Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vitrolife - statusrapport samt kommentar

Hej aktievänner. Jag har den senaste tiden haft en portfölj som har gått väldigt bra. Så pass bra att jag har kommit till en punkt där jag börjar analysera huruvida jag ska behålla mina innehav och om priset idag motsvarar eller t.om. är över det rätta värdet, enligt mig för aktierna. Nu till ett bolag som är uppskattat som ett stabilt, vinstdrivande och spännande företag. Nämligen Vitrolife AB. Bolaget har varit relativt frekvent diskuterat här på Redeye, men har hamnat lite i skymundan kan jag tycka. Bolaget har släppt ett flertal pm och insiders har på sista tiden lastat upp. Jag har medveten om att det finns flertal andra investeringar som kommer före och det är svårt att hålla koll på alla samtidigt. ...

Hilf bitte! Hur får och bör jag hantera "inside" information?

Hejsan RedEye, Behöver få klartgjort några saker, I mitt yrke hjälper jag andra företag att ta strategiska beslut, man kan säga att jag sammanställer, synar och förtydligar beslutsunderlag för ledningsgrupper. I min vardag kommer jag -av naturliga skäl- över information om börsnoterade företag och deras framtid. Framtida förvärv, avyttringar, ekonomisk situation, framtidsplaner och mjukare värden som personalomsättning och stämning på arbetsplatsen. Så som jag arbetar har jag och mina uppdragsgivare sällan några sekretessavtal eller liknande. ...

PA resources, ett förtroende problem

Pa resources fortsätter att falla efter senaste nyheten om att företaget inte kan möta upp till sin egen produktionsprognos för 2010. Utbyggnaden av Azuritefältet i Republiken Kongo är försenad och produktionen kommer att bli lägre än vad företaget tidigare angett. Historiskt sett har PA resources gjort marknaden besviken flera gånger, vilket motiverar den tidigare lågt aktiekursen jämfört med andra oljeföretag. Därför genmfördes en strategisförändring för drygt 6 månader sen i samband med vd byte. Strategin ändrades från hunting (expansion via nya oljefält) till farming (utveckla existerande oljefält) vilket känns helt rätt. När man inte kan ta tillvara på nuvarande resurser, varför ska man stressa på att expandera. ...

Kalahari Resources / Integra Gold Corp. på Nordnet?

Hej! Jag slog till och köpte Kalahari resources den 20 december förra året och i samma veva bytte bolaget namn till Integra Gold Corp. På nordnet har det nu i en månad stått: KLA.CA - REVERSE SPLIT PENDING Någon som har samma problem hos någon annan bank? Svar jag fick från Nordnet: “Vi har eskalerad och reklamerad caset hos vår depåbank.. Enligt depåbanken ligger problemet på leveransen av de nya aktier. Så länge vi har inte fått dem kan vi inte boka dem och vi vet just nu inte när det kommer att hända. Även vår depåbank säger att betalningsdagen för det är inte bestämd.” ...

Den berusade magikern - Säkert tips!

1997 OCH REVISORN… Jag var nyss fyllda 18 år, knappt torr bakom öronen, och hade börjat jobba extra på krogen. Diskplockning varvades med att hänga in jackor och hjälpa hårda grabbarna som jobbade i baren. Ingen jättelön men inte heller några större utgifter då jag bodde hemma hos föräldrarna. Ägarna till krogen hade anlitat en revisor som spenderade mer tid i baren än med pappersarbetet. Han han hade en redig ölkagge och en ständigt röd näsa. Snacket bland personal på krogen var att han förvisso var alkoholiserad men en trollkonstnär vad det gällde siffror. Han hjälpte gärna personal med deklarationen och fick på magiskt sätt igenom omöjliga avdrag trots skattemasens gransking. ...

