Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

C-Rad - Potential 2011, närliggande triggers!

Försäljning Sentinel 2011? Jag tror att försäljningen för Sentinel under 2011 kommer att se ut som följer: * USA 25-30 st * Övriga världen 25-30 st * Joker och en stor trigger är att jag tror att order till Skandionkliniken kommer på 15 st, men leverans blir först när det är dags att installera all medicinsk utrustning i kliniken. Angående tillväxten under kommande år så ligger den inom avancerad strålbhandling, där Sentinel ingår, på ca 20 %. ...

KARO BIO FUNDERINGAR

Så sade karl magnusson i höstas och det jag funderar över varför fick inte ägargruppen chansen??? är det något kursen totalslaktades efter ledningens förhalande innan NE priset sattes,?? eller var det carnegies representant som klantade till det?? Magnusson räknar med att Karo Bio behöver få in 200-250 miljoner kronor för att slutföra den. Därför vill han bland annat genomföra en fullt garanterad företrädesemission om 250 miljoner kronor. – Vi kommer att fullteckna oss och garantera ytterligare cirka 100 miljoner kronor. Jag har en stark magkänsla av att vår lilla grupp kan finansiera en stor del om vi får chansen, säger han. ...

Dags för Pilum?

Något är på gång i Pilum. Aktien har senaste veckan ökat med 16% utan att några nyheter har presenterats. Är det en Opcon effekt eller något annat som lurar i vassen. Företaget är välskött och i princip skuldfritt med hyfsad fylld orderbok. Ledning är minst sagt kompetent med Jan Törner som insider tankande galjonsfigur. Mina nackhår har rest sig och jag tankade på ordentligt i början på året. Bolaget är väl värd er uppmärksamhet. ...

CLS Uppvärderingen har bara börjat

Eftersom CLS nu har börjat röra sig så tänkte jag att det kunde vara intressant med en analys av bolaget. Mats Gessbo på aktiexperterna.se har gjort ett bra försök att räkna på CLS. Jag tar mig friheten att länka till hans analys och lägga ut den här, den visar på ett bra sätt vilken potential och vilken låg värdering CLS fortfarande har. -—————————————————————————————————– Har roat mig med att försöka göra en analys i form av så kallad riskreducerad nuvärdesberäkning avseende CLS. ...

2017-05-30 14:07 · gbr

Palladium - en dark horse.

Något som den senaste tiden har diskuterat är råvaror. Aktörer spekulerar i guld, koppar, aluminium, olja, bomull osv. Men är det någon råvara som jag tycker faller lite mellan stolarna är palladium. Palladium som används i elektronik och i katalysatorer har ett väldigt stort användningsområde då det är korrosionsbeständigt. Ta RBS råvarucertifikat (palladium) som under tre månader har gått från dryga 40 kronor till dagens 55. Det är en värdeökning om 37.5 procent. ...

Äntligen lite fart i COT

De senaste dagarna har det lossnat på både kurs och omsättningssidan. Som redan frälst har man svårt att se varför folk vill sälja ut på 1,10 men man får ha respekt för att en del har svårt att se på caset med nya ögon och bara är glada att de kommer ur aktien efter en lång ökenvandring. Jag tror som sagt att det är just nu som det lossnar och att de under det kommande året hade fått betalt för sitt tålamod. ...

Svängande uppgångar eller fallande nedgångar!

Har under det senaste året handlat ganska mycket fram och tillbaka, varit inne i g5, atlas copco, dignitana, questerre. ja, listan kan göras lång. Jag har dock vantrivts i min Blackpearl sits, precis som många andra här på forumet. Tack till KF som öppnade mina tankegångar kring detta! mitt innehav i Blackpearl har bara ökat mer och mer, gick in första gången vid 9kr, sedan vid 18, vid 21-22 och nu senast på 34kr. Nu får ni som läsare gärna kommentera vad ni tror om 2011, och vad ni tycker om mina investeringar ;) ...

CybAero, bekräftelse med action.

Jag tänkte jag skulle fortsätta där jag avslutade förra gången. Sen min förra blogg så har bolaget genomfört leveransflygning till EADS, se länk nedan. http://www.cybaero.se/dokument/pressreleaser/PressreleaseLeveransflygningEADS110104.pdf Nu har även bolaget valt att tidigarelägga bokslutskommunikén och bokslut för 2010. Detta för på grund av , citat från pm. “Det är styrelsens bedömning att omsättningen för 2010 kommer att uppgå till drygt 17 mkr samt att resultatet väsentligt förbättras. 2009 var omsättningen 3,5 mkr och resultatet – 12,5 mkr. Med anledning av den ...

Öppning runt nollan

New York-börserna steg under onsdagen efter att Portugal säkerställt belåning och en minskad oro för skuldkrisen lyft de europeiska börserna. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,7 procent medan breda S&P 500 steg 0,9 procent samtidigt som Nasdaq Composite klättrade 0,8 procent. Råvarumarknaderna noterade genomgående uppgångar under onsdagen till följd av att dollarn försvagades. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljan i första termin upp 0,75 dollar till 91,86 dollar. Oljejättarna Chevron och Exxon Mobil steg med 0,7 procent respektive 1,2 procent till följd av det höjda oljepriset. ...

SENSODETECT- ÅRETS RAKET?

Ja vilken styrka SensoDetect visat i början på 2011. Stigit ca 20% trots besked om NE som alla skepitker var övertygade skulle skicka ner kursen i källaren. Klokt nog uppfattade marknaden att det är en aggressiv NE vilket är positivt och bör leda till en uppgång likt denna. Jag hade sett det som negativt om Sensodetect valt att strunta i NE och i stället dra ner på expansionstakten. Det hade, med mitt sett att se det, motiverat en nedgång i kursen. ...