cirka 75 millar. Det ger PE-tal 5 på årets resultat! Ge ett mer normalt PE-tal till aktien, säg 7 så har vi ett börsvärde på 105 mkr, och en börskurs som rusar. Riktkurs 8,40 kr i ett sådant läge, mot dagens 6,10 kr. Det är mkt köpvärt tycker jag. ...

Micronic och 2011

2011 har förutsättningar att bli mitt bästa börsår hittills. Jag har en portfölj med bolag som jag är väl påläst om som jag ser en stor potential i för 2011 och framåt. Jag har gärna aktier i några år. Det beror såklart på hur världssituationen ser ut och efterfrågan på diverse bolags produkter osv osv. En aktie som jag rekommenderade i höstas, Micronic Mydata, har gått väldigt stabilt hela hösten och vintern. Från mitt snitt på 12kr har den tagit steget till 15 kr, stabiliserats, för att sedan gå vidare till 18kr där den har legat nu ett tag. Köprekommendationer har “haglat” in under den här tiden och Swedbank Markets höjde till och med sin riktkurs i slutet på december till 22 kr. En viktig nyhet som publicerades i december: ...

2017-05-30 14:07 · paavo

Starbreeze studios - Nästa supernova

Låt detta kommande inlägg bli mitt sätt att övertyga dig om att Starbreeze är den kommande jätten inom svensk spelindustri. Här kommer en kortare introduktion av bolaget: Bolaget grundades under namnet O3 Games i Uppsala 1998 av Lars Hagelin, Daniel Benitez, och Jens Larson. O3 Games noterades under ledning av dåvarande VD Lars Hagelin på Aktietorget som ett publikt bolag den 24 juli 2000. I augusti 2000 förvärvade O3 Games Starbreeze Studios, (vilka då var baserade i Härnösand). Starbreeze Studios bestod vid denna tidpunkt av 8 anställda med bland andra programmeraren Magnus Högdahl och musikern Gustaf Grafberg i spetsen. Ordinarie bolagsstämma år 2002 beslutade att ändra O3 Games firma Starbreeze AB. ...

Sena julklAPPAR

Det finns ju så otroligt mycket appar till Iphone och 90% är nog mest skit (förutom G5 produktioner såklart.. hehe.. kööp muhaha) detta är såklart även sant i kategorin “finance apps” Nedan följer lite korta kommentarer till de jag använder och jag hoppas på att ni kommer med några tips tillbaka.. Jag har provat ett antal portföljappar men det jag känner att jag vill ha i telefonen är inte någon komplett handelsplattform med avancerade TA verktyg. ...

Massor av olja och gas

Som de flesta läsare här på bloggen känner till så är gas-, och oljeaktier bland de mest populära att analyser, blogga om och äga. Redeyes egen “Kalles Farsa” är väl det bästa exemplet på att det finns mycket kunskap och intresse bland skribenterna inom området. Det var faktiskt KF som fick in mig på Blackpearl en gång för länge sedan då aktien stod i 5,9 kr (jag sålde av på 31kr). KF fick mig även att gå in Questerre (gick in vid 17NOK…). Jag tror fortfarande på Questerre men det känns som om det kan ta lite längre tid än väntat och inte minst så krävs det en höjning och stabilisering av gaspriset (på högre nivå) för att det ska börja snurra på. ...

Sintercast redo för stor uppgång

Hoppas många Redeye läsare fastnade för mina premiärbloggar om energiåtervinnaren Opcon. Upp nästan 100% sedan första bloggen för knappt 4 veckor sedan. Ni som missade tillfället får en ny chans i nästa vinterrökare. Starka uttalanden från företaget samt högaktuella uppgifter från känd motorjournalist, ej officiellt bekräftade, borde närsomhelst kunna sätta eld i baken på aktiekursen. Marknaden verkar vara helt ovetandes. Under inledningen av 2011 har många svenska börsbolag återtagit förlorad mark från finanskrisen. Ett bolag bland de som det aldrig tidigare gått bättre för är det lilla utvecklingsbolaget Sintercast. Aktiekursen är dock än så länge kvar på låga nivåer. ...

Clean Oil Tech - ett riktigt bra case

Tackar Moriarty för en bra analys av Clean Oil Tech på NGM MTF. Det ser onekligen ut som att det är dags för bolaget att få fart på affärerna. Får de det så är potentialen riktigt stor. Om man leker med tanken att de kommer in i produktionen hos Volvo eller motsvarande så springer riktkurserna iväg. Anledningen till att det ska ta fart nu är idogt långsiktigt arbete och miljöbränslenas intåg. ...

Öppning i dur

New York börserna uppvisade blandade rörelser under veckans första handelsdag. Handeln var avvaktande inför början på rapportsäsongen som startades med aluminiumjätten Alcoas rapport efter stängning. Vidare var sentimentet svagt under måndagen inför Portugal, Spanien och Italiens försäljning av statsobligationer som startar i veckan. Vid stängning i USA var Dow Jones ned 0,3 procent, S&P 500 minus 0,1 procent medan Nasdaq noterades upp 0,2 procent. Råoljan och ädelmetallerna visade styrka under måndagen medan basmetallerna noterade nedgångår. Priset på råolja fick stöd ifrån ett flertal utbudsstörningar, bland annat en läcka i Trans-Alaska pipelinen och ett produktionsstopp i Alberta, Kanada. Trans-Alaska pipelinen transporterar cirka 15 procent av USAs råoljeproduktion. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 89,28 dollar per fat vilket motsvarar en uppgång på 1,25 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 0,9 procent och Exxon stängde på minus 0,1 procent. ...