Talvivaara pendlar runt EUR 7,2

Jag har haft Talvivaara en tid med upp & nedgång. Tror stenhårt på caset,så mycket i backen bara att gräva upp och med en energisnål process, även om den luktar. Men vad händer efter årsrapporten,säljer småspararna? Ingen utdelning/aktie 2011 enl. analys nov. 2010. Estim.EPS 2011: 0,45 EUR Estim.EPS 2012: 0,72 EUR. Önskar kontakt med gruvintresserade. MVH / Sailor 2

Clean Oil Tech - Potential

Roat mig lite med att fundera på vilket av mina case som har störst potential. Jag har fler aktier, men de betydande posterna är Dignitana, Wnt Research och COT. Det finns ett bolag till som jag som syndaren sent fått upp ögonen för. Försöker plocka in det på rekyl. Vi får se. Först risken. Risk finns det i all aktiehandel. Ta “stabila” “säkra” bolag som SEB, Ericsson, Eniro m fl. Alla har precis före rejäla djupdykningar historiskt betraktats som säkra placeringar. Finns det några riktigt säkra placeringar? HM? Axfood? Inte i min värld. Själv gick jag på en blåsning i RNB som när jag köpte den såg riktigt bra ut för ett par år sedan. Jag kom ur med 40 procent i förlust. Det kunde blivit ännu värre. Med det sagt betraktar jag risken i Dignitana som låg med mina mått mätt. Produkten är överlägsen och bolaget lägger marknad efter marknad till sitt segertåg. I Wnt Research är risken hög, men inte så hög som värderingen gör gällande. Eller annorlunda uttryckt. Man får mycket potential per riskkrona i den aktien. I COT var risken hög. Med de två senaste nyheterna (kända riskkapitalister in och avtal med Volvo Truckcenter) är den på väg ner. Ytterligare ett par nyheter som bevisar att de är på gång sänker risken ytterligare. ...

Precise - ett "scoop"

Trots att den argentinska delstaten San Luis samt Brasilien påbörjat utrullningen av nya ID-kort innehållande match-on-card råder det fortfarande radiotystnad hos Precise Biometrics. Då inte någon annan leverantör av MoC annonserat ut att de vunnit upphandlingarna råder fortsatt ovisshet. Lagom till julskinkan passade dock Precise VD, Thomas Marshall, på att köpa aktier i bolaget för ca 1 Mkr vilket ger ett ganska högt signalvärde om att goda tider nu är i annalkande. Samtidigt närmar sig bokslutsrapporten som med avsaknaden av större orders ger en motsatt signal om att förlusterna kommer att fortsätta. Frågan är då om VDn verkligen skulle köpa en ansenlig mängd aktier om rapporten var så dålig? Vi vet t ex att japanska OKI under Q4 påbörjat massproduktion av världens minsta krets med biometri innehållande Precise teknik vilket förhoppningsvis kommer att ge bolaget ökade royaltyintäkter. En intressant notering i Q3-rapporten var även att försäljningen i Nordamerika uppgick till drygt 7 Mkr, trots avsaknaden av större orders. Antalet mindre affärer ökar alltså vilket är en uppmuntrande utveckling och värt att uppmärksamma är att såväl Microsoft, Dell samt Honeywell nu marknadsför Precise fingeravtrycksläsare på respektive hemsidor. En annan mycket intressant händelse som inträffade i Q4 som också kan få stor betydelse för bolaget framgent skedde i Polen som är ett av länderna i Europa där biometrin nått störst mognad. ...

Svagt negativ inledning

New York-börserna noterade svaga nedgångar vid torsdagens stängning efter att handeln rört sig i sidled under dagen. Dow Jones Industrial Average och S&P 500 stängde ned 0,2 procent samtidigt som Nasdaq Composite gick ned 0,1 procent. Råvarumarknaderna sjönk under torsdagen efter oregelbunden handel. Vid golvhandelns stängning på Nymex noterades WTI-oljan i första termin till 91,40 dollar, vilket motsvarar en nedgång med 0,46 dollar. Bland oljebolagen gick Chevron ned 0,3 procent medan Exxon Mobil steg med 0,2 procent. ...

2011-PORTFÖLJEN +25% SO FAR...

Dignitana och SensoDetect har bidragit starkt till att portföljen ligger 25 % upp hittills i år. Har även ett par mindre chansposter bla CLS som gått som tåget. I CLS har jag ingen större summa men mitt lilla innehav har utvecklats fint och stigit 100% sedan mitt köp. Pärlan och Northland har varit lite slow starters. I de två sistnämnda och några andra större bolag har jag även swingtradat lite och plockat procent. ...